fredag 24 november 2017

BLOMMIG FREDAG - Färg!

Ämnet Färg skulle man helt klart kunna ersätta med ämnet Brist på Färg just nu! I alla fall om man ska fota utomhus. Det är väldans grått och trist - fast just nu skiner solen, men det går snart över.
Så man får tänka positivt, det är ju inte så långt till våren. Alltså får man gå tillbaka och ta fram säsongens bilder för att hitta ordentligt med färg i trädgården!



Och färg i trädgården älskar jag! Jag är inte så mycket för vita blommor faktiskt - däremot i buketter inomhus, då gillar jag vitt konstigt nog. Även om jag har haft perioder i mitt liv när jag fallit pladask för vita blommor och anlagt helt och hållet vitblommande rabatter. Men ingen av dom blev speciellt långvariga. Det gick fort att klämma ner andra plantor med färg mellan dom vita!






Prydnaslök (Allium) som är en otrolig färgklick och en av mina favoritblommor. Jag har nog minst ett tiotal
namnsorter, alla är dock lila, men nästa år blir det rosa också!

Jag ska också erkänna att efter att ha sett den "vita trädgården" i England så tröttnade jag helt på vitt. Jag tyckte faktiskt inte ens att den trädgården var så märkvärdig.....
Då har jag sett betydligt vackrare rabatter i olika färger. T.ex. en i Wales med bara gula blommor. Den var fantastisk och då slutade jag att anse att "gult är fult" - som det verkar som att
många tycker!?



Klippståndet Ligularia dentata `Desdemona´ har inte bara fantastiskt vackra illgula blommor utan mörkt
rödbrunt bladverk också! Det gillar jag!!

Nej, bara vitt vill jag sällan ha i trädgården, vilket är lite svårt att undgå under den kommande årstiden. Tacka vet jag istället en riktigt färgsprakande rabatt - i den färg jag precis just då tycker är favoritfärgen. För det här med att ha en stadigvarande favorit, det passar inte mig riktigt. Är alldeles för ombytlig för det!

Fast å andra sidan behöver allt inte vara så starkt färgat. Men den här dagliljan har ljust orange som botten med mörkare orangerött öga.

Istället väljer jag ofta färg efter något jag sett. Kan vara en rabatt hos nån eller en bild i en tidning eller bok, eller bara vilket humör jag är på. Sen försöker jag plantera växter i passande färgskola tillsammans. Eller rättare sagt försökte..... 

Blålila iris - kan inte bli härligare!
För nu har man ju börjat bli "lite äldre" (för gammal blir man ju aldrig i sina egna ögon) och orkar inte med så vansinnigt många perennrabatter längre, så numera planterar jag endast på träd och buskar. Så istället för färg på blommor är det bladfärg på dom som gäller.
Och det finns faktiskt riktigt mycket att välja på. Allt från mörkt rödbrunt till milt ljusgult - och dessutom allt som är brokbladigt!

En självsådd smällspirea - Physocarpus opulifolius `Diabolo´ - också en storfavorit som jag har en 6-7 namnsorter av, både röd- och gulbladiga.

Men - om man besöker någon med trädgård så har dom flesta (fast det finns naturligtvis undantag, speciellt hos riktiga trädgårdsfreaks) bara träd med gröna blad. Nån enstaka gång kan det dock ha slunkit in någon rödbladig växt. Men inte är det vanligt precis - och det tycker jag faktiskt är jättekonstigt. Speciellt med tanke på att nästan alla gillar dom höstfärger som träd och buskar kan få!

Här är det den helt fantastiska benveden Euonymus alatus `compactus´ som är den buske jag har som får sin otroliga självlysande höstfärg allra tidigast.

Jag har t.o.m. råkat ut för trädgårdsbesökare som pekade på en gulbladig favoritväxt och sa till väninnan att det var konstigt att jag hade en sjuk växt i rabatten och inte tog bort den!? 
Som synes på bilden nedan så har jag massor av färg i trädgården och jag tror faktiskt - eller jag vet - att den speglar min personlighet och det jag tycker om!


En sektion av pallkragsrabatten - den andra har helt andra färger - med en del av långrabatten i bakgrunden!

Det är nog också det som gör att jag trevligt nog ALDRIG har besökt två likadana trädgårdar trots att jag besökt minst ett hundratal i flera länder. Man kan hitta liknande som kanske ligger precis bredvid varandra och har exakt samma växtbetingelser, men alla odlare sätter sin egen prägel vad gäller val av växter och framförallt av växtfärger!

En rönnsumak (Rhus typhina `Tiger Eyes´) som förutom att vara gulbladig ockå har rosa grenar, inte sprider sig så vansinnigt och är ganska liten!

För fler inlägg om färg gå till Bland Rosor och Bladlöss!


11 kommentarer:

Ingrid sa...

Så härliga färger mitt i allt det novembergråa. De där rönnsumaken låter spännande.
Ha en skön helg!
Kram, Ingrid

Min Lilla Kokvrå sa...

Visst är det härligt med färg, både på blommor och blad 😊

Fin helg!
Birgitta

Marit sa...

Så mange vakre bilder du viser! Lilla prydløk er fantastisk vakre. Godt å se litt sommerbilder i årets nest siste måned.
God helg!

Maribel sa...

Hej Susie!
Vackert med färger och den röda busken är färggrann och fin, skall skaffa mig något med rött bladverk, som lyser upp på hösten.
Allium är fina, men tyvärr verkar de inte trivas hos mig, det blev nya lökar planterade i år igen, får se om de kommer upp.
Trevlig helg!
Marika

Villrose sa...

Ingen "Hvit Dame" du heller, nei?
Altsål, hvitt er lekkert, men det er farger som får hjertet til å banke...
God helg!

Carina sa...

Det är härligt med färg och det är härligt att kunna välja och skapa sin egen inriktning.

Ha en fin helg! Carina

Trädgård i Torslanda sa...

Min rönnsumak 'Tiger eyes' har inte alls så snygga grenar, eller så har jag missat det. Måste kolla nästa säsong. Det fina med en egen trädgård är att man gör precis som man vill med både färg och annat.
//Helene

Maggan sa...

Tur att man får göra som man vill när man har egen täppa.Vitt är som bäst i samklang med andra den färgen lyser upp men det gör även gult som jag har blivit mer förtjust i med åren.Håller med om att det finns många fina buskar också med färg som även ger mycket i en trädgård.Ha det gott/Margareta

Anni sa...

Rosa grenar var spännande - är de tydligt rosa på vintern när löven fallit också? Det måste vara snyggt i så fall!
Hur kan man inte älska allium? Underbara bollar <3
Smällspirean är en favorit här också. Jag gillar rödbladiga växter!

Lena i Wales sa...

Härliga bilder och lite rolig och informativ text inemellan.
Ha en skön söndag!

Jannibele sa...

Nydelige farger. Synes våren har spesielt mange sterke farger å by på. Lengter etter Tulipanene.
God søndag.
Jannicke