söndag 19 januari 2014

LITE BLANDAT

Vad gör man en sån här gråtrist söndag? Inte 17 vill man städa (fast det vill ju jag aldrig egentligen), det är ju vilodag och inte kan man gå ut ta en långprommis i naturen. Det blåser nämligen alldeles förskräckligt elakt. 
Nej, det är bara att acceptera att man antingen får glo på TV, läsa, lösa korsord eller "hartsa". Det senare betyder på vår stockholmsgotländska slang att man sitter framför datorn. Vilket jag naturligtvis valt!
Igår däremot så var vi till Klintehamn och handlade och passade på att besöka ett fornminnesområde vi inte varit till tidigare. Det drog bara lite då och Rannarve ligger mitt ute i skogen, så det var helt OK.
Det var faktiskt riktigt imponerande, speciellt när man tänker på att det hela är från bronsåldern!
Prommisen blev dock inte så lång: Jag hade glömt mössan hemma och med tanke på att jag känt mig lite småruggig i två dagar så vågade jag inte utmana ödet. Idag mår jag dock bra igen, vilket känns väldans skönt!
Istället åkte vi hem och medan jag kurade ihop mig under en filt framför TV´n så mekade Rolle med sin traktor. Den första är ju helt klar och nu börjar den här också bli färdig, det är bara "lite kompletteringar" som ska göras. 
Jag har frågat Rolle vad han ska roa sig med sen och svaret jag fick förvånade mig lite. Han sa att han var lite sugen på en Mazda Miata, alltså en gammeldags öppen liten sportbil. Han har pratat om en sån tidigare, men kom då underfund med att han då kanske måste ha ytterligare ett garage. Fast jag föreslog att han väl kunde ställa pickisen bakom garaget på bilbryggan. Och nu var han inne på det..... 
För hålla på med något måste han, han är inte en person som gillar att ligga på sofflocket eller bara sitta i en gungstol och gunga! Om vi hade någon alltså!! *fniss*


Sen kom jag på att jag kunde passa på att ta lite bilder på sånt som blommar - alltså inne..... Så jag lindade upp mig ur filten och satte igång. Först ut har vi blommorna i köket. När julstjärnorna tog slut blev det istället dom här sliskigt söta Primula som hette Rose någonting.


I matrumsdelen har vi en av mina favoritväxter; krokus! Fast helst utomhus förstås!!


I vardagsrummet har vi den sista julblomman, det är den här illröda amaryllisen som inte har börjat blomma förrän nu. Hade jag vetat att den var så sen, så skulle jag valt en vit eller rosa. Ska försöka komma ihåg det till nästa år - men med tanke på att det nästan är ett helt år dit så lär jag ju ha glömt det!
I hörnan på det lilla bordet står egentligen en julblomma också -  jag fick den av våra gäster Beth & Cronis på julafton - som är lika fin fortfarande!!
Ni som var inne på min blogg innan jul kanske kommer ihåg "tomteskåpet". Nu är det istället tillbaka till sin normala funktion; Ett vitrinskåp för små glassaker. Jag är faktiskt tokig i glas och har en öppen hylla med lite större saker, plus att det finns en del både i fönster och i det stora vitrinskåpet. 
Men är man förtjust i något så blir det lätt så här! Och jag har kommit underfund med att jag är förtjust i väldigt mycket!!

5 kommentarer:

Charlotta sa...

Förtjust i mycket tyder på ett öppet sinne. :)
Fina samlingar som presenteras fint och visas för oss som också blir glada. Alla vinnare!
Ha en fin dag!

trädgårdsdrömmar sa...

Den där Primulan var söt.Helt i min smak.
Många fina glas saker du har.
Kram.

Ingrid sa...

Jag har också en sen amaryllis. Den står i en julgrupp som jag fick av Bosse i julklapp och jag trodde att det bara skulle bli en stängel, men nu har det kommit upp en till. En riktigt trevlig överraskning.

Jah Hollis brukar säga att det blåser huggormar när det är så bistert som idag. Och jag håller med honom. Det blåste verkligen huggormar när jag gick hem från Konsum. Det värkte i ansiktet innan jag kom hem.

Ha en skön söndagskväll, själva ska vi gå på revyn på Rondo nu klockan fem och sen ska vi samlas och äta en bit mat här hemma hos mig.

Kram

Unknown sa...

Det är så härligt när vårblommorna börjar dyka upp i affärerna. Fina bilder du tagit!
Ha det gott!
Kram

Anni sa...

Jag som gillar glas och blommor har bara ögon för din fina Stig Lindberg- stol!