torsdag 17 augusti 2017

SEMESTERN 2017


Det var ett bra tag sen jag gjorde ett inlägg här (för att vara mig), men vi har varit iväg på "Den Årliga Fastlandsveckan". Därför har jag inte heller varit inne och hälsat på hos några och inte kunnat kommenterat. Detta trots att jag hade datorn med mig.....men man hade inte tid! 

Rolle plockade blommor att pryda hotellrummet med när han var ute med Santos - och så gjorde han roliga gubbar åt honom. Men jag tror inte Santos uppskattade dom.....*fniss*
Vi har varit iväg på en sån här fastlandssemester minst 12 gånger - och precis som vanligt hade vi jättetrevligt. Vi bodde på bra hotell där man fick ta med hund, vi åt gott och vi träffade flera vänner som vi hade riktigt trevligt med. 

Ovan är det Berra, vår kompis och f.d. anställde och nedan hans fru Boel i Markaryd som vi festar med. 
Men vi var också till Smålandsstenar och träffade min bloggväninna Eva och hennes gubbe Rolf - och deras lilla valp Ludde.

Eva
Rolf i deras fantastiska trädgård. Här är det en hortensia som jag blev väldigt förtjust i.....
Men till Ludde, en liten virvelvind som var underbart gullig och tog oss med storm. Santos blev enormt förtjust, men gissa om han var trött när vi åkte därifrån.....han är ju faktiskt 10 år!

Bilden lånad av Eva; Mina bilder blev inget bra, man såg inte vad det var på dom. Det var bara en massa päls.....
Vi såg också en massa intressanta byggnader, som t.ex. Yangtorp. Ett jättestort tibetanskt retreat i Skåne. För ett antal år sen var vi där och kikade när stället var nergånget och höll på att renoveras. Nu var det färdigt och hade blivit jättesnyggt!

Byggnaderna man ser här är byggt innanför murarna och är själva hotell & retreatdelen.
Vi tog naturligtvis en liten prommis runt ägorna. Gå in bland husen var dock inte att tänka på när man har hund med. Risken fanns ju att Santos kanske hade skällt till - vilket jag inte tror att dom som bodde på där hade uppskattat. 
Så här såg parkering ut numera!


Sist vi var här så var det bara en gräs/lerplan nedanför byggnaderna. Nu fanns det flera byggnader på en stor grusplan samt en stor damm med en här figuren mitt i.
Såg också att det satt belysning överallt, så det är nog riktigt tjusigt när mörkret sänkt sig.



Vi blandade friskt mellan olika typer av ställen. Den här lilla byn t.ex. med en fejkad gammal BP-mack med gamla bilar var kul och verkligen totalt annorlunda än byggnaderna ovan.
Jag fattade först inte att macken var en fejk, så jag trodde vi skulle tanka här!

Men vi var även ut till en liten gammal ruin som låg på en ö strax utanför Sävsjö. Det var kanonväder, men det blåste lite så man fick ta på sig en tröja. Det var det dock inte många gånger som man behövde.

Ekohovgårdsruinen där det var väldans vackert!

Det var många byggnader vi gillade, bland dom bästa var Lindalundas B & B. En hästgård där vi nu bott tre gånger och där jag badade i den lilla poolen och upptäckte att man behövde inte en jättestor, det är mysigt ändå. Så alltså är det stället som inspirerade oss till att skaffa oss en egen pool!



Den medköpta middagen intogs i "poolhuset" och vi fick besök av en utsvulten liten katt. Det visade sig vara stallkatten som precis hade fått ungar och som tydligen kände lukten av laxpajen, romsåsen och potatisbakelsen (Rolle MÅSTE ha potatis varje dag).
Gissa om man blev rädd när man helt plötsligt såg två gula små djur på golvet, men katten var inte ett dugg rädd (van vid hundar) och mycket hungrig. Santos jagade till lite men kom tillbaka till oss vid inkallning. Sen fick han sitta på soffan när katten matades!

Den enda nackdelen med Lindalundas är att stället ligger precis innanför stora vägen söderut. Så för att kunna gå med Santos åkte vi några hundra meter och svängde ner mot havet och körde nån km in i skogen. Det gick dock inte att gå på stranden, där låg folk och solbadade. Men...det fanns massor av små skogsvägar där vi kunde promenera!

På väg ut till ruinen utanför Sävsjö sista dagen!
Nu är semestern över för den här gången.....och vi kör hårt i trädgården, nu ska jag t.ex. gå ut och klippa gräset. Det har inte växt nästan någonting beroende på att det inte kommit en droppe regn här när vi var borta. Men det är rätt fuktigt på morgnarna som tur är.
Alla krukade plantor på altanerna, vid ingången och i växthuset - där vi hade droppbevattning - hade klarat sig!

7 kommentarer:

Evas Kvarnaro sa...

Underbart är kort, ett ordspråk som stämmer.
Det viktigaste är att ni haft det trevligt och skönt, det blir i varje fall lite miljö ombyte och det behöver man då och då.
Den slottsruinen utanför Sävsjö har jag nog haft ett blogginlägg om, det är verkligen en vacker plats och skiner solen blir det plus poäng . . .
Ni är ju så bortskämda med den vackra ön ni bor på, så vi är avundsjuka på er.
Borta bra hemma men bäst stämmer också.
Självklart blir det extra jobb när man kommer hem, men så blir det alltid.
Vi är glada för att ni tog er tid att hälsa på en kort stund, tack för allt.

Ha de fint alla tre/ Eva

Marlise sa...

Hört sich gut an, euer Festland Urlaub
Ich hatte schon bei Eva gelesen, das ihr unterwegs seid.
Dann jetzt wieder viel Spaß bei der Gartenarbeit.
Hier bei uns regenet es jeden Tag, soviel Wasser.
Daher schicke ich dir heute ein paar Regentropfen :-)

Låter bra Ditt fastland semester
Jag hade redan läst om Eva att du var på vägen.
Sedan ha det roligt med trädgården igen.
Här med oss varje dag regn, så mycket vatten.
Så jag skickar dig några regentrop idag :-)
Kram Marlise

Ölandsvindar sa...

Mysigt med lite nya vyer ibland. Här regnar det idag och jag misstänker att ni också har fåt en del. Ett riktigt bra regn som faller stilla utan blåst. Bästa sorten! Nu ska vi förbereda en god grillmiddag. Gäster på ingående igen. Kul så länge folk vill träffa oss.
Kram /Kerstin

Marlise sa...

Das sind meine Regentropfen
die ich dir geschickt habe :-)
Ihr freut euch über Regen
aber hier bei uns ist NUR Regen.
Nicht mehr schön.

Det här är min regndroppar
Som jag skickade dig :-)
Du är glad över regn
Men här med oss är ENDAST regn.
Inte mer vacker.
Kram Marlise

Ingrid sa...

Ni ser ut att ha haft en fin semester. Tack för alla fina bilder!
Jag har varit väldigt dålig på att semestra i Sverige, som ju är så fint, men en och annan tur per buss har det dock blivit.
Ha det så gott!
Kram, Ingrid

Bosse Lidén sa...

Kul att se dina fastlandsfoton och något ansikte kände jag igen liksom platser. Markaryd har jag haft flickvän i. Smålandsstenar har jag varit i hundratals gånger. Har kvar släkt där. Kul att läsa att du badat igen.
Kram Bosse

UplayOnline sa...

Vi är glada för att ni tog er tid att hälsa på en kort stund, tack för allt.


ทางบ้าน