lördag 18 december 2021

JULMAT & UTSIKT

Ytterligare en underbar dag. Tänk om det kunde få vara så här över jul & nyår. Men...trots vädret har jag inte varit utanför dörren. Inte ens ut till växthuset. Man har fullt upp inomhus.....

 Idag har jag istället ägnat mig åt att planera maten till julafton. Har skrivit en lista där jag också antecknat vad vi behöver köpa. Brukar göra så här och så sparar jag den och kan gå in och stryka året efter. För det är precis vad man gör, alltså stryker. Den blir kortare och kortare för varje år. Speciellt i år när vi inte får några julaftonsgäster eftersom våra vänner här i Eksta fått förhinder. Dom två har spenderat dom sista 14-15 jularna med oss här så det känns jättetrist, men allra tråkigast är att vår väninna är så dålig.....


Eftersom vädret var så fint igår tog vi en liten tur och passade på att uträtta några ärenden. Bl.a. så köpte vi 10 kg potatis på Sanda Gårdsbutik - så nu klarar Rolle sig ett tag!

Men som sagt, matlistan krymper mer och mer. Det blir naturligtvis heminlagd sill och kokt potatis (Rolle skulle bryta ihop annars) och inlagd böckling (min favorit), lite lax och gärna en bit rökt ål (min  favoriträtt) samt ägg med majonnäs/rom. Men...jag har ändrat lite på traditionen från en tidig julaftonsmiddag som brukar ta 3-4 timmar och istället planerat in en jullunch med ovanstående rätter. Det blir första gången men jag tror att det är bättre för oss två att dela upp julmaten.....


I backen ner mot kustvägen i Fröjel.....

Till middag blir det Janssons Frestelse. En rätt som vi kanske inte äter av på julafton, men som är bra att ha senare i helgen. Små torra delikatessköttbullar (som Rolle vill ha - som jag gjorde i förrgår). som får absolut inte vara stora och mjuka med sås, såna åt vi till middag. Sen blir det nog bara revbensspjäll, julskinka och hemgjord cole slaw och så ugnspotatis (jag gillar inte KOKT potatis) samt lite grönsaker. Någon lutfisk blir det inte, jag får inte äta det på julafton, det luktar!


På utsiktsparkering över Karlsöarna i Fröjel - där har vi inte stått sen första resan hit till Gotland; Den varade i
4 dagar i början på september 1999.

Efter det här blir det Stiltonost, kex, fikonmarmelad samt päron och så lite portvin. Ingen efterrätt av något slag, det brukar man vara alldeles för mätt för. Då är det bättre att ta en skinkmacka lite senare på kvällen. När det gäller kakor och bullar blir det ingenting, vi dricker ju inte kaffe. Likaså blir det väldans lite godis för det äter vi inte heller så mycket av. Men vi har en kartong med såna där "äckligt" goda chokladkulor från Lindts - dom ska vi faktiskt äta upp på julafton.....


Tänk att förra gången vi stod på den här parkeringen och tittade ut över öarna och havet, då hade man inte en aning
om att vi skulle bo här i Eksta några år senare! 

SUSIE




3 kommentarer:

Ingrid sa...

Visst har det varit några härliga dagar, men nu verkar det vara slut på den fröjden. Man får ta det som det kommer.
Det verkar inte som om det kommer att gå någon större nöd på er! Allt man SKA har på julbordet verkar ju finnas med och att fördela det på flera mål är väl klokt. Man kan ju inte sig mer än mätt!
Ha en fin fjärde advent!
Kram, Ingrid

Orsakulla mamma vid 20 - Dalaliv, finporslin & pudelliv sa...

Skönt när man kan planera för maten. Nära till jul nu, tänk att det är redan på fredag. Nog har detta året gått fort.

Paula Merio sa...

Men oh vad spännande att läsa! Såg ett upprop i Faluns facebookgrupp idag där en desperat människa undrade var Lindts chokladkulor fanns att köpa...
Den enda sill min familj vill ha är senapssill, så ingen egeninlagd alls, snyft. Böckling, inlagd? Finns det på världskartan? Den har jag då missat,är även den full av småben som fastnar och killar i halsen? Ål, för fet för mig, Vi serverade rökt ål på våra julbord på 90-talet o det var mycket uppskattat. Klokt tänkt med julbord och jullunch, omöjligt att pressa i sig alla sorter, inte nyttigt heller. Då har vi kommit till Jansson, det blir ingen på julafton i år. Mina ungar är inte överförtjusta och jag tänker att jag måste ju ha nåt att äta de andra juldagarna när jag är hemma igen, skvallra inte...
Köttbullar ska aldrig vara torra, inte ens om de är små! Revben åt jag idag, blir inga på julafton. Skinkan släpar jag med till ungarna, griljeras där på plats och äts när andan faller på, mest hela tiden...Kan man inte gilla kokt potatis? Jag skulle kunna leva på två livsmedel, potatis och ägg! Däremot skulle jag lätt kunna leva utan pasta...Lutfisken var ett problem på julbordet vi serverade på värdshuset, ingen vill ju sitta i en matsal som luktar lutfisk! Vi valde att be om förbeställning av lutfisk och så microvärmde vi den färdiga firren när kunden var redo att äta av den...Då spreds inte lukten från köket i alla fall...urk
Sen hoppar jag både ostar och choklad och är proppmätt, för då har jag ätit minst tio KOKTA potatisar, hihi
Julekram till er på öjn!