tisdag 6 juni 2023

SOMMARBLOMMOR del 2

 Idag på Nationaldagen har vi inte gjort några jobb. Ja, förutom att vattna alla krukor förstås. Och det är ju en hel del...

Alunrot med penningblad ovanför.

Vi har haft Molton (vår dagishund) här sen igår - underbart - och efter det att Rolle var ute med honom på prommis så hämtades han av husse - men vi får hit honom i morgon igen. Rolle vattnade på framsidan där vi har ett tiotal krukor, mest av större modellen. 

Här har jag bytt gräset till en jätteverbena som jag "fick över". Ska ta lite bilder i morgon på framsidans krukor.

Själv vattnade jag på altanen - 17 krukor - sen tog vi det lite lugnt. Efter en härlig sillunch på altanen tog vi "ledigt" resten av dagen och bara slappade. Vi måste ju också få känna på att det är en helgdag även om vi är pensionärer och alltid har helg egentligen!

Bergspalmen som står på altanen bredvid soffan började bli lite vid så jag tog bort 3 grenar.

I morgon får vi börja med vattning, det är vansinnigt torrt. Rolle ska vattna pallkragarna och långrabatten med slang på framsidan. Vi orkar inte bära så många kannor med vatten som kommer behövas. Det räcker med kannor till krukorna. Som tur är - eller det är nog skicklighet faktiskt - så har vi en stor vattentunna precis utanför växthuset...

Det räckte med en jätteverbena och två evighetsblommor i den rektangulära krukan vid poolen.

Igår var vi till Jonas i När för att ersätta två pelargoner med två sommarblommor. Det hade nämligen varit frost, hela -3, i fredags natt. Innan dess så ägnade vi oss ett urtråkigt jobb; Tvätta bort frömjöl på altanen. Ett mycket trist och dessutom återkommande jobb, men det verkar som om det börjar ta slut.

Har flyttat bort krukan med en gul evighetsblomma, det blev för mycket här. Det räcker så bra med dom doftande sommarnejlikorna!

 Inte bara dom två pelargonerna jag ställt ut - tur att jag inte tog ut fler - utan också det jättestora manschuriska valnötsträdet på baksidan och den japanska katsuran på framsidan hade blivit skadade!? Har aldrig hänt tidigare...


Alla toppar på grenarna är skadade - dom är svarta och bladen ett par dm in har vissnat.

När det gäller blomkrukor så är jag väldans ombytlig. Jag älskar att flytta om dom - gör massor av rockader - och funderar hela tiden på vad jag ska för växter och framförallt i vilka färger. Vi har ju svart, vinrött, rött, orange och lite gult på altanen och jag vill gärna ha nåt som passar. Så i år har det blivit aprikos och ganska mycket gult...


Här hamnade först krukan med New Zeeland flaxen som jag först hade vi bågen med nejlikorna,
men nu har den ersatts med en evighetsblomma.


Min favoritfärg är dock lila, vilket jag tycker går bra till rött! Men gärna då en bit ifrån det röda på altanen. Jonas berättade att när kvinnor handlade blommor så blev det oftast vitt, rosa och blått. När män handlade blev det gult! Jag tror faktiskt att det stämmer, för jag har många väninnor som inte gillar gula blommor alls - konstigt!

Här hamnade flaxen - och nu är det slutgiltigt - och den nyinköpta Million Bells, nedanför står potatisblomman.

Fast egentligen är det ju så alla färger på blommor och växter är vackra, det är bara åskådarens färgsinne som sätter begränsningar. Det viktigaste för mig är nog att det ska vara nåt annat i krukorna än året innan, jag är ganska ombytlig av mig säger Rolle (min gubbe sen 63 år *fniss*).

Så blev det iaf en härligt lila blomma igår, en Million Bells som dessutom är dubbel och lite spräcklig!

Jag hade tänkt mig en röd Million Bells men dom var slut. Och jag förstår för jag hade en förra året och den blev som en stor boll - och inte behöver man rensa dom. Det är bara att vattna och njuta av dom...

Hängverbena på piedestalen i min rosenfolly.

Men jag lyckades att få med en riktigt röd hängverbena hem, den sista! Den ersätter den röda pelargonen som blev frostskadad och som jag klippt ner och ställt i växthuset för att se om den går att rädda. Den andra är en starkt rosa som står på bordet på framsidan och som jag inte gjort nåt åt ännu. Hade glömt bort den igår. Så kanske jag måste köpa en sommarblomma till...

SUSIE


5 kommentarer:

Anna i Portugal sa...

Jag älskar alunrot, hade flera olika varianter när i bodde i Sverige. Den växten du kallar flaxen känner jag igen, har liknande här i min rabatt.

Thalassa sa...

Gissa vad jag gjorde igår - och idag! Spolade och borstade bort FRÖMJÖL från altaner, utemöbler m m. Håller fullkomligt med dig. Urtrist!
Vilka fantastiska sommarblommor du har och så’na mängder. Härligt, men inte lika härligt att de kräver vattning så gott som oavbrutet. Jag är ute på Udden och det är otäckt torrt i markerna överallt. Att man redan i början av juni ska börja längta efter regn!
Ha det gott!

chica sa...

Tuas plantas são lindas e muito bem cuidadas!
Adoro ver! Lindo jardim! beijos, chica

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Det verkar som ni hade en bra nationaldag. Och visst ska man unna sig att slappa även som pensionär.
Men att ni haft 3 minusgrader! Här var det ett par plusgrader men gick aldrig lägre. Men fina blommor har du. Mysigt att ha Molton hos er och nu är han väl hos er igen.
Ha det så bra och hoppas att frostnätterna är över nu!

Kram Anita

Maribel sa...

Hej Susie!
Det är klart att ni skall fira en helgdag i lugn och ro, utan att jobba. Att vattna många krukor blir nästan som ett jobb. Jag har skaffat mig mindre vattenkannor som jag orkar lyfta de i vanlig storlek blir lite väl tunga. Nu är det så varmt så det behöver vattnas, jag har också en hel del krukor och amplar. Million Bells är en otroligt fin växt, den blommar länge och är vacker. Det ser grönt och frodigt ut hos er, trots torkan.
Ha det så bra /Kram Marika