tisdag 16 januari 2018

SNÖSTORM

 Jahapp, nu är vintern här tydligen och med den en snöstorm. Än så länge har det inte kommit några större mängder, men när det rätt vad det är kommer en vindpust så virvlar det upp och blir alldeles vitt utanför. För jag är alltså inne och fotar - för ut vill man inte gå.....

Stackars Rolle - som var tvungen att gå långrundan med Santos - hann dock precis hem innan snön kom. Visserligen blåste det när dom var ute, men han fick i alla fall inga små elaka hårda snöpiggar i ansiktet!


Jag hade tänkt att gå ut i växthuset och fixa lite, men ärligt talat har jag inte, längre någon större lust. Och lust måste man ha om det ska bli nåt vettigt gjort!

Istället ska jag nog sätta på mig en tröja och ett par varma hosor, för det är inte klokt vad blåst påverkar värmen inne. Vi har normalt mellan 22-23 grader (jag vet, det är kanske lite varmt - jätteskönt) men idag är det bara 21 grader efter nattens vind. Och kallare lär det väl bli om det ska fortsätta blåsa.....

Den här säsongens sista amaryllisblomma på den 4.e stängeln. Den fick vi av Eva & Rolf i småland ett par veckor före jul.

Susie





6 kommentarer:

Ingrid sa...

Ja i dag bröt det loss. Här blåser det hemskt och snön yr. Man vill absolut inte gå ut.
Mina amaryllisar blommar ännu de också.
Kram, Ingrid

trädgårdsdrömmar sa...

Ja fy attan vilket väder.Jag går då inte ut för då blåser man väl bort.Det mullrar runt huset.Och så kommer det snöblandat regn.
Kram.

chica sa...

Que lindas fotos, mas neve muito tempo não agrada ninguém...bjs praianos,chica

Anita sa...

Vi fick också snö igår och lite idag, ca 6-7 cm skulle jag tro att det är. Trots att det blåst rejält så har det faktiskt inte varit kallt. Igår när jag var på promenad med hunden så klädde jag på mig rejält men när jag kom hem var jag varm så jag hade haft för mycket på mig. Men det är kanske annorlunda hos er, luften är kanske fuktigare. Hur som helst har det slutat snöa nu i varje fall. Ett par dagar blir nog snön kvar för nu är det dessutom minusgrader.

Kram Anita

Anjas Hill sa...

Hej Susie!
Vi har just nu ett magiskt vackert vinterlandskap - fast jag är svårflirtad. Gillar inte kyla och snö numera. Eller, tja, undantag att det kommer i december tre dm vacker snö som lägger sig och finns kvar till slutet av februari ;-)!
Du får hiva i dig något värmande även invärtes och kura ihop bland frölistor - typ ;-). Du har så rätt att utan lust blir inget bra gjort.

Ha det gott i midvintern!
/Anja

Evas Kvarnaro sa...

Snöstorm är inte kul, vi förstod att ni fick rejält denna gång.
Ja då får man bara ta lite extra på sig när vinden går rakt igenom huset, så blir det här också. Jag tänker på de enormt kalla vintrarna på 40-50-talet men massor av snö. Tänk vad många frös och inte minst de stackars soldaterna.
Vad glad jag blev att amaryllisen blev en lång-livare för det var ju meningen, men fyra stänglar är ju ovanligt trots allt, fin färg också.
Tror du att du kan bevara amaryllisen till nästa jul ?

Kram/ Eva