fredag 13 september 2019

BARA NÄRBILDER + REGN

Idag blir det bara närbilder på växter i trädgården och i växthuset. Bilderna är tagna igår under kvällsprommisen med Santos. Det var efter en härlig solig dag (efter 3 mm med regn på natten) fast utan riktig värme tyvärr. Fast man kunde i alla fall sitta ute på altanen och äta lunch i 20 grader....


Jag börjar med att visa det som sitter i krukan utanför entrédörren. Där har jag tre palettblad som växer i den stora plåtkrukan och dom är enormt stora nu.



Dom här drog jag upp själv från frö i våras. Det var olika namnsorter och alla sådda fröer tog sig, jag har alltså massor. Nu har jag visserligen visat dom förr, men dom är som vackrast just nu! 



En del av klägrosorna blommar fortfarande - eller man ska kanske säga att dom blommar igen. Dom är alltså remonterande!



Egentligen skulle bilden på den gula perukbusken visats här, om ordningen efter hur jag gick min hundprommis skulle följas - men den gjorde jag en header av. Istället blir det en bild på en rosenflockel som växer i "långrabatten".


Ute i "parken" växer en hel del, men jag tog bara två bilder. Den här ovan är på den rödbladiga perukbusken vid ruinen.

Den andra bilden blev på en modern buskros som heter Pink robusta som verkligen har kommit igång att blomma igen efter regnandet som varit.



Sen gick jag in på baksidan av tomten och i den stora "poolrabatten" såg jag att den japanska kerriabusken har börjat blomma om. Inte så många blommor som vid första blomningen, men allt är  välkommet just nu.


I samma rabatt växer också en massa självsådda rudbeckiaplantor - var endast en från början - som nu har blommat i över en månad, kanske t.o.m. två!


Men det vackraste i den rabatten är den här rönnsumaken. Det är en Tiger Eyes som inte blir så invasiv, är flikbladig och får en underbar höstfärg med lite dragning åt rosa/orange.


Min sista anhalt innan jag gick in för kvällen var till växthuset där det växer massor, men kanske inte så mycket som blommar som jag skulle vilja. Men dom här två bägarrankorna både växer och blommar väldans bra.


Det som verkar trivas bäst där ute är dock mina två limebuskar. Den stora vanliga som jag köpte här på ön hade hundratals med kart (säger man så) i våras, men den fällde dom flesta alldeles själv - mycket praktiskt!


Sen hade den c:a 25 frukter kvar innan vi åkte på semester, när vi kom hem var det 20! Men det räcker alldeles utmärkt!!


Till min stora glädje har dock den planta som flögs hit av en vän från Filippinerna både växt till sig och har nu massor av blomknopp. Sorten är alltså en annan än den jag har tidigare, så det ska bli enormt spännande att se - och smaka - hur pass olika dom är!

Naturligtvis har jag fler palettblad  - faktiskt massor under tak på altanen i skydd för solen - men en tänkte jag i alla fall avsluta inlägget med. Den har ju så underbara blad.....

SUSIE

6 kommentarer:

Ingrid sa...

Lika vackert som vanligt!
Vi fick lite regn i morse också, så nu är det verkligen grönt och fint överallt.
Ha en fin fredag!
Kram, Ingrid

Anita sa...

Vilket härligt färgsprakande inlägg! Palettbladen är så snygga, nästan som konstgjorda (om du förstår hur jag menar). Kul med limebuskarna. Spännande med den från Filippinerna. Kanske den smakar och ser ut som dom vi köper i affären. Nu blev jag sugen på limekola, har gjort det ibland till jul :)

Ha en fin helg!
Kram Anita

Charlotta sa...

Härliga close-up i din trädgård. Häftigt med egenodlad lime. Det blir både friska drycker och god mat i höst, kan jag tänka mig. :)
Ha det gott!

Carina sa...

Närbilder är också bilder och man behöver växla ibland :) Palettblad är häftiga och varje är unikt. Att äta lunch ute i september och ha 20 grader - jag har nog svårt att relatera till problemet med låga temperatur tror jag...

Ha det gott! Carina

Rost och rädisor sa...

Kul med alla palettblad! Jag har också en diger samling från vårens frösådder. Snacka om tacksam växt. Perukbusken kan man ju inte annat än bli förälskad i.
Allt gott
/Anette

Maribel sa...

Hej Susie!
Här var det färgsprakande och fint. Egen Lime, så kul. Blir fascinerad av palettbladen, vilka otroliga färger på din sista bild.
Ha det fint /Marika