söndag 15 juli 2018

DAGLILJOR M.M.

Det är lika bra att jag börjar beklaga mig över vädret direkt - så är det avklarat!
Klockan åtta var det 26 grader och just nu har det gått upp lite till. Hur mycket bryr jag mig inte om, det kommer bli alldeles för varmt i alla fall!! Och inget regn i sikte.....


Jag tror nästan att cikoria är det absolut vackraste ogräset - om man slipper se själva växten och bara tittar på blommorna - och det kryllar verkligen av dom utmed vägarna i år. Men tyvärr får dom hålla sig utanför trädgården.....

På morgonrundan med Santos tog jag som vanligt med mig kameran, men det börjar bli lite knepigt att hitta några motiv. Även om mycket blommar så blommar det över väldigt fort, men både klematisarna och astilben i krukan har blommat ganska länge nu! Men dom vattnar jag ordentligt.....

"Höst"floxen blommar dock fortfarande och dagliljorna i pallkragarna börjar bli jättefina - kommer bilder på dom dagsaktuella längre fram i det här inlägget.

Hortensian (endless) `Opal´verkar trivas bra i långrabatten. Kanske beroende på att där har vi verkligen skött om vattningen med hjälp av en s.k. "svettslang" som ligger där för jämnan. Sen är det bara att koppla in slangen från brunnen och så får det stå och gå i flera timmar!
Men.....igår när jag skulle vattna planteringen vid infarten började brunnen sina redan efter 1,5 timme! Har aldrig hänt tidigare!!

Här är den trestammiga f.d. gulbarriga thujan som dog för några år sen och som vi då behöll
och istället använde som spaljé för en murgröna - och den har börjat klättra nu.


Det här är dom enda liljor som finns kvar ( under rosenspaljén i förträdgården) av alla dom olika sorterna jag har planterat. Men...alla utom två ruggar av dessa har försvunnit - förmodligen uppätna av tusentals liljebaggar! Så det blir inga fler - tyvärr!!

Efter rundan i "parken" för att kolla hur växterna där mår (vilket dom inte gör, mår bra alltså) så satt jag mig ett tag på bänken i ruinen. Santos undrade vad jag höll på med, han ville gå hem. Men längre fram på dagen kan man ju inte sitta i solen. Och då är det förmodligen hemskt varmt här mot stenarna, så det gäller att njuta när man kan!

I förra inlägget visade jag en till hälften beskuren forsythia som som jag har bollformat och som vi har i stenrabatten vid växthuset (med belysning i runt jul). Igår morse gjorde jag äntligen jobbet klart innan den blev soligt där.


Så har vi då - äntligen - kommit till dom utlovade dagsaktuella bilderna på dagliljor!

SUSIE


2 kommentarer:

Marit sa...

Så mange fine dagliljer du har! De er jo så frodige hos deg til tross for tørken.
Din hortensia er også veldig fin. Nå må vi bare vente på regnet. Jeg håper at det kommer noe snart!
Klem, Marit

Carina sa...

Håller med Marit om att dagliljorna var väldigt fina. Och hortensians stora bollar imponerar.

Ha det gott! Carina