torsdag 28 maj 2020

SISTA STRÄCKAN...

Igår var det inte bara varmt, det var tryckande varmt! Så när man hörde på radion att det "kanske" skulle bli regn i natt så misstänkte vi att det också skulle bli åska, vilket det inte blev. Eller så sov vi hårt och hörde det inte.....

Trots värmen så fick jag en massa gjort, fast det var hemskt att sitta vid pallkragarna och rensa. Men fint blir det. Det är bara det att nu ser man hur mycket ogräs det är precis överallt. Men...som jag brukar säga; "Det är i alla fall grönt det med!"


Det mesta i trädgården har slagit ut, men träden och buskarna jag skrev om tidigare, dom ser fortfarande inte kul ut. Man kanske måste såga ner en del av dom - men inte trädet till höger som man bara ser några nakna grenar av på bilden! Det är jättestora fina knoppar på det och korstörnet är alltid sent.....

Det är rätt kul att se hur det bara poppar upp perenner i pallkragarna just nu. Men snart måste jag nog vattna dom. Lökväxterna vill ju inte ha nåt vatten, men resten av växterna blir nog lyckliga om dom får lite mer droppar än dom 5 mm dom fick för några dagar sen!

På den här bilden syns ett träd till höger - en pagodkornell - som jag tog med mig i kruka när vi flyttade hit. Halva trädet ser ut att ha dött, på den andra halvan har dom flesta bladen spruckit ut. Jag  avvaktar dock och gör inget åt den ännu. Ibland så kan dom överraska en.....

Pallkragsrabatten var gjord i 10 sektioner från början, men förra året när vi var tvungna att byta ut pallkragarna mot nya fräscha, minskade vi ner dom till 8 sektioner med antingen 1 eller 2 på höjden precis som tidigare.
 I mitten har vi en s.k. övergång så man ska slippa springa runt en massa meter varje gång man ska till andra sidan. Där växer nu självsådd (!) gräslök och det är ju både gott och vackert, så dom fick vara kvar. Hade inte hjärta att rensa bort dom.....


Har nu på morgonen börjat att rensa nedanför den sista pallkragen, men fick så ont efter 2 dm att jag blev tvungen att gå in och vila lite. Den här är den absolut värsta och svåraste bitarna av alla!
När den sista metern är klar och Rolle fyllt på med lite mer grus, så tänkte jag spruta på lite trädgårdsättika med jämna mellanrum för att hålla ogräset något så när i schack - och så hålla tummarna att det fungerar!

Den första irisen har börjat blomma, hade faktiskt inte en aning om att jag hade såna i en av pallkragarna men beviset syns ovan. 
Tyvärr har jag råkat ut för nåt som jag misstänker beror på att jag suttit länge i ganska kyligt väder på en kall plastpall; Urinvägsinfektion! 

Pool klar för badning - 2019!


Det är andra gången i mitt liv, den förra var när jag var oförsiktig med badningen i poolen för nåt år sen. Fick då av VC veta att jag skulle dricka sura drycker och att alltid kissa, inte bara innan jag badade utan - mycket viktigare - OMEDELBART efter. Men vad gör jag nu!? Jag ska iaf testa med lite sur citron- eller limedryck.


 Som tur är så är poolen är inte färdig för bad ännu, så där har jag inga bekymmer. Och Rolle är upptagen med att hjälpa en granne med hans gamla Volvo PV från -67, så det lär väl kanske dröja ett tag - men då ska den här infektionen vara över!!!

    SUSIE

4 kommentarer:

Ingrid sa...

Hoppas att den där infektionen går kvickt över, för det är inte att leka med minsann. Min svägerska åkte på det och det gick upp i njurarna vilket gjorde att hon fick blodförgiftning. Hon låg över en vecka på lasarettet.
Så sköt om dig och bada inte på ett bra tag.
Kram, Ingrid

chica sa...

Tão lindas tuas flores, jardim e piscina! Ótimo fim de semana! bjs, chica

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Nej men usch så jobbigt med urinvägsinfektion. Rådet brukar ju vara att dricka mycket och kissa ofta så man sköljer bort det. Håller tummarna för att det försvinner, annars bör du nog kontakta läkaren och eventuellt få antibiotika. Det fick jag för många år sedan då jag fick en besvärlig urinvägsinfektion med feber och så kissade jag blod. Men jag hoppas att det går bort på "vanligt sätt". Det gör det ju oftast.
Igår såg vi filmen Le Mans'66. Har ni sett den? Mycket bra var den så om ni mot all förmodan inte sett den kan jag rekommendera den. Finns att hyra på Viaplay.

Krya nu på dig!
Kram Anita

Carina sa...

Tranbärsjuice brukar läkare rekommendera. När jag växte upp hade vi en granne som efter en svår olycka fick problem och ofta fick njurbäckenbotteninflammation. Det hjälpte henne till ett drägligt liv.

Det har varit varmt och kommer bli varmare tydligen.

Lycka till med rensningen! Carina