fredag 1 februari 2013

MÅNADENS VÄXT - FEBRUARI

Visserligen är det bara första dagen i februari, men jag kan absolut inte hålla mig. Jag bara måste börja visa lite vackra blommor, så därför har jag redan nu valt att publicera min månadsfavorit; 

Cyclamen coum


Nu är det här visserligen en bild på en av mina absoluta favoritväxter i trädgården, men den är från förra året. Fast jag hade kunnat tagit en i år, men då hade det blivit på dom två Cyclamen som växer i krukor och som står i "holken". Dom i trädgården har jag inte ens kunnat gå ut och titta efter. Det har nämligen regnat och töat ett par dar nu, så baksidan är en liten sjö. Dom växer dock i stenslänten, så dom lider inte av vätan utan verkar trivas bra eftersom dom t.o.m. har spritt sig lite. 
I "holken" där blommar dock mina Cyclamen (som förmodligen inte är coum utan någon annan Cyclamen-sort, exakt vad vet jag inte för jag har fick dom krukade i höstas) för fullt just nu. Trist nog ser man dom ju inte där inne, men jag ska gräva ner dom i vår så förhoppningsfullt kommer dom att blomma ute nästa vår
- om man har tur!

När det gäller odlingstips så kan jag bara tala om hur mina växer; Alltså i den magra stenslänten för riktigt bra dränering, dessutom är det  lite skuggigt - men väldigt ljust med sol bara någon timme på förmiddagen - vilket dom alltså verkar gilla. Sen till det allra viktigaste, vi bor i växtzon 1 - vilket naturligtvis bidrar till att det går att odla dom. Och jag vet tyvärr inte hur långt upp i landet dom är härdiga.....men det kanske någon läsare kan upplysa om!?


10 kommentarer:

samson sa...

Cyklamen så vackert val
ha det så bra
maggan

Anna Vattenkanna sa...

Verkligen söta! Nu får du komma ihåg att länka den 10:e så att inlägget kommer med i samlingen.

Kram

Högagärde sa...

Man tror inte sina ögon. Jag har aldrig sett en cyklamen i rabatt förut.

Ha en fin helg. Elisabeth.

Ingrid sa...

Jag förstår att du tycker om cyklamen, för det är jättefina. Vackert bladverk och skir och vacker blomma.

Ha en fin helg!
Kram, Ingrid

Vittran sa...

Jättefina.
Tyvärr går jag inte ihop med cyklamen, dom brukar avlida. Blir lite avundsjuk på dig som lyckas så bra. Tror inte att dom skulle överleva ute här.
Trevlig kväll!

Oljekritan sa...

Shit jag höll på att svimma, trodde det nu växta cyklamen på Gotland..här är det snöissnöäckel än..Kram Karina

Gunilla sa...

Vilken härlig växt.
Den har jag inte sett tidigare.
Nu får jag leta.
Hoppas den klarar sig i zon 5

Ha det gott

Monica sa...

Söt växt! Skulle vara trevligt att ha i rabatten men det funkar väl inte i Sthlms trakten ....
Tjingeling

Bettina Bäck sa...

Vilka sötnosar! Precis vad man behöver så här års! :-)

Villa Ryttarängen sa...

Sååå söta och vackra i färgen. Härligt val. Kraaam Pia