fredag 9 juni 2023

VECKANS FEM FRÅGOR

 Fredag - och dags för Elisas frågor, vilket känns bra för då har man nåt att fundera på. Bra när man har lite att göra!

Till vänster om grinden till "innertomten" har jag en kruka med ett litet självsått gräs
och så nåt jag inte vet exakt vad det är!

Innan jag kastar mig över frågorna hade jag tänkt gå ut och ta lite bilder. För det gäller att få bilder på det som blommar innan det är visset. Och för mig som inte kan vara ute så mycket så har det faktiskt varit så att jag missat massor i år.

Här är en närbild på den okända perennen som jag köpte på den nyöppnade
handelsträgården förra året. Det var nåt snyggt som växte i en stor kruka och
 jag fick köpa en bit av växten - som förmodligen är nån typ av verbena?

Men...efter att ha varit ute på altanen för att vattna, så la jag ner fotograferingen idag. Det var bara 20 grader - mot 29 igår - och sen blåste det hemska hårda isande vindar. Så att sitta där ute och äta lunch var inte att tänka på och stapla runt i trädgården och bli kall för att fota lite har jag ingen lust med. Som tur är hade jag flera bilder kvar sen igår...

Älskar penningblad. Det här sitter på väggen vid ingången.

ELISAS FEM FREDAGSFRÅGOR

  1. När var du senast mest balanserad?   Innan jag fick min stroke, för då var jag inte ett dugg vinglig... *fniss*
  2. Hur är ditt liv när du känner ro i kroppen?   Det är nog när vi sitter på altanen och ätit en god middag eller lunch och bara njuter av värmen och naturen med all fågelsång omkring oss. Som igår...
  3. Vad får dig att stressa ner?   Se ovan...
  4. Vilken del av ditt liv skulle behöva lite mer harmoni?   När - eller faktiskt om - jag ska bli helt återställd skulle jag behöva låta bli att fundera över. Då skulle jag helt klart bli mer harmonisk... 
  5. Vad för hobby eller aktivitet ger dig mest avkoppling?   Trädgårdsjobb, eller man kanske ska säga växtjobb numera. I trädgården gör jag inte så mycket mer numera än talar om vad min gubbe måste göra...
😓

Dagen blev alltså inte alls vad vi hade tänkt oss igår, men vädret styr man ju inte över och iskalla vindar är värre än regn. Det senare skulle vara en välgärning! 
Jag har alltså inte gjort annat än fixat lunch - som vi fick äta inne. Rolle har dock fått en del jobb gjorda, så han känner sig nöjd och har lagt sig för att vila och läsa. Molton - som alltså är här idag - verkar "ur slag" och har lagt sig bredvid honom och sover för fullt. Han var inte ens pigg och glad när Rolle gick prommisen med honom...

En växt som man egentligen inte ska ha, lupin, men jag köpte några såna här från England för flera år sen. Dom
 har inte spritt sig, tvärtom det är några av dom vackraste namnsorterna som dött ut...

Det är lite trist att bara kunna kika ut genom fönstren eller från altanen och se MASSOR av jobb därute. Tidigare så var det bara att sätta på sig skorna och ge sig ut och hämta passande verktyg och sätta igång. Nu är det ett helt företag. Först måste jag bestämma mig om jag verkligen orkar göra jobbet, sen oftast be Rolle om hjälp med att ta fram vettiga verktyg. Därefter måste jag ha en pall nära som jag kan sätta mig på och vila. Men jag lever...!


I den gulbladiga schersminen så växer 2 stora - och då menar jag STORA, c:a 2 m höga - brännässlor, som jag ska be Rolle ta bort i morgon...

SUSIE





 










9 kommentarer:

Ingrid sa...

Lupin är inte speciellt spridd här på ön. Vi har vår blåeld i stället. Jag odlade lupin på Stenstugu och inte sjutton spred de sig. Snarare tvärtom om. Efter några år var de försvunna.
Ha en fin helg!
Kram, Ingrid

Kerstin sa...

Så vacker med penningblad, älskar den vackra gröna färgen. Ja vila och ro det får man verkligen av att njuta av trädgård och natur. Ha en fin fredag! /Kerstin

Mrs Calloway sa...

vackra bilder som vanligt. jag gillar lupiner. och penningblad och mycket annat, men jag är ingen vidare trädgårdsmästare. vi och har satt lavendel, nepeta och stäppsalvia till fjärilarna och humlorna. och så blommar rosorna. ha en fin helg!

Paula sa...

Haha, jag läste igår vad som kan hända om man har invasiva arter, numera tretton styckna, i sin trädgård. Om inte tillsägelse räcker får man uppmaning att rycka bort dem, om inte det görs blir det böter, om de fortfarande är kvar skickas ett trädgårdsgäng hem för att göra jobbet och du får betala. Det lät som värsta nazisttiden när jag läste det här. Du får snart sätta luvor på lupinerna så de blir oigenkänneliga...
Jag förstår så väl din frustration med allt som inte funkar som du vill, men jag hör/läser också att du vet att ta tillvara på det som ändå är bra! Jag skulle aldrig fixa trädgårdspyssel, jag kommer inte ner på marken och ännu mindre upp utan hjälp. Ingen stroke ännu, men kroppen är genomkass, men gå det kan den så då får jag göra det! Molton hade nog bara en vilodag, så är det ibland med Daniel också. De är som vi människor, upp och ner...
Ta nu vara på det vackra ljuset när ni sitter på er vackra altan. Kramar från pörtet

Susjos sa...

Tufft att du haft en stroke, men fint att du ändock njuter lite av livet, trots att du inte fixar allt som du gjorde förut. Skönt med en altan och kunna njuta av god mat och naturen därifrån!
Ha en fin helg!

Hanneles bokparadis sa...

Isande vindar gillar jag inte, England har annan inställning till lupiner, vit rallarros finns i många fina trädgårdar.

Maribel sa...

Hej Susie!
Vi hade riktigt kallt på förmiddagen, men vid lunchtid var det varmt igen. Inget regn här heller. Växterna började se vissna ut, så jag var tvungen att vattna. Gräsmattan är helt sönderbränd, så den är inte fin.
Ha det gott /Kram Marika

Lena i Wales sa...

För mig är också altanen en avkopplingsplats. Speciellt nu när vädret är så härligt.
Påta i trädgården kan också vara avkoppling, men inte under de hetaste timmarna av dagen.
Ha det fint!

Bosse Lidén sa...

Den där blåsten och temperatursänkningen fick också mig att ändra matrutinerna och flytta in igen. Idag tycks det vara lite varmare igen. Kanske kan ni sitta ute och äta och du orkar fixa till lite själv och lotsa en annan på två ben då och då. Hoppas M mår bättre idag.
Lördagskram från norr