fredag 26 september 2014

VÅRFRESTELSER (del 2)

När jag förra fredagen var inne och anslöt mig till BLOOMING FRIDAY hos Helena så var jag tydligen ute en vecka för tidigt när det gällde temat.
Anledningen var att jag var inne väldans sent på torsdagskvällen och trodde att det kommande temat skulle gälla dagen efter. Så var det alltså inte, men alla är ju "barn i början".



Så nu är jag alltså tvungen att blogga om samma ämne igen, men det är ju inga större problem. *fniss*
Här följer alltså fler bilder på mina lökinköp som jag frestades att beställa från Dix i Holland (redan i april) - alltså är det verkligen riktiga VÅRFRESTELSER.....



Att jag beställde en massa olika sorts Narcisser förvånar mig inte. Annars är det lika spännande varje gång man får leveransen på hösen, man kommer inte ihåg exakt vad det var man beställde på våren. Men narcisser gillas inte av djur (lökarna är giftiga), dom förvildar och sprider sig lätt och dom behöver inte stå i stekande sol. Så det är klart att det var sådana jag skulle plantera ute i parken.
Ja - och så lite Allium förstås, men dom hamnade inte ute i parken den här gången. Får beställa dit nästa år!


Men tulpaner!? Jag hade ju föresatt mig att INTE köpa fler sådana. Blir det en ruggig vinter så äter mössen upp lökarna och om dom skulle komma upp äter rådjuren upp blommorna!!


Så kom jag ihåg! Jag hade sett just den här - Carneval de Nice - på bild hos Ruben och han skrev att han hade haft den i flera år, så en sån trevlig och tjusig tulpan MÅSTE man ju ha!!


Och den här anslående Red Princess var så läcker med sina lila ådringar mot det illande röda, så den frestelsen föll jag naturligtvis för! Nu är dom här två sorterna planterade i samma pallkragslåda, jag får hoppas att dom gillar varandra!!


Sen var det så att någon annan av mina trädgårdsvänner ville ha den här sorten, Green Wave. Så för att fylla upp kvoten (vi måste ta för minst €5 per namnsort) så "offrade" jag mig och tog ett antal av dom!


Och för att komplettera den ovanstående (dom är nu planterade i samma låda) så var jag bara helt enkelt tvungen att ta en sort till. Och det blev faktiskt den jag gillade bäst av dom fyra - Nightrider - i lila och lime! Mmmmm..... Hoppas bara att den verkligen är så här snygg i verkligheten!!


Men det är inte bara jag som faller för frestelser hoppas jag. Jag har ju krukat upp en massa växter till vår privata lilla SKÖRDE- &  VÄXTMARKNAD onsdagen den 1 oktober.
Bl.a. så blev det - förutom dom jag visat tidigare - även några klätterbenvbed samt en massa alunrot av fyra olika sorter.


Hoppas nu bara att dom här växterna frestar andra så att jag inte får med mig allt hem igen!

23 kommentarer:

Ruben sa...

Ja, Susie, 'Carnaval de Nice' kan du verkligen lita på! Den är fin från knopp till vissnad, och när den är riktigt, riktigt utslagen och lapar sol som bäst, då ser den ut så här: http://rubensrabatter.blogspot.se/2012/05/tulpaner-gor-sig-bra-i-motljus.html
Men, det gäller att passa rådjuren! Tur att du har en pigg och vaken Santos!

Ha det gott!
/Ruben

lavendia sa...

Vad mycket frestande växter. Imorgon ska det ju bli bättre väder. Då kanske trädgårdslusten infinner sig...

Ingrid sa...

Så härligt med lite vårfägring även om det känns lite avlägset tills vi får se tulpaner och narcisser blomma.
Kram, Ingrid

Anni sa...

Alunrot är en av mina absoluta favoriter - de är så otroligt tacksamma både i rabatt och kruka! Den där Marmalade ser ju ut som höst redan från start!

Jag har köpt tulpanlökar på Lidl i flera år, de är billiga och blommar långt över förväntan! Håller mig dock till en eller två sorter, var sugen på en papegojvariant i år men avstod.

Önskar dig en skön hösthelg!

Anette sa...

Läckra tulpaner! Det är så svårt att begränsa sig när det gäller lökbeställningar ;) Ha en fin helg. /Anette

Maribel sa...

Underbara tulpaner, hoppas du får ha dem ifred för "odjuren". Ha det fint /Marika

trädgårdsdrömmar sa...

Fin fina Tulpaner dom kommer lysa upp i din trädgård.
Ha en skön helg.

mammi sa...

Vilka underbara tulpaner (den lila är ju så aahhh) Skall anlägga en ny rabatt. 3 förvuxna rosenbuskar på den ena gräshalvan skall bort, med monstermaskin, samma som tog hit 3 stora stenar. Vet redan hur den skall va, hur den ser ut är en annan femma
Ha det så gott ala 3
Kram

Marlise sa...

Ich will dir nur kurz hallo sagen.
Deinen Blog lese ich immer und freue mich darüber.
Jetzt ist der Herbst da
aber du planst ja schon den Frühling.
Das ist richtig so :-)

Jag kommer att berätta kort hej.
Jag läste alltid din blogg och är tacksam.
Nu är hösten är här
men du planerar redan Fjäder.
Det är rätt så :-)

Kram Marlise

Unknown sa...

Ja her har du mye flott:) Den lyse gule narcissen ønsker jeg meg.

Anonym sa...

De kommer säkert att fresta många. Helgkram Bosse

Hélena sa...

Ljuvliga frestelser, älskar tulpaner och jag klarar mig mot rådjuren. Annars skulle jag nog ha gett upp för länge sen.
Kram Hélena

Meta sa...

Den randiga röda tulpanen var ju bara såå häftig synd att jag inte är i närheten av den växtmarknaden då.
Ha en fin lördag
kram Meta

Eva Linnea sa...

Lime/lila är en fantastisk kombo! Hoppas dina egna tulpaner får samma fina, lysande färg i vår.
En fin hösthelg önskar Eva Linnea

Evas Kvarnaro sa...

Oj oj vad det kommer att blomma hos dig till våren med alla dessa olika lökar.
Möss finns knappt här tack vare Sixten, hann är snabb som blixten att ta dem och givetvis äta upp dem. Så jag tycker ni borde skaffa en katt också som håller rent från mössen. kanske Santos blir glad att få en kattvän, hi hi . . . .
Äntligen blev det en snygg Header igen, undrade varför inget fanns innan, tänkte fråga men glömde av lika fort.
Jag hade gärna viljat vara på Ölands skördefest i helgen, det säger jag varje år.

Trevlig helg till er tre, Kram/ Eva

Carita och Bertel sa...

Så många härliga lökar, något att se fram emot till våren. Jag har tyvärr inte planterat en enda lök den här hösten.Jag skall försöka få lite bättre ordning på dom jag har så att jag inte sätter spaden i dom hela tiden. Ha en fin helg.Carita

Hällan Visningsträdgård/Ulrika sa...

Oj så fina tulpanbilder! Det får bli fler rea köp mycket snart ser jag!
Ha en fin helg!
Ulrika

Lena/isklockan sa...

Det var mycket fint du beställt. Och alunrot som är så vackert. Kram

Villrose sa...

Elsker de stripete tulipanene, så jeg forstår godt at du falt for fristelsen! Og alle de andre fristelsene, selvsagt ;-)

Veronica sa...

Vilka spännande tulpaner. Man blir ju verkligen frestad att sätta ner lite men i år blev det bara 10 tulpanlökar i en rabatt omgärdade av massvis med narcisser... Tänkte det skulle skrämma vissa tulpangodisälskare ;)

Mias Trädgård sa...

Oj, här var det färgglatt i frestelserna! Tänk att komma igång och beställa så tidigt! Hoppas det blommar riktigt fint hos dig i vår! Ha en skön söndag! :) Mia

Hällan Visningsträdgård/Ulrika sa...

Jag kan tipsa dig om att kolla på Spezialplant där hittade jag min Anemonella thalictroides 'Green Hurricane'och mycket billigare :)
//Ulrika

Ninne sa...

Hejhej Jag läser o jag läser Ha det gott Jram