onsdag 25 december 2013

JULAFTON & 600:E

Nej, inte 17 hann jag med att göra ett inlägg precis innan jul som jag tänkt mig. Julaftonsdagen gick åt att förbereda inför middagen och igår kväll var man trött, så det 600:e inlägget kommer idag istället! 
Beth, Rolle och Cronis har precis satt sig vid bordet då jag kom på det här med kameran. Brukar annars glömma det.....
Visserligen ska vi ha gäster idag igen, men då är ju allt - utom att koka potatis och värma - färdigt redan. Jag har t.o.m. redan hunnit med att duka. Jag var tvungen för det jag ville inte ha det riktigt likadant som igår. 
Här sjöngs det nubbvisa till sillen.
Mycket mat blev det igår och det mesta var väl lyckat - utom det viktigaste; skinkan!
Även värdinnan och Beth tog  en liten nubbe - och otroligt nog (gillar inte snaps) så smakade den faktiskt riktigt bra!
Det var en ny - alltså för mig - sort som hette; "Klassisk Svensk Premium Akvavit" kryddat med Dill-, Kummin-, Anis-och Maderia. Faktiskt helt drickbar!
Jag brukar alltid koka skinkan, men i år bestämde jag mig för att ugnsbaka den istället. Skulle jag inte gjort..... Den blev nämligen torr och jättetrist. Trots att den var inlindad i ugnsfolie! Men den kokta brukar jag låta svalna i spadet och då blir den saftig!!
Idet här läget tror jag att gästerna gärna hade vilat sig ett tag.
Trots att gästerna inte orkade med någon efterrätt så var det knappt att vi orkade pallra oss in i vardagsrummet för den obligatoriska julklappsutdelningen. Medan jag tände upp alla ljusen härinne så tog Rolle hand om disken och sen gick han en vända med Santos. (Det är skönt med markservice.....)
Vi hade, som jag berättat tidigare, inget snask alls och inte heller några nötter. Däremot en stor skål med frukt - som man inte orkade äta av!
Så fort Rolle och Santos var inne igen vidtog den efterlängtade julklappsutdelningen. Här tror jag Cronis fått antingen 3 pkt med straps (buntband) eller en metallborste. Grejor som som Rolle köpt. Cronis blev riktigt glad, fast gladare blev Beth som nog undrade vad det var för nått! *fniss*
Rolle var så stoppmätt efter middagen att magen svullnat upp.....Brukar göra det när han ätit för mycket eller när han inte fått mat i rätt tid.  Ser ut som om han är med barn..... *fniss*
Efter klapputdelningen serverades det kaffe med en hembakt choklad & nötkaka med hallon och punschgrädde. Otroligt, med tanke på att vi inte dricker kaffe det själva och aldrig brukar bjuda på det. Men är det jul så är det. Själv åt jag några hallon med grädde, kakan har jag en gång fått gallstensanfall av så......


Idag är det alltså dags för ytterligare en julmiddag, så nu ska jag strax sätta igång med att skala potatis. Och sen har man ju en hel del att lägga upp och värma. Bl.a. den - innan jul - förhatliga grönkålsgratängen. Vi har ingen tradition med grönkål, men jag ville gärna ha lite mer grönt på bordet. Så jag förvällde grönkål i skinkspad, hackade och la det i en form och hällde på lite grädde och strödde lagrad riven ost ovanpå och så in i ugnen. Blev kanongott så nu kommer det bli en stående rätt på julbordet.....

GOD FORTSÄTTNING

5 kommentarer:

trädgårdsdrömmar sa...

Skönt när julen blir lyckad.Även jag tyckte skinkan blev lite torr men det tyckte inte resten av sällskapet så det var väl bara jag som är lite kräsen.
Önskar er en skön fortsättning på julhelgen

Rosor och ruiner sa...

God Fortsättning till dig med! Och grattis till 600 inlägg! Vad mysigt ni har haft, och skall ha! Trist att skinkan blev torr bara, själv tar jag det säkra före det osäkra (är ingen matmamma...) och köper färdigkokt, och det brukar bli bra.

Evas Kvarnaro sa...

Tack detsamma till er.
Jag har gjort skinkan i ugnen de sista tio åren och det har alltid lyckats, i år blev den ännu godare
Försöker hålla koll på tiden inte fullt så länge i ugnen o grader som påvistas av recept. Alla sa faktiskt att julskinkan var mkt godare i år, men det kan också vara olika grisar o vad de 'gjort'
den. Sen vill min familj ha doppe.
Men jag har fryst ner det feta för jag vet sonen älskar dopp i grytan (man doppar bröd i spadet)
ja det låter äckligt men kan ätas nån gång (vid jul).
Traditionerna är många.
Kram må gott/ Eva

Carina sa...

Tänk, jag har i alla tider kokat skinka på spisen, men de sista åren gått över till ugnsbakning och tänk, jag kommer aldrig mer koka skinka på spisen för så saftig och god som den blir i ugnen är svårt att få på spisen......så olika det kan vara.
Ha en go´ fortsättning och njut av lugnet som bör lägra sig efter att gästerna gått...

Ingrid sa...

Jag har aldrig kokat julskinka utan alltid ugnsstekt den och det brukar bli jättebra. Fast de sista åren har jag köpt färdigkokt och bara griljerat själv och det går bra det med.

God fortsättning på julen!
Kram, Ingrid