lördag 6 augusti 2022

VARDAG IGEN

Det blev tre intensiva dagar och kvällar med min väninna Christina. Hon har varit här minst en gång varje vår eller höst sen vi flyttade hit, men nu var det hela tre år sen på grund av pandemin, så vi hade en del att ta igen.....

Men vi pratar i telefonen med varandra ofta så det kändes inte alls som om det gått så lång tid. Tvärtom, vi tyckte båda två är det kändes som ett halvår sen hon var här sist. Men eftersom hon också är växtintresserad så tyckte hon att allt i vår trädgård hade växt nåt otroligt. Ja, alltså dom växter som lever fortfarande.....

Vår manschuriska valnöt som vara växer och växer. Man kan inte se att vi beskar den
bara för 10 dagar sen och riset som blev fyllde hela vår lilla skåpbil!

Sista dagen för vår gäst - i onsdags - så tog Christina och jag en tur ner till storsudret (området längst söderut på Gotland). Eftersom vi hade så gott om tid innan lunch så körde jag bl.a. "den vackra kustvägen" som vi båda åkt massor av gånger - men Christina aldrig under turistsäsongen. Det var nästan olidligt med folk överallt så vi tog oss runt till Holmhällar på lite extra små vägar, men kom dit tidigt ändå - som tur var visade det sig.....

Sammetshortensian nedanför gaveln på altanen har också växt enormt denna sommar!

När vi kom var det bara två bord upptagna och endast några före oss i kön till "serveringsluckan" där man beställer. Men det dröjde inte länge för det bara dråsade in folk. Här äter vi alltid spätta och tar alltid en halv portion som blir precis lagom till lunch. Efter lunchen fortsatte vi upp till Klintehamn där C drack kaffe (hon får ju inget här) och vi båda åt glass vid kiosken. Jag hämtade sen ut Rolles medicin som kommit till Coop och passade på att kompletterade lite matvaror..... 

Så här fin var min trädsedum (som jag trodde den hette) i förrgår...

Sen var det tänkt att vi skulle åka till handelsträdgården Suderviljan som ligger inne i Klintehamn för  C har konstigt nog aldrig varit där - men vi gick aldrig in. Växterna som stod utanför såg inte så jättefräscha ut och vi var lite trötta så vi vände och åkte hem. Vi hann sen vila ett par timmar innan middagen. Det var väldans varmt, så jag passade på att vattna mina krukor och växthuset igen. Alltså andra gången för dagen.....

Så här trist såg det ut i morse när jag kom ut. Fast jag kan inte skylla på nån annan att jag inte stagat 
 upp TRÄDTAKLÖKEN.....

 Christina grävde upp 4 rödbladiga pyttesmå smällspireaskott från vår grusplan till sin granne. Grannen hade  försökt köpa smällspirea i Gustavsberg men inte hittat några!? Sen fick C ett trädtaklökskott som hon skulle ha själv. Därefter åt vi en god avskedsmiddag, en bowl med strimlad marinerad fläskytterfilé med massor med grönsaker och två såser - en vit och en svart. Sen började Christina att packa. Färjan till Nynäshamn skulle visserligen inte gå förrän 01.10, men C ville köra upp dom 4.5 milen till Visby innan det blev kolsvart, så hon drog iväg redan vid niotiden.....

Så här ser den ut just nu. När - om - nåt skott hinner växa upp och bli som ett litet träd så ska det mycket noga
stagas upp!

När Christina ringde från Visby klockan tio talade hon om att hade hunnit upp precis innan det började mörkna ordentligt och satt och drack kaffe på incheckningens servering. Så hennes resa hem hade börjat bra. Själva tittade vi på TV, men jag endast med ögonen halvöppna. Så jag fick ingen ordning på vad det var vi tittade på egentligen och Rolle var också trött - vi blev det av värmen - så vi gick tidigt och la oss i det svala sovrummet (där vi har en AC). Vi visste också att torsdagen skulle bli "hemskt" varm och jobbig så det gällde att vara utsövd.....

Den förhatliga potatisblomman som fäller så mycket skräp hela tiden och behöver MASSOR med vatten. Snart åker den ut.....

Och visst blev det varmt under torsdagen. Vi hade 32 grader så att vara utomhus och göra nåt var inte att tänka på - och i växthuset var det olidligt varmt trots att allt som gick att öppna var öppet. Så jag var mycket nöjd när jag såg alla mörka moln igår morse och hoppades att vi skulle få massor med livgivande regn. Vi åkte på en loppisrunda och fick störtfloder över oss så när vi kom hem rusade jag in till vattenmätaren för att kolla; Vi hade fått "hela" 4 mm! OK, bättre än inget men vi hade hoppats på åtminstone 10-15 mm, gärna 20.....

I lådan bredvid den torra poolen växer det bra, men som allt annat behöver den
massor av vatten....
.

I morse vid femtiden när jag gick upp så var det strålande sol och klarblå himmel igen, men svalt - nästan kallt. Och just nu är det väl runt 20  grader, men fortsatt fint väder. Jag gick ut i växthuset tidigt för att vattna och det var då jag till min stora sorg se att stammen på trädtaklöken inte hade orkat med kronan utan gått av. Så nu har jag satt sju nya små träd i samma kruka igen.....

Min gamla pelargon i växthuset som bara blommar och blommar...

SUSIE

5 kommentarer:

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Vilket härligt besök du haft. Din sammetshortensia är helt underbar! Har prövat med en sådan för många år sedan men det gick inte här, i varje fall inte då, nu har vi fått helt annorlunda klimat i trädgården så nu kanske det skulle kunna gå.
Så tråkigt med din trädsedum :( Vet hur det känns. Har råkat ut för samma sak med en uppstammad Dr Westerlund. Men den hade kvar en kvist på stammen så den fick bli ny krona. Men sedum är väl lättrotade så jag håller tummarna för att dom kommer att rota sig och att du får ett fint träd igen.

Och din gamla pelargon är så, så fin!

Kram Anita

Lillian "sognafaret" sa...

Så heldig du var med sjeldent besøk. Det er så trivelig å ha mye å ta igjen, mye nytt å vise frem.

Maribel sa...

Hej Susie!
Din hortensia är riktigt fin. Så tråkigt att din Sedum gick av, tänkte att den kanske skulle fått nya rötter om du satt den i vatten, men nu får du flera nya istället. Mina pelargoner trivs riktigt bra i växthuset, jag är inte så bra att klara av de annars.
Ha det gott /Kram Marika

Villrose sa...

Ånei!Det var da kjempetrist med den flotte takløken.
Men du har jo mye annet fint.
Haa det godt!
/Irene

Maggan sa...

Vad Ni har haft varmt här uppe i norr så var det ett tag sedan nu som vi hade över 30 grader vilket jag är glad över.Vilken fin sammetshortensia du har men tråkigt att din Sedum gick av hoppas nu att det blir flera nya av dem du har planterat.
Ha det gott/Margareta