onsdag 2 september 2020

SÅ DUMT!

 Ibland är man lite idiotisk (kanske inte bara ibland) och gör lite tavlor. Den senaste var att jag gjorde ett inlägg till fredagsfrågor, men glömde lägga ut anslutningen hos Elisa. Sorry!

Den här gången ska mitt inlägg inte läggas upp hos någon. Inte heller ska jag visa några bilder från vår urtråkiga trädgård (det känns som höst ute), eller från altanerna eller växthuset i nutid! Nej, jag ska leta fram lite gamla bilder och lägga upp. Kan ju inte bara sitta här vid datorn utan att skriva nåt och visa bilder, men jag kan ju inte gå ut och fota just nu. Så håll till godo.....

En avliden fjärilsbuske - Buddleja `Black Knight´ - varför den dog vete 17, den hade ju självsått sig
bakom garaget och borde ha överlevt där. 


Under åren som gått sen vi flyttade hit till Gotland (17 stycken) så har jag planterat massor av växter - det fanns ju nästan inga här tidigare! Jag ska försöka hitta bilder på dom jag verkligen gillade, men som aldrig tog sig eller som dött av sjukdomar eller torka - eller att jag inte skött dom på rätt sätt! 


Camellia  - som inte fungerade att odla i växthuset. Anledning var att det blev alldeles för varmt där inne på sensommaren. Skulle naturligtvis har planterat dom ute i skyddat läge över sommaren.....


Det är rätt spännande att leta efter växter man en gång ägt och gillat, men som av olika anledningar inte gillat mig - eller platsen jag satt dom på. 


En mycket vacker tulpan som jag hade i pallkragarna - men den såg jag inte till in våras!

När det gäller perenner så har jag väl haft hundratals som jag inte har kvar längre. En av anledningarna är att efter min förra sjukdomsperiod för 5 år sen gjorde mig av med massor. Jag bjöd in mina vänner i trädgårdsfantasterna på lunch och så hade jag delat upp den 50 m långa rabatten mot vägen i 3-metersbitar och märkt upp dom. Sen lottade jag ut bitarna.....

Den här irisen växte i "långrabatten", men innan vännerna kom hit och grävde bort alla perenner flyttade jag själv ut en bit i "pallkragsrabatten" för jag bara älskar den! Just nu har jag dock glömt vad den heter.....`Black någonting....´ kanske. för den är nästan svart i vanligt ljus.

Alla fick alltså varsin bit att gräva upp perenner, prydnasgräs och lökar från - men dom måste rensa bort allt ogräs. Dom fick hålla sig med påsar/lådor själva och dom fick inte ta bort buskarna och träden. Fungerade perfekt. Det blev en 3-meters bit över, en lunchgäst kom inte, men den grävde Rolle upp och vår hustomte tog hand om växterna.

En gulbladig blåklint som besökare alltid har problem med.

Under åren har jag haft några trädgårdsvisningar, vilket alltid brukar vara trevligt. Och man får höra en massa snälla, roliga och knasiga kommentarer. Den värsta var när en dam sa att hon kunde inte förstå att jag kunde låta en sjuk planta växa kvar när jag hade visning! Hon kunde inte tänka sig att lyfta blicken och se alla andra gulbladiga växter jag har - och då förstå att jag älskar såna!?


Jag har ett antal favoritväxter och Allium ligger nog högst på den listan. Jag älskar dom lila bollarna och att det också finns 100-tals namnsorter av dom gör ju inget precis!

Visserligen försvann en del Alliumlökar i långrabatten, men inte alla.  Dessutom hade och har jag dom  i pallkragarna där jag varje år har stoppat ner ett 20-30 tal.  Fantastiskt vackert när dom blommar.....


2018 hade jag tre syrenhortensior, nu har jag endast en kvar - den vit/gröna `Lime Rickey´ som inte alls är lika snygg
 som den ovan.


Men tillbaka till det här med trädgårdsvisning. Det är fantastiskt kul, men otroligt jobbigt. Man vill ju visa sin trädgård när den är som bäst, alltså utan ogräs överallt, med nyklippt gräs och alla kanter skurna. Alltså höll man på som en dåre veckan innan.....


I början på april 2019 var det så här ruggigt.....

Både krukan, piedestalen och dom äggformade stenarna finns kvar - det är bara penséerna som har dött. Så egentligen passar inte bilden in. Men jag tyckte jag skulle avsluta med en bild på det som är här snart igen - snö!!!

SUSIE

2 kommentarer:

Ingrid sa...

Så vackra trädgårdsbilder Susie! Den där tulpanen har jag också och är väldigt förtjust i den. Den satte jag häromåret och den har kommit tillbaka troget några år i rad. Vi får se hur det går till nästa vår.
Ha det så gott du kan!
Kram, Ingrid

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Så synd med fjärilsbusken. Den var verkligen magnifik. Och jag minns ju dina kamelior. Märklig kommentar från besökaren, om den "sjuka" plantan. Hoppas du talade om hur det låg till, att den skulle vara så och faktiskt var lite ovanlig. Allium är vackert, har ett antal själv som snällt brukar komma upp. Och bilden från april 2019, burrr!

Nu är du troligen på sjukhuset. Hoppas det har gått bra allting. Att läkningen fortsätter så du snart kan komma igång med behandlingen.

Kram Anita