måndag 17 februari 2020

INGA FRÖSÅDDER ALLS!

Har bestämt mig - i år blir det inga fröer sådda till växthuset. Låter - och känns - kanske lite tråkigt, men i år ska jag bara satsa på färdiga plantor. Om jag får tag på några fina.....

...för alla har ju sin egen speciella smak när det gäller växter, men några kul kommer jag säkert att hitta. Sen har jag ju en hel del kvar i växthuset sen förra året och så får jag snart hem dom 8 olika dahliaknölarna jag beställt. Så brist på växter där inne lär det inte bli!

Denna ingår tyvärr inte bland dom 8 jag till slut bestämde mig för och beställde!

Undrar om jag kan hoppa över att köpa på mig några kamelior, dom fem jag köpte för två år sen har alla dött. Inte under vintern, då trivdes dom jättebra, utan på våren när det blev alldeles för varmt i växthuset!

`Sparkling Burgundy´



Försökte avhjälpa det med att ställa ut kameliorna, men det var lite för kallt för dom på nätterna. Och i år när vi klippt ner vinstockarna - som tidigare växte upp under taket - till bara 70-80 cm´s höjd, lär det nog bli ännu varmare där inne.

FÖRE beskärning

Idag hade jag nästan tänkt att gå ut ett tag i trädgården, men Rolle fick mig på andra tankar efter det han varit iväg på långprommisen han gör varje dag med Santos. Det är visserligen lite sol och +7 grader, men det blåser väldans elakt.....


EFTER beskärning

Istället sitter jag här inne och begrundar gårdagens stora miss. Det skulle varit Nascars enormt upphausade race Daytona 500 - med president Trump på plats för invigning -  som startar årets serie. Racet som var förra helgen var bara ett litet "förrace" och ingick inte i serien.


Men...det regnade till och från hela tiden - och så fort det torkat upp och förarna ställde upp för start så började det regna igen. Så till slut fick dom naturligtvis ställa in det hela.
Racet ska istället köras idag och sänds då live, det blir för oss klockan tio ikväll. Jag hoppas verkligen att det inte regnar fortfarande, vi satt framför TV´n igår och väntade i 2,5 timme innan beskedet kom!

Det gäller att vara positiv i alla lägen.....

Men som Rolle sa nyss; Det positiva är att nu har vi racet att se fram mot ikväll!!

SUSIE


6 kommentarer:

Märtha sa...

Här sitter en och begrundar det faktum att gamla chilifrön gror dåligt. "Snålheten bedrar visheten", var min kommentar. Han får kanske lov att köpa en hel del plantor i år, när han så stolt deklarerade att han inte köper nya frön för den här säsongen! Här skallrar det också i plåttaket ikväll - Klockan är så gott som exakt elva här, så ni är troligen naglade vid TV nu... Ha det gott!

Ingrid sa...

Förra året sådde jag lite av varje, men i år struntar jag i det. Det lilla jag behöver har jag råd att köpa som färdiga plantor.
Hoppas att ni får en trevlig kväll och att de där racerbilarna kommer iväg som de ska.
Kram, Ingrid

Mia Halvarsson sa...

Här blir det inga fröer alls i år, eftersom jag inte har växthus, så har jag inte plats här inne. Nä, det blir färdiga plantor av det jag vill ha och några dahliaknölar har jag också tänkt mig, det är du som har inspirerat mig till det :D Ha det så fint nu!

Charlotta sa...

Man behöver inte ha frösådder på fönsterbänken för att ha något att se fram emot. ;)
Ha det gott!

Lena i Wales sa...

oh, vad avancerad du är! Beundrar din kunskap och uthållighet. Jag är riktigt dålig på datorn, kan vissa saker jag behöver, men det är allt.
Verkar som ni haft en hel del nederbörd. Katastrof med översvämningar i min walesiska helstad Monmouth. Har skrivit om detta.
Vackert i ditt uterum!
Ha en fin dag!

Unknown sa...

Strange "water hack" burns 2lbs overnight

More than 160 000 women and men are trying a simple and secret "liquid hack" to drop 1-2 lbs each night in their sleep.

It is painless and it works every time.

Here's how to do it yourself:

1) Go grab a drinking glass and fill it with water half glass

2) Now follow this amazing hack

so you'll be 1-2 lbs lighter in the morning!