söndag 24 maj 2020

RUNT OM I TRÄDGÅRDEN

Det är dags för ett söndagsinlägg. Måste ha det klart innan alla TV-program jag ska se börjar. Robinson t.ex. börjar 21.00-22.00 och Ett fall för Vera 21.45. Så dom lappar över varandra, alltså måste jag spela in Ett fall.....

Spaljén vid entrén, men det var egentligen Stjärnarve-flaggan jag skulle visa. Den sydde 
jag för många år sen, men nu har den kommit upp igen. Gotlands-flaggan har blåst sönder!
Rolle ska dock inte se något av programmen, han är i sitt musikrum och roar sig med att spela in en CD. Vet inte vilken sortsmusik eller till vem - kanske till oss själva att ha i bilen - eller till sin vän Cronis. Dom har till viss del samma musiksmak, så är det jazz han spelar in är det säkert till honom.

En av 4 ställen i diket med orkidén S:t Pers Nycklar. Fast det är färre på dom andra, 
en har t.ex. endast en enda blomma. Men nästa år, då är dom säkert många dom med!

Gubben min skulle i vilket fall som helst hålla på hela kvällen, så jag kan med gott samvete satsa på det jag vill se. Fast ibland kan det vara tre program samtidigt. Rolle vill se två och jag två, fast inte samma och då får jag ge mig. Men inte när det gäller Robinson eller nån engelsk deckare, då ger jag mig inte.....

Dom första två sektionerna är numera utan ogräs - resten ser ut som om gräsmattan går 
ända fram till pallkragarna, men det är ogräs!
Dagen har varit lyckad med fint väder, ända upp till 20 grader! Och lunch med sill på altanen, men trots att det var söndag så har jag också jobbat lite i trädgården. Det blev en till sektion på insidan om pallkragarna. Har alltså bara 4 + mellanbiten kvar. Ett både hemskt trist och tungt jobb, så nu har jag bestämt mig för att endast ta en sektion varje dag i veckan som kommer. Om vädret är OK.....

Dom två sektionerna på insidan längst bort är också klara. Här ser man tydligt hur igenväxt det var innan - massor med gräs och förgätmigej som blommade vackert!

När jag gick ut med Santos ikväll så kollade jag hur det såg ut med växtligheten i trädgården. För det är fortfarande både träd och buskar som inte brutit. Att mitt lilla favoritträd (se nedan) inte har brutit är helt OK, det brukar aldrig göra det före juni. Men det har massor med stora knopp och på en gren långt ner var det t.o.m. några gula blad!

Korstörne, Gleditsia triacanthos `Sunburst´, i stenhörnan.
Men det var helt klart fler som verkar ligga i farozonen. En gulbladig perukbuske i långrabatten och en rödbladig perukbuske i ruinen ser oroväckande torra ut. Som tur var har det kommit 5 mm med regn sen igår eftermiddag - kanske kan dom stackarna som ser trista ut hämta sig. T.ex. det lilla trädet bredvid växthuset. 

Taget från bänken i stenhörnan med den rödbladiga självsådda smällspirean till höger.
Dom två frilandshibiskus jag har, en blåblommig i min "folly" och brokbladig med vinröda blommor  nedanför altanen ser också döda ut. Men dom brukar också vara sena så jag ger inte upp och tar bort dom, dom ska få en chans.

Den blåblommiga hibiskusen växer omedelbart till vänster om CD-stället.
Alltså dom grå raka pinnarna.....
Den underbara härligt gulgröna busken är en dvärgschersmin som jag fick av Karin i Skara när vi var där för 15 år sen och besökte hennes trädgård. Jag fyllde 60 den sommaren! Vad den har för latinskt namn vet jag inte, så nu ska jag gå in på Facebook och fråga om hon kommer ihåg.

SUSIE

1 kommentar:

Herr Nilssons Fru sa...

Robinson såg jag också igår, fast jag har inte sett de övriga programmen så mycket, bara några. Men jag gillar finaler så de brukar jag se 😊 Tycker de var rätt man som vann, trots de lilla jag sett. Jag ser på serie och sånt i förväg eller efterhand, de är så bra när man kan se när som, för jag har svårt att passa program, de är härligare att slå sig ner och titta när man vill.
Vad mycket fint du har i trädgården men de innebär också mycket rensning av ogräs, tur du tycker de är kul, de gör inte jag 😊
Perukbuske, de har jag aldrig hört talas om.
Dvärgschersminen såg väldigt fin ut. Nu fick jag sådan lust att åka till trädgårdsmästaren när jag såg dina bilder.
Tack för din info om cancern hos mig, det är så otroligt härligt när allt går bra.
Jag hoppas det gör det för min svärdotter också, hon är ung och stark och de hoppas jag hjälper långt.
Kramiz