fredag 14 februari 2020

MER JOBB & FEM FRÅGOR

När man gick upp i morse så blev man nästan chockad, det var alldeles vitt ute! 
Men det var inte snö, det var frost - vilket man får vara tacksam för!!

Igår däremot var det ett perfekt väder för att jobba i trädgården, med strålande sol och +4/5 grader.
Vi hade ju en del kvar av det vi bestämt oss för att göra nu på "vårvintern", så vi började med att ta bort dom stora höga torra kvistarna efter rosenflockeln i långrabatten mitt emot matrumsfönstret. Dom har retat mig länge.....

Rosenflockel - Eupatorium - i höstas då den var ovanligt låg på grund av torkan. Bara c:a 1,5 m hög.....
En bit ifrån den här enormt stora perennen har vi en uppstammad lärk och under den ett litet skott av guldbenved. Varje år har jag sen beskurit benveden för den växer upp runt stammen på lärken.
 Men förra året växte den också upp och in i kronan på den lilla lärken. Dessutom visade det sig att den snott in sig i gunnebostängslet - så det tog både kraft (Rolles) och tid (min) att få till det. Men den blev rätt hyfsad.....

Den lilla lärken - Larix - med guldbenvedet - Euomynys fortunei `Emerald Gold´ - i höstas. Och så till vänster
dom döda stammarna efter perennen rosenflockeln.
Efter den första timmens jobb så övergick vi till det Rolle var så noga med; Dom stora smällspireabuskarna vid infarten. Jag tyckte inte att dom hängde över infarten så mycket, brukar ansa dom under hela säsongen, men Rolle skulle få som han ville. 
Alltså blev det till att ta fram tigersågen, grenavbitaren plus en massa sekatörer av olika storlek. Sen började vi med att ta bort smällspireornas grenar som hängde över infarten.

Infarten 2018 med massor av smällspireor samt en del små träd, bl.a. det ljusa (vitt/rosa) och då fortfarande ganska
 lilla japanska videt. 
Till slut hade vi kommit till den "lilla" uppstammade japanska videt Salix integra `Hakuro Nishiki´.
Fast "liten" är nog det mest felaktiga man kan säga. Det pyttelilla trädet hade blivit enormt stort och högt dom här två senaste säsongerna. Den verkar ha gillat det torkan.....
På den fick Rolle använda sig av tigersågen för att få bort flera jättetjocka grenar. Och när dom  låg på backen såg det ut som om halva trädet var borta. Men det blev faktiskt också riktigt bra.....

Maj 2018 - fotat från parkeringen mot infartens insida och dom gula och röda stora smällspireorna,

Nu var jag iskall - det var ju trots allt bara +4/5 och så drog det lite - så jag bestämde att det fick vara nog. Visserligen var det en smällspirea och ett par små träd kvar att beskära, men dom får vara till en annan dag. Eller så bryr vi oss inte om att beskära dom i år! Dom växer ju mot landsvägen och dess dike så dom hänger inte över nåt och stör.

💝 💝 💝

Eftersom det är fredag kommer här dagens utmaning från Elisa


1. När fick du din första bästa vän?

Det är min kusin Monica som är två är äldre som är min allra tidigaste vän. Vi umgicks mycket som barn eftersom ingen av oss hade nåt jämnårigt syskon, bara bröder som var 12-15 år äldre. Så vi har umgåtts hela våra liv och är faktiskt fortfarande bästa vänner.....
2. Vad gör en vän bra?

Att man gillar dom, att man har kul ihop och att man kan vara sig själv med dom. Sen ska dom naturligtvis ställa upp när dom behövs!
3. Vad fyller ditt hjärta med mest kärlek?

Min käre gubbe Rolle och min älskade hund Santos.
4. När gjorde det senast ont i hjärtat?

Dagligen när jag hör eller läser om människor som skadat eller dödat djur, barn, handikappade och gamlingar. Har otroligt svårt att förstå sånt.....
5. Vem skickar du kärlek till idag?

Alla mina vänner – både dom jag har här på bloggen och mina ”vanliga”.

💖 💖 💖 💖 💖
Ha en skön helg och en trevlig Alla Hjärtans Dag!
SUSIE

14 kommentarer:

Geddfish ♥ sa...

Famnen full av kramar och kärlek, så känns ditt inlägg!
Kram tillbaka, Gerd

Carina sa...

Det har varit flera ljuvliga dagar ute och tänk så mycket som blir gjort :) Även om man är rädd att det ska bli vinter senare finns det mycket som går att göra. Rensa maskrosor till exempel.

Ha det gott! Carina

Mia Halvarsson sa...

Jag blir varm i hjärtat av att läsa om er trädgård och det arbete ni lägger ner där, arbete fyllt av kärlek det också :) Ha nu en fin kväll, denna hjärteafton <3

Hanneles bokparadis sa...

försöker undvika att dagligen läsa sånt...

Rämmengården sa...

skönt att få fixat i trädgården. Ha en fortsatt trevlig kväll. kram Nina

Mrs Calloway sa...

kul att ha en kusin som bästa vän. och så roligt för dig och din man att arbeta tillsammans i trädgården

Åsa sa...

Trädgårdsarbete i vintermånaden februari känns förstås lite annorlunda, åtminstone här i Uppland, men så är det ju faktiskt i år, snön lyser med sin frånvaro.

Tant Augusta sa...

Härliga trädgårdsbilder! Själva kör vi mer på bara gräsmatta och äppelträd då vi efter några år i huset insåg våra begränsningar vad gäller både kunskap och intresse :).

Märtha sa...

Trevligt att se bilder som gör att jag kanske känner igen din plats på jorden i det verkliga livet också! Intressant med alla buskar och träd. Några är bekanta, alla går inte här...

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Det är så roligt att läsa om hur ni är ute i trädgården, att du känner att du orkar igen och känner så härlig trädgårdsglädje.
Efter ett par dagars sol och några minusgrader är det nu tillbaka med det grå täcket. Och snart väntar en ny storm, vi får se hur hårt den drar fram. Dennis lär "han" heta.

Ha en fin helg!
Kram Anita

Paula sa...

Vi blir allt blödigare med åren tycker jag, iaf fungerar det så på mig. Därför väljer jag bort att titta och lyssna på en del elände, jag blir så in i baljan ledsen. Tårarna rinner lätt kan man säga.
Men glädjetårar får gärna rinna, även lyckotårar, hoppas du hade en fin hjärtedag

FrökenChristina sa...

Usch ja, människor som skadar andra. Det är en speciell företeelse.

Lillian "sognafaret" sa...

Så hyggelig å kunne være beste venn med sin kusine.

Unknown sa...

Your Affiliate Money Making Machine is waiting -

Plus, getting it set up is as simple as 1---2---3!

Here is how it works...

STEP 1. Choose which affiliate products the system will push
STEP 2. Add some PUSH button traffic (it LITERALLY takes 2 minutes)
STEP 3. See how the system grow your list and sell your affiliate products on it's own!

Are you ready to make money automatically??

Click here to start running the system