tisdag 2 augusti 2022

SNART SLUT!

 Nu har man "festat" i hela 2 dagar och det är bara 1 dag kvar på väninnans besök. Hon åker i morgon kväll med nattbåten, så hon lämnar oss vid 23-tiden. Trist!


Men det märks att man är lite ålderstigen, man orkar inte med lika mycket som förr. Både jag och Christina var bra trötta igår kväll när vi kom in efter att ha suttit på altanen och ätit kräftor - Rolle fick grillat laxpaket - och druckit vin. Ja, jag drack inte nåt för det var sånt där spritsigt vin - och det gillar inte jag. Men - vi hann med att ta en drink alla tre både före och efter, så jag klagar inte. Satt faktiskt och nickade till framför TV´n och Christina som halvlåg i soffan hade också ögonlocken nerfällda några gånger.....


Drinken var inget häftigt, endast ett starkvin (Lemon Gold) med is och Seven Up, men det gjorde iaf att jag sov som en gris i natt. Fast det kan ju berott på att man gick upp 05.15 igår och sen var ute och svischade runt på ön hela dan´. Vi hann med en hel del, men för mig som har så ont i ryggen ibland blev det nog lite mycket spring i olika butiker. Fast otroligt trevligt och väldans kul hade vi och vi åt en härlig lunch (fish & chips) på Kapten Grogg i Ronehamn.


Idag har vi tagit det lite lugnare; Upp 06.15 - Molton kom i morse och det var så trevligt - sen så grävde vi upp några småskott i trädgården som Christina skulle få med hem. Jag vattnade växterna på altanerna samt vid ingången - Rolle hade vattnat hela framsidan och pallkragarna med slang igår. Sen bjöd jag på en lätt lunch hemma (grillade Gorgonzola/fikonmarmelad/olivoljemackor med vattenmelonsallad) och så drog vi iväg till den "nya" handelsträdgården Lyrotz, Rolle var hemma med Molton och var så glad och nöjd att han slapp oss  källingar (gotländska för kärringar) ett tag.....


På Lyrotz köpte jag - som inte skulle ha nåt - en variant av jätteverbena. När jag orkar så ska jag plantera den i en stor kruka - och passa på att ta en bild. Den ser nämligen väldigt speciell ut med pyttesmå blommor i topparna och så har den röda blad. Den fanns inte till försäljning egentligen, men tack vare att jag blivit stamkund så grävdes det upp en bit och så fick jag köpa den. Det är alltid bra att ha snackat in sig.....


Nu ska jag ut och vattna i växthuset och sen ska jag börja med middagsmaten. Det blir grillad fläskytterfilé från Gotland som jag ska marinera och till det blir det pompe och lite grönsaker samt 3-4 goda såser. I morgon ska Christina och jag återigen ge oss iväg ut, bl.a. till Holmhällar där vi ska äta lunch. Det blir bara jag och Christina, Rolle och Molton stannar hemma.....

SUSIE


2 kommentarer:

Ingrid sa...

Ännu har jag inte varit på Holmhällar i sommar. Det är annars ett säkert kort. Ha det så trevligt på utfärden!
Kram, Ingrid

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Så trevligt med besök. Jag hoppas gårdagen blev lika lyckad med fler utflykter. Ser fram mot foto på den ovanliga Verbenan.

Kram Anita