torsdag 23 maj 2019

RENOVERING

Klockan är 23.00 onsdagen den 22 maj och min käre gubbe Rolle och hunden Santos ligget och sover. Som extrem nattuggla är jag dock vaken, trots att jag egentligen också är helt slut efter dagens trädgårdsjobb.

Det började för nån vecka sen med att en av mina pallkragar med perenner som jag har på framsidan, var rutten. Efter mycket om och med bestämde vi oss för att ta bort den helt. Det var ju bara en enkel och perennerna i den var inte dom allra roligaste och väldigt överväxta!
P1010729
Så här såg den bortre - sett från ingången - sektionen ut i juni för några år sen.
Rolle tog bort den första pallkragen samt grävde upp alla växter som växt igenom markduken. Det blev hemskt jobbigt och så kastade vi allt utom 2-3 lökar som jag flyttade. Sen började det riktiga problemet. Vad skulle vi göra med resten av pallkragarna?
P1020777
Så här såg samma sektion ut i år i början på april.
Inte fullt så kul.....men med rensning och nerklippning av torra perenner så blev det naturligtvis bättre - men pallkragarna var ju fula!
Pallkragarna har alltså stått där över 10 år och vi gillar dom båda två, men trots att dom var klädda med plast inuti så hade dom börjat ruttna. Vi bestämde oss för att avvakta - kanske till nästa år.....  För det hade börjat komma upp massor av vårlökar och perennerna var också på gång,  så det kändes fel att gräva bort all fin växtlighet!
P1030020
Här syns hur fula pallkragarna blivit med åren - men inte bara det, dom började ruttna också!
Men vi är båda såna personer att låta saker och ting bara vara, dra ut på tiden eller rent ut sagt skita i det - det är inte vi! Så när Rolle kom på den brillianta idén att såga sönder pallkragarna på plats, därefter bända bort bräderna från perennernas rotsystem och sen trä på nya pallkragar, lät det perfekt!
P1030021 (1)
Nu ser det redan överfullt ut i lådorna som är kvar. 
Speciellt med tanke på att både Ö&B samt Biltema hade rea på dom, den här veckan kostade dom bara 99:-/st och vi behövde ju ganska många - totalt 12 stycken. Så han iväg till Visby, kom hem med 2 stycken som han målade och provmonterade dagen efter. Gick alldeles utmärkt - även om det tog några timmar och kanske inte riktigt var så lätt som han trott!
P1030019
Min vackraste iris - `Midnight Majesty´ - en amerikansk hybrid som växer i en av pallkragarna.

Så tisdags drog vi iväg till Visby igen, men den här gången tog vi skåpbilen och köpte dom resterande 10 pallkragar vi behövde. Egentligen hade vi behövt 11 men vi bestämde att den sista skulle tas bort helt och hållet. På så sätt blev den sektionen precis likadan som den första när det gällde antalet.
P1030022 (1)
Den främre sektionen med en helt borttagen pallkrage, med istått gräs och med dom nya svartfärgade pallkragarna. Nu ska bara resten fixas och så 
ska det rensas runt om.....
Men nu hade jag upptäckt att det fanns färdigmålade svarta och dom kostade bara 128:-. Så det blev lite lättare för Rolle som är målaren i familjen. Alltså behövde han inte göra nåt extra jobb och inte heller vänta på att dom skulle torka. Det var "bara" att sätta igång att byta dom idag.
P1030023 (1)
Som synes älskar jag lila, både ute och inne! Och dessutom älskar jag allium - som jag har precis överallt av ett tiotal namnsorter.

Rolle kom halvvägs, fram till "genomfarten" mellan dom två olika sektionerna, sen orkade han inte längre. Det var 29 grader varmt och pallkragarna är placerade på det absolut soligaste stället på hela tomten. Svetten rann hela tiden, men han jobbade på alldeles själv.....

P1030017
Dom här klockhyacinterna hade jag helt glömt bort att jag hade.....men dom har verkligen växt till sig och blivit fler.

Själv ägnade jag mig återigen till plantering och ommöblering på altanen och i växthuset - där det "bara" var 48 grader! Och detta trots att både dörren och båda takfönstren var öppna. Det står också en stor fläkt nedanför ett av fönstren för att få lite cirkulation där inne, men det var bastuvärme ändå. Man kunde jobba en halvtimme, sen var jag tvungen att sätta mig i skugga på altanen i en halvtimme. Där, i skuggan under taket, var det "bara" 31 grader men det fläktade åtminstone lite.....

P1030027 (1)
               I den här stora krukan på altanen har jag satt 8 stycken av mina fröplantor av tre namnsorter av palettkrage - alla är olika!
 
Santos tyckte också det var alldeles för varmt. Han låg i skugga hela dagen och ville inte gå någonstans alls - ibland var han ju dock tvungen. Men det blev väldans korta prommisar. När dessutom åskan började mullra så gick han direkt in och la sig darrande i soffan. Han är nämligen riktigt skotträdd!
P1030018
En av Rolles favoritväxter, ett ogräs - Hesperis/nattviol - som vi fått med oss från Stockholm och som vi 
ALDRIG rensar kommer rensa bort!
                         .
Det hela slutade med att Rolle fick ta en paus och gå in och lägga sig att läsa i sängarna en timme tills åskan gick över så Santos kunde känna sig trygg. Men jag tror att det var bra för Rolle med. Man ska inte jobba HELA dagen i solen utan att vila sig och dricka lite vatten emellanåt!
P1030024
Här är det också "ogräs". I botten brokbladig malört som sprider sig lavinartat, sen är det en japansk ganska låg bambu - också hemskt invasiv - och 
mitt i en gulltörel som otroligt nog överlevt!

I morgon är det kanske en ny varm dag (Presstopp; Nej det blev inte det, det är bara 12 grader och regnar!) med massor av trädgårdsjobb - och i övermorgon (Alltså i morgon!) hoppas jag på att det blir ett nytt besök hos Jonas Växthus i När. För jag behöver massor av fler sommarblommor till dom sista av mina fem stora krukor/bunkar!

P1030025
Här är det den helt igenväxta murrabatten som jag måste ta tag i nån dag!

Dom här krukorna står ute på tomten på olika ställen; Vid infarten, på brunnen, på varje sida om kontorsdörren och vid ingången..... Man är nog lite tokig, för allt ska ju vattnas, så det blir många kannor att bära runt! Men vill man ha många blommar och trivsamt omkring sig så får man kånka!!

SUSIE


2 kommentarer:

Lena i Wales sa...

Oh, vad fint du fått det i trädgården. Ser riktigt vårlikt ut, nästan sommarlikt. Vad fort det gick med våren hos dig, till slut.
Ha det bra!

LINDA sa...

Oj, så du och R har kämpat! Jag är imponerad. Coolt att det gick att trä på nya kragar. Snyggt blev det också :D

Solsken
Linda