fredag 2 juni 2023

FEM FREDAGSFRÅGOR

 Det här inlägget har jag skrivit redan igår. Anledningen är att just denna dag har jag ingen som helst lust att göra nånting...

Precis innanför grinden till till "innertomten" växer det ohämmat med mest ogräs samt små lökväxter, allium, perenner, buskar och träd.

Ute är det visserligen perfekt arbetsväder, men eftersom jag har ont i min högerhand och arm (tror jag överansträngt den sidan) så kan jag inte göra det jag tänkt; Klippa lavendeln och rensa en låda nedanför kontoret där jag brukar slå ner sånt som kan "vara bra att ha". Har sett att det finns ett flertal plantor av iris + en massa ogräs...

Här syns den skräpiga hörnan längst upp till vänster - och också hur vansinnigt torr gräsmattan är. Men det får den fortsätta vara, den vattnas inte...

Vädret är alltså egentligen "perfekt" med lite moln och 18 grader - men det blåser! Och då vet man ju hur jäkla kallt det känns. Att sitta still på en pall i timmar - allt jag gör tar nu 10 gånger så lång tid mot normalt - är inte att tänka på, jag skulle inte kunna resa mig och komma därifrån. Så jag roar mig med att förbereda inlägget för Elisas frågor!

I pallkragarna växer det som 17!

ELISAS FEM FRÅGOR

  1. Vilka kläder skulle du kunna gå i en hel helg?  Tights samt T-shirt. Fast det gäller hela tiden, inte bara över helgen...
  2. Förutom solkräm, hur skyddar du dig mot solen?   Har endast kräm i ansiktet för jag har långärmat och långbyxor samt försöker dessutom undvika solen så mycket det går!
  3. Vad bär du med dig varje dag?   Mobilen som jag hatar att kånka på, så jag glömmer den hela tiden...
  4. Har du klocka på vänster eller höger arm?   Har flera klockor, men ALDRIG någon på mig!
  5. Vilken typ av accessoar bär du oftast?   Ingen - har t.ex. inte använt mina vigselringar sen vi gifte oss 1968. Gillar inte smycken...

Skott av flox, blommande gräslök och en vacker tulpan.

Så länge det bara växte och blommade lökväxter gjorde den nuvarande torkan ingenting, dom gillar ju inte för mycket blöta, men nu när perennerna börjat titta upp var Rolle tvungen att vattna - med slang! Han var också tvungen att vattna "långrabatten" på en del ställen också. T.ex. där rosenflockeln (Eupatorium) växer. Den vill ha mycket vatten och i år har den knappt visat sig, så man undrar...

 

Rolle - med stödkäpp för han är vinglig men pigg för övrigt - och Molton på väg ut på sin dagliga långprommis. 

Min käre gubbe har varit otroligt duktig sista dagarna. Han går upp tidigt för Molton kommer vid sju, men då har Rolle redan varit ute och öppnat dörren till växthuset samt vattnat där inne. Igår hjälpte han mig att plantera och så rensade han klar vår parkering. För några dagar sen sprutade han planen med ogräsättika, sen har han rivit upp det som dog då och därefter räfsat. Så nu ser det riktigt fint ut! 

Kerrian har Rolle rundat så den nu ser hyfsad ut och inte sticker upp så mycket!

På baksidan har vi en stor rabatt med flera buskar, prydnasgräs, perenner och bambu nedanför poolen - som inte blir fylld i år heller. Den stora gulblommiga rundade busken som sticker upp ovanför poolkanten är en Kerria japonica och den håller på att tillsammans med den japanska bambun ta över hela rabatten. Kerrian var 1 m högre samt spretig och det fanns rotskott av den överallt, men Rolle jobbade med den och dessutom beskar vi tillsammans buddlejan som växte bredvid och som stack upp 2m! Det finns mer att göra, men nu är det värsta gjort i alla fall...

När man står på altanen så ser man ovanstående buskar med tallskogen i "kohagen" bakom. Från vänster syns min rosfolly med pelargon på piedestalen i mitten, lönn, mörk syren och sen ett rödbladigt prydnaskörsbär.

Det är kul när man ser sina foton. Det är alltid nåt som man upptäcker först då. Här är det lönnen som växer på det vi kallar "vallen" (tidigare en vägbank) i parken. Den har växt enormt dom senaste åren. Många träd - c:a ett 30-tal - har jag planterat där ute, men inte den här lönnen. Den sparade jag bara när vi avverkade och sen rensade upp - och då var den bara nån meter...

Här syns flera syrener - har fler både i parken och till vänster bakom hushörnan. Det stora trädet till vänster är en amerikansk lind som inte skulle bli så jättestor - fast den är nu på god väg!

Det är riktigt kul att titta tillbaka på gamla bilder och sen jämföra med nytagna. Det är först då man märker att växter faktiskt frodats och växt. Fast ibland har dom blivit lite väl stora och man måste ta till yxan och sågen! Det stod en liten vacker gran här till höger om linden när vi flyttade hit, men den hade blivit enormt stor så förra året var vi tvungna att ta bort den. Men vi anlitade en kille som tog ner den plus fraktade bort den. Så skönt för oss gamlingar att slippa det jobbet...


Idag - alltså fredagen den 2 juni - är det inga 18 grader minsann. Nej, det är iskallt med 11 grader och blåst. Så både jag och gubben håller oss inne...

SUSIE






9 kommentarer:

Hannele sa...

Ni har väldigt stor trädgård, kanske be skolungdomar hjälpa till? Har en lätt klocka på mig, kan se hur långt jag gott...

Hannele sa...

P.S.
ni kan väl se filmer i datorn svtPlay...?

Mrs Calloway sa...

er trädgård är så fin. tur att Rolle fungerar så bra. hoppas att din hand och arm vilar upp sig så du också kan ta itu. telefonen är det lätt att bli av med. klocka har jag alltid på mig. jag är över huvud taget förtjust i smycken. gärna ringar, men jag tar alltid av dem när jag tvättar händerna och då blir de lätt glömda på olika ställen. ha en fin helg!

Ingrid sa...

Grattis till 18º här vi Odvalds är det bara 11º nu kl 11 och det blåser iskallt.
Du hr verkligen en vacker trädgård att glädja dig åt.
Trevlig helg!
Kram, Ingrid

Kina sa...

Ni har det så himla fint i all växtligheten! Visst är det härligt med sommaren! Kram!

Anna i Portugal sa...

Underbart frodigt i er trädgård, så fint det blev på parkeringen. Ogräsättika är väldigt effektivt. Använder det också. Trevlig kväll!

Paula sa...

Oh så vackert det blommar hos dig nu, jag önskar verkligen att du bara kunde njuta utan att vara så kritisk. Nu är det som det är, du kan inte jobba lika idogt i år, utan nu har du semester från trädgården och pysslar bara lite när andan faller på! Övertygar jag? Nej jag trodde inte det heller...
Det blåsiga vädret vi haft länge nu är verkligen påfrestande! Jag gillar ju inte när det blir för varmt så temperaturmässigt tycker jag det är helt okej, nu orkar jag röra på mig, men, blåsten gör att det är mindre skönt.
Du, nu ser jag när jag sitter h är och skriver, fotot som visar innanför grinden, där ser jag en björk (?)stam som har orangefärgade fläckar. Jag undrade i min blogg varför vissa björkar hade röda fläckar men har inte fått något bra svar. Det var inte kopparbjörk som någon föreslog.
Helgkramar från pörtet

Klimakteriehäxan sa...

Klart originellt med vigselringarna!!! (jag gillar ju smycken)
Klockor som blir liggande är jag bekant med, köper nya batterier då och då - eftersom jag använder dem, men olika flitigt.

Bosse Lidén sa...

Er trädgård är en härlig pärla. Visst är det kul och intressant att jämföra nya och äldre bilder. Det gör jag ofta. Trist att poolen inte blir fylld denna säsongen. Förstår att du "stör dig" på att inte kunna köra på som du gjort under massor av år.
Ditt mobilsvar kunde varit mitt svar också. Det var länge sedan jag hade armbandsklocka på mig. Brukade hänga den i byxan på sommaren för att inte få vit linje på handen. Vad heter ordet? Sölje känns som slang eller halländska.
Kram, Bosse