fredag 22 september 2017

WOW - VILKEN DAG DET BLEV!

För ett tag sen såg vi en annons i lokaltidningen om en firma som hette Gute Alltjänst och som skrev att dom fäller träd från mark (eller från skylift). Lät mycket intressant eftersom vår tidigare hustomte och nära vän Erik som hjälpte oss med såna här jobb tyvärr inte längre finns i livet.

Vi funderade några dagar och sen ringde Rolle och frågade om man kunde få sån här "gratisoffert" som dom skrev om i annonsen. Förra gången vi försökte få hjälp - dock från ett annat företag - så skulle dom ha 10.000:- för att ta ner ett enda träd och ta bort dess stubbe!
Otroligt dyrt, speciellt med tanke på att det då var aktuellt att ta bort massor av träd och stubbar på innertomten. Men som sagt det hjälpte Erik oss med så småningom.

Nu var det inget mastodontjobb vi ville ha utfört den här gången precis, så Rolle kom överens med företaget att dom skulle komma förbi när dom var i krokarna.
Idag ringde dom från Klinte och frågade om det var OK att komma och titta - vilket det naturligtvis var. Som tur var hade regnet upphört när dom kom 15 minuter senare!
Under dom här minuterna hade man ju hunit tänka en del på vad exakt vi ville ta bort. Det som från början var aktuellt var bara den "stubbe" på 2 meter som vi laserat svart och lämnat mitt på gräsmattan vid uteplatsen på framsidan (se bilden till vänster nedan).

Att vi sparade den här "björkstubben" berodde på att vi skulle ha den som stolpe för dart-tavlan när vi kastade pil. Nu har vi inte kastat pil på massor med år, dessutom ville jag göra en annan rolig grej som min kusin tipsade mig om och då skulle det bli för mycket med "stubben" också.

Men...vi hade också diskuterat ett par granar i parken (se till höger ovan) som har börjat växa till sig något enormt. När vi flyttade hit var det fler men dom här två var lägst, under 2 m. Så vi sparade dom eftersom dom också var av en lite vackrare sort än dom vanliga.

Sista åren har båda dock växt enormt och var väl säkert över 10 meter höga - men fortfarande fina. Det är dock inte så lätt att ta ner så vackra träd, så efter att vi diskuterat med killarna bestämde vi oss för att ta bort bara den ena granen. Den andra - som här syns i mitten - är faktiskt vackrare så den får vara kvar några år till!

Både Rolle och jag var fruktansvärt imponerade när dom satte igång. Stammen på "pilkastarstubben" togs ner på 10 sekunder och sen körde dom dit en otroligt maskin som fixade stubben på några minuter. Eftersom vi bestämde oss för ytterligare ett jobb när dom ändå var här så behövde vi också bara betala 2500:- för alltihop. Snacka om prisskillnad mot dom 10.000:- och det var för 10 år sen!


Alltså bar det av ut i parken där den höga granen togs ner - hann inte med att fota fällningen ens - och så kördes stubbfräsen fram.  Killarna kom vid halvettiden och det var klart efter 1,5 timme.
Helt otroligt!! Vi är mycket imponerade.....


Dom lastade allt ris och stammar och så for dom iväg med det till Klinte. Väl tillbaka igen fixade dom bort roten med den fantastiska stubbfräsen och så var det trädet borta. Underbart skönt.....


Nu är det bara stackars Rolles jobb att plana ut marken ordentligt, lägga på jord och kratta samt så i gräs. Fast han sa att han bara skulle fixa lite på innertomten idag, resterna i parken och fylla jord skulle han göra i morgon.


Här är det den 4:e skottkärran som han öser upp skräp i, nu är det bara att köpa jord och fylla upp och sen så gräs. Men jag är otroligt nöjd, gillar när saker och ting händer "omgående". Hatar att planera något och sen vänta i flera veckor, har inget tålamod alls!


Fast det är klart, att få ner granen efter att endast ha funderat över det några minuter var extremt snabbt även för mig - men väldans skönt! (Fast jag har ju gått och grunnat i tysthet på det i flera månader om jag ska vara ärlig. *fniss*)


Själv ska jag nu ägna mig åt att göra sushi...... Det är inte så lätt om man ska göra det rätt, men jag har gått en kurs för en japanska för några år sen så det ska bli kul - och gott hoppas jag. Fast Rolle ska bara få några som förrätt, sen ville han ha "Förälskade Havskräftstjärtar" till middag - så det ska han naturligtvis få!

Den här sista bilden för idag, säger nog inte så mycket. Men min kusin Monica vet vad det handlar om och jag kommer tillbaka med bildbevis när hennes idé är fixad!

Susie

3 kommentarer:

Ingrid sa...

Så bra att ni fick tag i de här killarna och att ni blev så nöjda med dem. Bra reklam har du gett dem också! ;)
Det gäller verkligen att tänka sig för och ta in offerter.
Nu vet i alla fall jag att Alltjänst gör ett bra jobb.
Ha de gott!
Kram, Ingrid

Anonym sa...

Go´kväll

Vilken skillnad det blev, jättesnyggt och snabbt gjort också, inte dyrt heller.

Christina

wiolettan sa...

Men, otroligt. Hur kan det vara så stor prisskillnad. Det gäller verkligen att kolla och kolla igen och höra sig för hos flera.
Jag gillar detta att få det gjort på en gång och så snabbt.
Det blev ju så fint också. Billigt, blev det ju också.
Härliga bilder på er fina trädgård.
Trevlig helg.
Kram!