söndag 13 oktober 2019

FÄGRING I VÄXTHUSET

Så mycket trädgårdsfägring ute är det kanske inte just nu. Visserligen har alla löv fått sina höstfärger - men dom flesta har börjat ramla av också. Och liggandes på marken är dom inte så tjusiga precis.....


Däremot så är det fortfarande mysigt inne i växthuset. Men snart har nog alla vindruvsbladen ramlat av också - och då ska jag beskära stockarna riktigt hårt. Har bara beskurit dom på våren och sen på sensommaren efter skörden, men nu måste jag ta ner dom ordentligt annars tar dom över HELA växthuset! Dessutom vill jag slippa allt "fnas" som blev i somras från alla klasarna.


Skrev i mitt förra inlägg om att det enda man kunde se fram mot nu var att få tända ljus på kvällen och dom sen syns nu när det är mörkt, samt att få sitta i växthuset och dricka varm glögg på lördagarna. Min gubbe läste tydligen det, för han kom hem med en flaska vit (!) glögg igår.


Så på eftermiddagen pallrade vi oss ut alla tre för att njuta lite. Men njutningen blev inte så lång - jag tyckte den vita glöggen inte smakade glögg. Den var inte god alls så nån höjdare var den inte precis!


Som sagt, vi var där ute alla tre och Santos fick ett halvt litet tuggben när vi drack glögg så han var nöjd. Trots den trista drycken så hade vi riktigt roligt och skrattade så mycket så man fick ont i magen. Undrar om det bara var glöggens påverkan eller kanske sällskapets också!?
Notera texten på den fina torkduken som är en gåva från min väninna Christina.


Vi har tre stolar i växthuset, den finaste och skönaste i mitten med den lila trådkudden (gåva från min kusin Monica) använder bortskämda Santos. Jodå, vi vet - han är bortskämd! Men ibland försöker han klättra över till Rolle och sitta i knäet på honom och när vi började vrålskratta tyckte han tydligen att det var lite konstigt och ville pussa på Rolle!


Bredvid Rolle ser man det lilla filippinska limeträdet (Calamansi) som en trädgårdsvän tog med sig på flyget hit till mig som gåva förra våren. Mycket snällt! Det har nu börjat växa till sig och dessutom fått massor av blommor, så jag ser fram mot massor av frukter också!!



Bakom ryggen på min stol - alltså på utsidan av växthuset - har jag en "stenrabatt" där det finns en hel del växter. Det blågrå är silverhavre som håller på att ta över hela rabatten samt en del av gräset utanför stenarna. Alltså ett ogräs, men det är vackert så det får vara kvar!
Sen är det en uppstammad forsytia (med 2 st vit/grönbrokiga klätterbenved under) i vilken vi brukar ha belysning över jul. Det pyttelilla gulgröna saken är en guldalm som nu äntligen efter massor med år fått en plats den verkar trivas på!
I förgrunden syns till höger en kaktus på en bänk inne i växthuset samt en dekoration i gult och lila och en lykta till vänster.

SUSIE




6 kommentarer:

http://kraka.moah.se sa...

En sådan fin liten hund!

Ingrid sa...

Du har det så fint både ute och inne Sussie!
Och vilken bra idé att sitta i växthuset och dricka glögg, även om glöggen för mig är förknippat med julen.
Hoppas att ni har en skön söndag alla tre!
Kram, Ingrid

Rost och rädisor sa...

Även om inte glöggen föll dig på läpp så vekar ni ha det hur mysigt som helst ändå.
Allt gott
/Anette

Maggan sa...

Ni verkar ha det så mysigt i växthuset även om den vita glöggen inte vad någon succé och den mysiga vovven fick ju även vara med på ett hörn.Ha det gott/Margareta

Maribel sa...

Hej Susie!
Det ser trevligt ut i växthuset, och vackra blommor.
Limeträdet är riktigt fint.
Ha det bra /Marika

Göran Kölborn sa...

Ja i söndags så åkte sommaren in för vintern, känns lite vemodigt..