lördag 23 september 2017

LYKTA M.M.

Igår skrev jag att vi hade haft en härlig dag med bra väder på eftermiddagen och då med nedtagning av trädstump och en hög gran. Dagen har inte varit sämre, snarare tvärtom! Vi har haft +20 grader, strålande sol och vindstilla - kunde inte varit bättre!
Dagen började med att vi sorterade upp alla pocketböcker vi hade låg i en hylla i "biblioteket".  Efter genomläsning ska vi ha dom i bokstavsordning i gästrummets bokhylla. Därifrån är gästerna välkomna att ta med sig böcker hem - om dom inte vill läsa dom på plats. Och vem hinner läsa en hel bok på tre dygn när vi brukar ha fullt upp att göra!?

Nu läser vi båda väldigt mycket, så vi var tvungna att kolla vem som hade läst vilka böcker. Sen sortera dom olästa på "Rolles Hylla" respektive "Susies Hylla" och dom som inte var lästa av någon på en tredje hylla.
Dom lästa av oss båda sorterade jag sen upp i gästrummet, som äntligen - efter kusinens besök och en stor pappkasse till frissan - hade fått några hål som gick att fylla.

Efter det gick jag ut i trädgården medan Rolle gasade iväg och köpte 2 säckar jord som han sen fyllde i hålet efter "kastapilstubben" och jag sådde gräs och vattnade.
Jag frågade visserligen lite försiktigt om han kanske ville att vi skulle sätta någon buske/träd där - men han slog skräckslagen ifrån sig direkt! *fniss* 

Medan han var iväg och köpte jord hann jag börja rensa rabatten framför rosenspaljén i förträdgården. Jag har ju bestämt att där ska alla lökarna jag fick hem i veckan planteras - men allt ogräs måste ju bort först! Hann dock bara med halva rabatten, så här syns alltså "före" och "efter"! Och då var det inte så länge sen jag rensade här, men vi har otroligt med ogräs!!
Resten av rabatten ska rensas i morgon - då vi återigen ska få fint väder - och sen ska lökarna ner i jorden. Härligt!


Sen kommer vi till det jag visade en konstig bild på igår (se ovan), starten till min kusins idé.
Det som var på bilden var en nedsågad stam av ett glanskörsbärsträd som Rolle och jag tog bort kronan på för ett par veckor sen. Den stod nästan inne i den gulbladiga schersminbusken på andra sidan staketet.

Nu var det så lyckosamt att jag hade fått en båtlykta av min bror Roland som var segelmakare. Han avled tyvärr för nästan 20 år sen så den här lyktan har jag varit väldans rädd om. Men här passar den perfekt och Rolle (min man som heter Ronald *sic*) tog bort själva fotogenbehållaren och såg istället till att lyktan blev fastskruvad i trädstumpen. 

Innan "kastapilstumpen" på andra sidan kom bort så kunde vi inte ha det så här. Det hade blivit "för mycket" men nu blev det jättefint. Och ikväll tände vi naturligtvis lyktan (stort värmeljus) för att se hur det blev och jag är mycket nöjd med den nya "lyktpiedestalen". 

Om du undrar vad det är för svart matta som ligger under lyktan så är det faktiskt en gummimatta som ska skydda ändträet på stammen så den inte ruttnar omgående.
(Min ordentliga och praktiska gubbes idé naturligtvis!)

Susie



3 kommentarer:

Ingrid sa...

Så mysigt det ser ut med lyktan inne i schersminbusken!
I dag har det verkligen varit ett härligt väder. Inte har jag gjort så mycket nytta, men jag har varit ute på en härlig promenad.
Ha en fin fortsättning på helgen!
Kram, Ingrid

chica sa...

Lanterna linda essa e livros sempre fazem bem. ADOREI AS FLORES AMARELAS MISTURADAS ÀS ROXAS! LINDO TRABALHO NO JARDIM! BJS, CHICA

Evas Kvarnaro sa...

Så trevligt att ha något minne efter sin käre bror, den lanternan passar in väldigt bra där. När ni kommer hem på sena kvällen (äsch det börjar mörkna tidigt nu) så står 'din bror' där och välkomnar er hem till stugan.
Du kanske kan sätta typ gravljus i den som llyser längre om du känner för det.
Det brukar jag göra nu på höstkanten i mina lyktor utanför ingången.
Jag har varit upptagen varje dag i veckan, äntligen söndag fick jag lite tid att läsa och kommentera på bloggar.
Må så gott, kram/ Eva