torsdag 19 juli 2018

"KATT BLAND HERMELINERNA"

Du som trodde du skulle få se en liten söt katt kanske blir ledsen. Istället får du se den här illröda Zinnian som dök upp bland alla dom rosa och lila jag sått och som nu blommar för fullt!
Men jag har inte hjärta att klippa av den, även om den skulle göra sig jättebra i en vas på bordet på altanen - alltså får den vara kvar!!

Just dom här Zinniorna växer i en låda jag har bredvid poolen, den stora Agapanthusen står också vid poolen - fast i andra änden. Den fick jag som ett pyttelitet skott för 3-4 år sen. Numera har jag ett växthus att övervintra plantan i, därför har den växt till sig så mycket att cementkrukan har spruckit ända uppifrån ner - på två ställen! Men jag har gjort det lätt för mig och bara ställt ner alltihop i en stor plastkruka.....

Utanför entrédörren har jag fler Zinnior i en jättestor plåtkruka. Det blev ju rätt många plantor om man säger så..... *fniss* Det aprikosfärgade är en Dahlia jag köpte när penséerna jag hade där tidigare började bli fula.

På framsidan, på "långrabattens" kortsida växer både en - numera - rosablommande liten hortensia Endless Summer, men också den den här lite större; H. paniculata `Limelight´ som har limefärgade blommor. Den köpte jag på fastlandet hos Fagerhults Plantskola (ett av mina favoritställen) för ett antal år sen.

Vi ingången har jag två Clematis, men det är nu endast den lilablå `Victoria´ som blommar. Den vinröda `Niobe´har blommat över. Victoria köpte jag för att hedra min mamma som hette det men som kallades Bojan. En underbar mamma och fantastisk människa.....

I pallkragarna börjar det se lite medtaget ut, trots att jag vattnat som en dåre. Senast för två dagar sen. Här är det en daglilja som är lavendelrosa med gul mitt tillsammans med blålila höstflox. 

Ute i "parken" finns det inte längre något gräs kvar alls, men det finns annat som är grönt - eller åtminstone har lite annan färg än brunt; ogräs! 
Buskrosen `Pink Robusta´ verkar dock trivas och håller på att blomma om. Kan bero på att den är planterad precis bredvid en lucka till infiltrationsavloppet som fortsätter förbi till flera luckor och sen till ett stort dike på grannens tomt. 

Den amerikanska linden i bakgrunden verkar också trivas, men den börjar nästan bli lite väl stor!?
Santos trivs alltid - även om t.o.m. han tycker det är i varmaste laget. Han gillar ju inte att bada heller.....
 På baksidan i den stora trekantiga rabatten nedanför poolen har min rönnsumak `Tiger Eyes´ fått höstfärger och det är endast strålrudbeckian som spritt sig och blommar. Alla dagliljor och solhattarna (som förr hette rudbeckia) har försvunnit. Och jag hade massor av fina namnsorter!
Dom små grodorna på kanten förnekar sig dock inte trots att det är så varmt.....
Inne i växthuset är det inte mycket kvar. Vågar knappt ha nåt där när det är så varmt, det var 42 grader där inne igår. Men dom här Gladoilusarna som tydligen hade blivit kvar i en kruka där jag planterade vårlökar i höstas, dom gläder mig mycket! Men tråkigt nog så blommar dom över vansinnigt fort när det är sån värme!!

Idag har det varit mulet nästan hela dagen och  bara 26 grader. Jag hoppades på att det skulle komma lite regn, men för säkerhets skull drog jag fram slangen och lät spridaren stå på i en hel timme på den stora trekantiga poolrabatten. 
Så alldeles nyss blev jag jätteglad, det kom några stora stänk och jag som älskar att bada när det regnar (jodå, jag älskar att bada i alla lägen) hoppade i poolen. 



Allt som kom var dom få stänken ni ser ovan på kanten till poolen! Inte mycket att hurra för precis!!(Snöret som syns går till termometern som ligger i poolen, vill inte att den ska åka in i rensluckan.)
Men...det var jätteskönt att bada i alla fall, för när det är 26 grader i luften och 27,5 i vattnet då känns vattnet jummet. Helt underbart!!



Ni som vill läsa mer om trädgårdar och titta på vackra bilder, gå in till TRÄDGÅRDSFÄGRING. Där hittar man massor av intressanta inlägg!

SUSIE


14 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Ruben sa...

Hej Susie, det är jag som "testar". Väldigt ringrostig, trots att jag är inloggad på Blogger, duger inte detta, utan jag måste ha ett Google-konto. Skrev som anonym, men det kan jag inte ändra eller ta bort. Får se om detta funkar bättre.

Ruben sa...

Nej, jag kan inte ändra eller ta bort detta heller! (Valde "Namn/URL"). Så blir det till att fixa ett google-konto då!!!!

Ruben sa...

Nu ska vi se om google-kontot funkar som jag vill.

Ruben sa...

Nej, jag ger upp. Det går bara att ta bort min kommentar, inte att rätta stavfel och så.... så du får stå ut med dessa!
Tänkte bara skriva, att när jag ser dina fina Zinnior, så saknar jag, att jag inte har några i år. Lyckades inget vidare med sådden. Men, har du sått dina? Trodde inte att då höll på med sådant???? Eller har fan blivit religiös på gamla dar??? :-) Skämt åsido. Jag ser att ni har lika torrt som vi här. Usch vilken hemsk värme! Funderar allvarligt på att flytta till Grönland. Men det blir nog bara in till stan ha ha. Fantastisk färg på din gladiolus. Ha det gott!

Jannibele sa...

For en rik og vakker blomstring hos deg. Herlig med den enslige røde Zinniaen som gjerne vil skille seg ut blant sine venner:) Mine er også blitt så kraftige og fine i år.

Nyt sommerdagene!

Susie på Stjärnarve... sa...

RUBEN! Kul att du är tillbaka och bloggar, men jag kan inte komma in hos dig. Men det kanske är meningen.....!?
Visst har jag sått mina Zinnior själv. Har gjort det en gång tidigare efter den första fastlandssemestern - alltså 14 år sen - och det gick bra då med, så nu ville jag såna igen och dom finns inte att köpa här. Så jag har inte blivit religiös (ingen risk) på gamla dar! *fniss*
KRAM/Susie

Rosor och ruiner sa...

Härliga zinnior, tänk om jag kunde ta och så lite någon gång, jag är så usel på det... läs lat...
Och vilken härlig Clematis, så mycket blommor! Har aldrig lyckats helt med någon clematis, vet inte vad jag gör för fel...
Ser urskönt ut i poolen!

Kram Gunilla

Maggan sa...

Så vacker den blåa Klematisen är.I växthuset får man ställa upp alla luckor som finns och även dörren samt vattna ordentligt och än så länge så har det fungerat bra.
Vad synd att din hund inte vill bada det skulle han säkert må bra av i denna otroliga värmebölja.
När min granne hade hund hon ställde ut en balja med vatten som den fick kyla tassarna i något som den gillade den gick dit så fort den ville kyla av sig då var det en hund med svart päls.
Ha det gott/Margreta

Anita sa...

Här var det färgglatt :) Och en verklig katt som smugit sig in bland hermelinerna. Förstår att du inte har hjärta att ta bort den. Så fin din Agapanthus är! Den lyser blå i takt med himlen. För den verkar ju vara blå för jämnan nu för tiden, himlen alltså. Mina clematis har torkat bort i år. Kan du tänka dig, i min blöta trädgård visar sig nu vinnarna och förlorarna. Och clematis är till min förvåning förlorare efter att ha blommat överdådigt i alla år. Men flera år i följd med torka har väl sakta men säkert fått dom att förtvina.
Jag sådde rudbeckior i år som vanligt. Dom tar sig inte alls, trots att jag vattnat dom, inte en blomma och dom står helt still. Däremot har, till slut, mina solhattar börjat blomma till glädje för humlor, bin och fjärilar.

Ha det så bra som det går i torkan!

Kram Anita

Charlotta sa...

När linden blir för stor kan du hamla den. Så gjorde vi med våran (eller rättare sagt en arborist fick göra det för den var verkligen alldeles för stor) och nu klarar vi att hålla den i hanterbar storlek. Lind är verkligen ett underbart vackert träd. Det enda trista med hamlingen är att trädet inte blommar längre. Jag saknar insektssurret och doften under lindblommorna (men jag saknar inte skogsmössen som samlade nötterna och bar upp på vinden till matförråd).
Hoppas du snart får en dags stilla sommarregn. Det behöver vi alla nu. :)

Maribel sa...

Hej Susie!
Så fina zinnior, härliga färger. Glömde bort att så dem, men det får bli nästa år. Härlig färg på klematis och flox.
Ha det fint /Marika

A Casa Madeira sa...

Olá Susie;
Maravilhosas imagens.
janicce.

HWIT BLOGG sa...

Men oj vad det blommar fint hos dig trots torkan! Zinnia gillar jag och den röda bara busade till det lite :)
Kram i hettan från Titti