söndag 25 juni 2017

MIDSOMMARHELGEN

Midsommarvädret har varit PERFEKT! Det är inte ofta man kan säga så, men i år stämmer det faktiskt. På midsommarafton vid lunchtid så var det vindstilla, 22 grader varmt och sol - vi satt i skuggan på altanen så det var alldeles utmärkt!

Gästerna var på bra humör när dom kom klockan 12 och hade massor av saker med sig. Bl.a. den väldoftande buketten ovan. Maten passade alla och var väldans traditionsrik - som det ska vara på midsommar - men kanske i lite annorlunda tappning. Men sill, lax och jordgubbar blev det!


Det blev alltså först en liten svag drink på Sangria och SevenUp. T.o.m. chaufförerna kunde dricka den. Sen blev det matjesillröra med potatis, ägg, gräslök, rödlök, turkisk youghurt/majonnäs och romkorn. Till den serverades en halv tunnbrödsrulle med ost.
Efter det blev det laxpudding med skirat smör. Jag ville ha något som jag kunde göra innan så man slapp att stå i köket - och så var det ju faktiskt bara lunch.


Till efterrätt serverades "smält" rabarber med färska jordgubbar och vispad grädde med creme fraiche. Alltså åt man 10 gånger mer än till en vanlig lunch, så Rolle och jag åt ingen middag senare - och heller inte något annat under hela eftermiddagen eller kvällen! Vi var stoppmätta!!


Innan lunchen var över så tog Uffe massa bilder från hög höjd. Lika spännande varje gång att se hur ens "domäner" ser ut ovanifrån!
När gästerna åkt så plockade vi undan och sen satt vi oss på altanen för "efterracet" som vi kallar det. Rolle bjöd mig på ett glas Sangria. Njae, det blev faktiskt två små glas men det var det enda alkoholhaltiga som dracks på midsommarafton. På lunchen serverades endast öl, ingen ville ha något annat. Öl gillar inte jag, så jag drack läsk. 



När Rolle kom ut med sangrian till mig, så fick Santos sin eftertraktade "tuggis". Sen ska den ätas på gräsmattan nedanför altanen. Han blev lite trött efter det och hoppade upp i soffan.


Där somnade han nästan direkt och sov som en stock den timme vi satt där ute och njöt av midsommaraftonens eftermiddag. Vi var väl också lite halvtrötta så redan klockan 22.30 la vi oss, trots att det känns lite fånigt att lägga sig när det fortfarande är ljust. Men är man trött så är man.....


På midsommardagens morgon regnade det - helt underbart! Men det gick snabbt över. Det kom bara 3 mm, sen började solen skina igen. Trots det så spenderades dagen inomhus, det var riktigt skönt att bara slappa, glo på TV och läsa.

Idag har Rolle klippt runt träd och buskar, själv har jag rensat 1/4-del av rabatten framför rosenspaljén vid ingången. Fy 17 vad ogräs det är, så nu ska jag ut och göra 1/4-del till. Sen får det nog vara bra för idag - för sen blir det Formula One!
Ja, jo, jag ska vattna i växthuset förstås och så ska jag kolla hur mycket svartmyror det är i den snygga getingfångaren vi fick på midsommarafton. Redan igår var det MASSOR.....
Jag hatar dom, och dom hatar mig! Idag blev jag återigen biten av en, på ett bröst!! Har ni hört talas om andra människor som blir bitna av svartmyror, eller är det bara jag!?

4 kommentarer:

Rosor och ruiner sa...

Låter som ni hade väldans trevligt, och gott! Ja, vädret kunde man inte klaga på!

Ha det gott!
Gunilla

Evas Kvarnaro sa...

Hej och god fortsättning på sommar-firande dagar - nu var midsommar förbi, men nu ska vi vrål njuta av det som juli augusti september bjuder på.
Midsommarvädret var mulet hela dagen och regn framåt kvällen och natten, men ändå inte så kallt. När solen kikar fram blir det alltid varmare men vi haft hårda vindar men ljumna.
Det var faktiskt skönt att få vara själva i år, vi brukar fira på olika sätt varje år, allt beror på hur var och en vill ha det (vi skulle till Skåne)
men jag var faktiskt trött så jag ville vara i hemmets lugna vrå.
Vi gjorde givetvis massa god midsommar mat, enkelt smidigt och gott.
När man har bjudning måste man ju fjäska till det lite extra, det är både roligt och trevligt att få bjuda sina gäster på god sommarmat.
Maj och juni har varit familjeträffarnas månad på grund av konfirmation och student m.m. det har jag kanske redan nämnt men glömt, hi hi . . .
Eftersom familjen är stor blir det många personer som vill göra sig hörda det är givetvis kul med sådana träffar. Jag vet att ni haft stora familjefester förr i tiden, åren går och människorna lämnar jordelivet och familjen blir mindre, så är livet. En del vill ha livat och glatt när man oftast är ensamma för det är ju kul. Jag har stor familj och är nöjd med alla roliga träffar, så nu ville vi bara vara själva i lugn och ro med Ludde.
Du förstår säkert att vi har det både mysigt, kul och livat med Ludde, han håller oss verkligen i gång. Att bli rumsren är inte heller så lätt, när vi tror att han nu har fattat att kissa och bajsa gör man ute - han har varit duktig länge - ja då går han in och gör sina behov, hi hi hi . . . .
Varför gör du så Ludde ? Han tittar på oss och skäller till ett par gånger:
det betyder säkert att vi måste ha något att göra, hi hi hi . . . .
Det blir ingen kattunge, vi har tänkt om, det blir alldeles för jobbigt, för hunden gillar att jaga runt och katten klättrar upp i gardinerna och är vett skrämd när Ludde skäller. Det blir liksom lite för mycket på en gång för de gamle, fniss. Vi får lära upp ett djur i taget så vi får hålla oss till Ludde.Ni har eran sötnos Santos och han ger er mycket kärlek tillbaka.
Svartmyror biter det vet jag, de värsta är (pissmyror) rödmyror, fy 17 vad det bränner efter deras attack. Jag har blivit riktigt överkänslig för mygg och knott, de är värre att gömma sig för.

Må så gott i sommartider, kram/ Eva

Ingrid sa...

Det ser ut som om ni haft en riktigt fin midsommarhelg! Midsommaraftonen var ju helt fantastiskt skön ändå fram mot kvällen då det blev lite mulet och svalt.
Och så blev jag ju så akut sugen på laxpudding när jag läst din meny. Det måste jag göra snart, snart!
Ha en skön söndagskväll!
Kram, Ingrid

Marlise sa...

Jag önskar er tre och en riktigt trevlig sommar....Kram Marlise