tisdag 25 juli 2017

OCH SOLEN DEN BARA SKINER.....

Igår - alltså i måndags - gjorte vi massor av olika saker. Vi jobbade i trädgården förstås; Jag vattnade - det får man ju göra hela dagarna nu för tiden - samt rensade ur en pallkragsrabatt på baksidan. Där växte det självsådda vårkragar, iris & ett litet blåregn samt en typ av ormbunke som enligt namntaggen heter `Eight Miles High´.
Det konstiga är att irisen har haft bladlöss ända sen i våras - har aldrig sett det tidigare på iris!?

Rolle han servade gräsklipparen och så klippte han halva diket, sen gav vi oss iväg hemifrån. Vi ville se nåt annat ett tag och samtidigt komma till ett ställe utan en massa folk så Santos kunde få ränna runt utan koppel ett tag! Och just nu är det rätt mycket turister på ön (dagens understatement) så vi fick ta oss långt bort på andra sidan.

Vi tog en pytteliten grusväg längst ut på Hammaren. Där man kan gå vidare på en ännu mindre  traktorväg. Alltså både bekvämt och mycket ensligt!


Som synes har det inte regnat idag heller - "tack" SMHI för vädergissningarna!
"Vädergubben" Pohlman sa en gång om sitt jobb att det var det enda jobb man kunde ha mer än 50% fel på och ända få behålla jobbet!!
Nu har det utlovas regn i natt och i morgon igen, så först tänkte jag att skulle lura vädergudarna att ge oss lite vatten ovanifrån och lämna dynor och sånt utan skydd.....men Rolle var duktig och packade ihop allt när jag var hos frissan idag. Alltså blir det inget regn.....!!
Men tillbaka till gårdagen. Vi tog oss sen till den här sidan av ön upp ill Gnisvärd där vår gode
vän och f.d. granne (änkling efter min bästa väninna Bibbi) köpt ett nybyggt hus.
Vi träffade hans granne som berättade att dom hade köpt sitt hus i juni och så pumpade den mycket trevliga damen oss på upplysningar om sin blivande granne. *fniss*


Vi åkte sen vidare till en presentbutik där vi inhandlade några småsaker eftersom min kusin fyller år den 1/8 och vår väninna Beth den 2/8. Själv fyller jag år i morgon - eller rättare sagt om en timme!
Vi ska inte fira på annat sätt än att vi tidigt ger oss iväg för en större rundtur och en "lyxlunch" på nåt trevligt ställe. Det beror lite grann på vädret vart vi åker.
Blir det fint väder slutar det säkert på Holmhällar Pensionat nere på sudret. Inget "lyxställe" precis, snarare tvärtom. *fniss* Men det är ett annorlunda ställe med 60-talsanda och otroligt god mat.
Regnar det blir det nog på ett mera närbeläget ställe - och då blir det lyx!

Överallt var man åker så är väggrenarna mycket vackra. Man klipper nämligen inte dom förrän dom har blommat över. Just den här bilden är hemifrån på andra sidan vägen och där är det lila tistlar,
vitt älggräs, blå cikoria, vitblommande salmbär, cerise nävor, gult kungsljus och
smörblommor m.m. .m.m.
Även inne på tomten växer vackert ogräs. Det är penséer - som trots att jag inte satt upp penséteatern på trädgårdsboden i år - bara hoppar upp i gruset på parkeringen. Och det får dom gärna.....

Efter det åkte vi till ett par bekanta som har en liten loppis och då fick vi reda på vad som hänt en god vän som Rolle inte kunnat få kontakt med på ett halvår. Sista gången Rolle pratade med honom i telefon, vilket han gjorde minst var 14:e dag tidigare, så talade han bara om att han var på "hemmet" för han  klarade sig inte själv längre. Sen la han bara på luren utan att säga hej eller någonting.....!?

Nu fick vi reda på att han blivit väldans senil - vilket vi förstått - och att han avlidit i slutet på juni och att begravningen redan skett. Ingen av hans barn hade kontaktat oss, så vi hade inte en aning!
 Det här är faktiskt en av avigsidorna med att bo här. Förr när man bodde i Stockholm så träffade man en massa folk som vi hade gemensamma bekanta med - och hände nåt fick man reda på det.
Speciellt när vi hade firman, för då kom folk alltid förbi och berättade. Nu är det mer som att leva lite i ett limbo - fast det är på sätt och viss ganska skönt att inte veta!


Förutom att packa ihop dynorna på altanen när jag var hos frissan, så klippte Rolle klart det sista i vårt enormt långa dike. Vi har just nu 6 motordrivna gräsklippare! Alla fungerar perfekt eftersom Rolle mekat och servat dom!!
Vi har först och främst varsin åkgräsklippare. Jag en midjestyrd som klipper extra fint och som jag använder på innertomten och i förträdgården.
Sen har Rolle en som ser ut som en liten traktor som han klipper parken och runt garaget med. Dessutom har han alltså 4 st vanliga motordrivna!
Men...nu har han bestämt sig för att sälja 2 och bara behålla den nya självgående till diket och så en till att klippa runt träd och buskar med. Dom andra ska alltså äntligen säljas, det började faktiskt bli lite trångt i garaget.....!

Ikväll när Santos och jag skulle ta vår lilla kvällsrunda så var kossorna (kvigor) i kohagen bakom garaget. Och Santos ville naturligtvis fram och skälla lite på dom - och såg enormt nöjd ut när dom sprang iväg utmed staketet.
Han hade nog gärna sprungit efter dom...men om dom vänt hade han säkert blivit jätterädd! Det är skillnad när han är på den inhägnade delen av tomten och dom kommer förbi, då vet han att dom inte kommer åt honom!!


3 kommentarer:

Ölandsvindar sa...

Hahaha, börjar bli trångt i garaget! Jojo, ÄNTLIGEN har jag fått gubben att sortera ut minst hälften av alla skruvmejslar i samma storlek, skiftnycklar och allt vad det heter och skänka det till hembygdsföreningens loppis. När han har lugnat sig lite ska vi ta i tu med krattor, spadar, grepar osv. Man får ta det lite lugnt med sådana här uppslitande trauman.

Kram från Kerstin

Ingrid sa...

Hoppas, hoppas att det kommer några mm i natt och i morgon. Jag har inte lust att hålla på och släpa vatten.
Ha det gott!
Kram, Ingrid

Evas Kvarnaro sa...

Grattis grattis bästa rara Susie på din födelsedag.
Har du inte fått ett brev på posten ? Men posten kommer ju från Norden, det kan ta tid, ha ha ha . . .
Trädgården är prunkande vacker, jag njuter av allt jag ser, rosorna är helt fantastiskt underbara.
Den lille herren ser verkligen nöjd och mallig ut, det syns lång väg, hi hi ..
Någon sa till mig/oss att varför vi inte skaffar en 'självgående gräsbagge',
men det vill vi inte ha. Tänk när jag går där i egna tankar och snubblar över den så nej tack. Att klippa gräs är inte det värsta i en trädgård det gör jag gärna, vi delar också upp klippningen, jag går han får åka på den store.
Jag gillar den inte blir åksjuk - kan du fatta detta, urk . . .

Hoppas din dag varit trevlig, kram/ Eva