onsdag 20 september 2017

HELT OTROLIGT...

...det är sol och blå himmel idag! 
Det är bara att hoppas och hålla tummarna att det håller i sig. Men trots det är jag inte ute och gör en massa behövligt i trädgården. Det är alldeles för blött.....


Istället har jag varit på altanen och ansat lite bland blommorna där. Mina röda pelargoner blommar för fullt - i alla fall dom som sitter skyddade från regnet under takutsprånget. Dom tre som regnet kommit åt är inte riktigt lika fina, men konstigt nog ganska hyfsade ändå!

Hortensian jag köpte på fastlandet under semestern är precis lika fin fortfarande, men den står under tak. Var jag ska ha den under vintern vet jag inte ännu. Det finns två val; Antingen gräva ner den i nåt skyddat läge eller ställa in krukan i växthuset. Ingen av ställena är dock perfekta.
Ute i en rabatt kanske den inte överlever om det blir en hemsk vinter och i växthuset kanske det blir alldeles för soligt och varmt. Så vad gör man!?

Sen var jag i växthuset och donade lite. Bl.a. har jag - som vanligt - möblerat om bland blomkrukorna och så har jag klippt ner en massa vindruvsklasar. Kan inte låta dom hänga där längre, dom torkar in och ramlar ner på golvet! Jag fyllde den här lilla lådan med druvor av båda sorterna och dom ska jag i eftermiddag göra vindruvsgelé med chili på. Vi har faktiskt slut på dom jag gjort tidigare. Inte för att vi äter så mycket själva av gelén - trots att den blir otroligt god. Men jag har sålt av den och gett bort av den - för hur ofta serverar man stek med sås nu för tiden!?
Och bara äta upp druvorna naturellt är omöjligt, vi har massor! Dessutom har vi upptäckt att dom är otroligt urindrivande. Så har man ätit av dom på kvällen så får man springa upp flera gånger på natten. Inte fullt så kul.....
När jag stod ute på altanen så upptäckte jag att den lilla dvärgbenveden redan fått sin höstfärg. Men...det var kanske inte så konstigt, den började ju rodna för flera veckor sen och den är den absolut första växten hos mig som signalerar att hösten är på intåg!

Den får en sån otrolig lysande rosaröd färg att jag i våras bestämde mig för att jag ville ha en till. Men inte 17 är det en likadan inte! Trots att jag köpte dom på samma ställe och dom var namntaggade med samma sortnamn!!
Den andra benveden har betydligt mörkare blad som dessutom är större - och inte har den fått någon höstfärg inte! Det är alltså den lilla mörka i mitten mellan träden vid vägen.
Man det är ju så att man aldrig kan vara hundraprocentigt säker på vad man får för växt.....
och jag gillar den här andra också!!

Susie

7 kommentarer:

Rosor och ruiner sa...

Ja, ibland gör det inte så mycket att det blir fel, det kan ju bli himla "rätt" ändå!
Här är inte direkt molnfritt, men solen sticker fram mellan molnen då och då. Tänkte gå ut och klippa gräs, men det vete sjutton, det är ju rätt blött i gräset ännu... Det får väl vänta!

Ha det gott!
Gunilla

Agnetas sa...

Hej Susie
Tips! Plantera ut den fina Hortensian du har när den blommat färdigt och tag en stor blomkruka placera den över Hortensian så skyddar du kvistarna på den för att inte frysa bort under ev. kall vinter. Blir kvistarna skyddade under vinter kommer Hortensian att blomma på fjolårsveden.:)
Kram
Agneta

Charlotta sa...

Knepigt att inte få den växt man tror att man köper. Men härligt att höra att du är nöjd ändå. Det är ju så med trädgården att överraskningarna ibland är det bästa. :)

ha det gott!

Maristela Guilherme sa...

Senti o doce destas uvas maravilhosas.
bjs

Anjas Hill sa...

Wow! Den druvskörden gick inte av för hackor. Själv fick jag inga i år. Var tvungen att klippa ned min alldeles för sent i vårvintern p.g.a. sköldlöss som hade invaderat plantan.
Höstfärger är årstidens krydda. Din benved ser superläcker ut.

Ha't! /Anja

wiolettan sa...

Vilka härligt vackra bilder. Blommorna helt underbara. Du är en duktig fotograf.
Jag är glad och tacksam att du kan kommentera hos mig fast det ofta strular för dig. Verkar inte vara så för någon annan. Jag har frågat min mysing, som kan detta med datorer, han kan inte se att det är något fel. Men han kan kanske hjälpa mig att byta till något bättre, vet ej.
Trevlig dag önskar jag dig.
Varm kram!

Ölandsvindar sa...

Jag äter och äter av mina vindruvor. Jag vet att de brukar vara fina långt in i oktober och blir bara bättre och bättre, så jag hinner nog få i mig alla. Dessutom växer de i växthuset så de klarar de första frostnätterna. Jag hoppar över alla köp av nya lökar i år (tror jag). Däremot har jag två aronia som står och väntar på plantering. Vi fick en hel hink med bär förra året och har ätit dem på frukostfilen under vintern. Jättegott tycker vi. För övrigt regnar det oavbrutet!
Kram /Kerstin