fredag 18 juni 2021

FEM FREDAGSFRÅGOR

Idag är poolen igång och nu har jag varit ute och försökt kolla om allt med värmeinställningen fungerar korrekt. Det är inte lätt när dom som skrivit manualen förmodligen är kinesiska och dom som översatt inte heller verkar kunna svenska korrekt.....


Så fort man sätter sig vid poolen så kommer den här lilla rackaren och sätter sig bredvid...

Ja, jag vet att jag nu var väldans elak. Men det är faktiskt lättare att läsa dom engelska manualerna - om det finns sådana! Alltså inte i det här fallet!! Men jag har ju gjort det här några år nu, så jag tror att det ska fungera. Värmen är nu - hoppas jag - inställd på 28 grader (skönt) och inte dom 40 (!) som värmen är inställd från fabriken - och dit den går tillbaka om man gör nåt fel.....


Så himla gullig...och tydligen väldans sällskaplig!


ELISAS FEM FREDAGSFRÅGOR

😎

  1. Hur har ditt humör bidragit till veckan?   Det har varit både upp och ner, alltså har veckan varit likadan!
  2. Vad har du gjort för att främja din hälsa?  Vi äter bra hemlagad mat - inget färdigprocessat här inte - med mycket grönsaker (men det verkar ju inte hjälpa precis).
  3. Vilka tankar har fyllt ditt huvud?   Tänker på midsommarlunchen vi ska ha (så kul att få träffa lite folk igen) och vad jag ska bjuda på då.
  4. Hur har du sovit om nätterna?   Uruselt...trots AC i sovrummet, men det onda i ryggen gör extra ont när jag ligger ner. Skulle nog behöva sitta eller stå och sova!
  5. Vad har fått dagarna att gå? Massor med jobb i trädgården!

 💕

Eftersom jag ligger efter med alla jobb, lämnar jag nu det svala kontoret och ger mig ut i stekande sol igen och fortsätter rensa "långrabatten". Jag har lyckats få till ungefär 4,5 meter av kortsidan vid ingången, men eftersom rabatten är 50 m så har man (=jag) en bit kvar. Som tur är rensade jag lite i andra änden tidigt i våras. Så jag tror att det "bara" är 30-35 m kvar!

 😲


Första biten avklarad!

Det visade sig vara hela 30 grader ute i skuggan på framsidan och den bit av rabatten jag tänkt rensa ligger i stekande sol, så jag tänker lägga ner jobben för idag. Jag vattnade framsidans krukor istället. Det är ju lördag och man ska väl kanske njuta lite extra av helgen, trots att man är pensionär och alltid ledig.....!?


Nästa sektion av långrabattens kortsida som jag hade tänkt rensa idag, men man ska inte utmana ödet.....

Hjälp, kan det inte få bli lite mulet och svalt väder med regn ett tag!?

SUSIE

7 kommentarer:

Ingrid sa...

Jag har också haft funderingar på att gå upp och sätta mig i fåtöljen och sova, för i sängen är det inte skönt stor stund.
För mig får det gärna vara varmt, men regn vill jag också ha!
Ha en fin helg!
Kram, Ingrid

Sun sa...

Ryggont är inte bra för sömnen. Jag köpte en kudde att ha mellan benen när man sover. Kolla här: https://fyndiq.se/produkt/ortopedisk-ergonomisk-benkudde-i-memory-foam-knakudde-vit-15b5e2233ad44995/?gclid=CjwKCAjwiLGGBhAqEiwAgq3q_hBB0ABzVKWlc_vVeng6MfgGGg39-4Y9_G0veWQi6YmIO2IjOU4ekxoCr_cQAvD_BwE
Ibland sitter den kvar mellan benen när jag vaknar och då har jag inte ont i ryggen, ibland har den ramlat ned på golvet och då har jag mer eller mindre ont i ryggen förmodligen beroende på hur länge den satt kvar mellan benen.
Vaknar jag med ryggvärk brukar jag sätta mig i min vilfåtölj, en sådan där benen åker upp och jag fälla ryggstödet så jag i stort sett ligger ned. I den får jag aldrig ont i ryggen. Hoppas du hittar något som hjälper dig.

Hanneles bokparadis sa...

jag ser trädgården som avkoppling.

Paula sa...

Hej Susie, är det en slända du har som kompis eller? Dom lär ju bara leva en dag! Nog har du en arbetsbörda som heter duga med din stora trädgård, även om vi också talar om ditt stora intresse. Är det därför du fått ont i ryggen? Ta hand om dg! Om du kan så koppla av i poolen, det låter himmelskt. Maten räcker nog inte för att göra någon frisk men påverkar säkert ändå kroppen.Jag äter just inte heller processad mat, men nu då dottern varit här så har vi fuskat, både med hamburgare och pizza, ajabaja
Kram och trevlig helg

Susie på Stjärnarve... sa...

Paula; Visst är det en slända, en sjötrollslända som har bytt färg på bakkroppen till den vackra blå - och dom lever 6-7 MÅNADER! Dom gillar vatten, förmodligen därför dom sätter sig bredvid poolen, och dom äter småkryp. Jättebra! Jag gillar dom!!
Susie

Mrs Calloway sa...

jag vill också ha regn! den arma trädgården flämtar. 11 rosenbuskar blommar och honungsrosen är också på gång. men det är stekande hett. jättefin arbetskamrat du har. jag har en koltrasthanne och en koltrasthona som tappat stjärtfjädrar samt en lite trevlig rödhake. igelkotten visar sig inte, men jag ser nog spåren så han ska inte tro att jag inte vet att han är där. trevlig helg! du har väl solhatten på?

Lena i Wales sa...

Skönt med poolhäng i denna värmen.
Man får göra som man gör i södra Europa, ändra på dygnsvanorna för att undvika den hetaste perioden, stänga alla fönster och dra för gardiner.
Hoppas ni får det regn som så väl behövs.
Sköt om dig!