fredag 7 maj 2021

FREDAGSFRÅGOR

I morse vaknade jag tio i fem - alltså 04.40 - och låg och funderade på en växt jag köpte för två år sen i Skåne och som dess fått bo i växthuset. 

Funderandet gjorde att jag inte kunde somna om, trots att jag läste en stund. Så det var bara att gå upp halv sex och fortsätta direkt ut i växthuset. Fast först fick jag hämta en påse som hängde på vår brevlåda. Det var ett paket med medicin jag beställt och som levererats av EarlyBird som verkligen hade varit här "early". Först därefter kunde jag ta mig till växthuset!

Nån typ av fräken - kan vara skavfräken, men exakt vilken vet jag inte 
eftersom jag inte fick någon namnlapp med!

Nu är det här verkligen inte en växt som behöver värme och ompyssling under vintern. Men jag kan inte plantera den ute i trädgården för den är hemskt invasiv, så jag var beredd på att slänga den. Trots att det är nåt som verkligen tar emot. Just därför kan jag inte heller lägga den i vår "öppna" kompost. Sen vill den ha fuktig jord, vilket vi absolut inte har här - snarare tvärtom - så jag låg jag där och klurade. Jag kom på att jag ska ställa den i en hink i en stor stenkruka på brunnslocket vid garaget. Där kan den få stå i vatten och växa i lugn och ro.....


ELISAS FEM FREDAGSFRÅGOR

  1. Vad i veckan fick dig att längta efter något? I början på veckan längtade jag otroligt efter regn. Nu har det äntligen kommit 14 mm + 3,5 mm + 2 mm = 19,5 mm - underbart!
  2. Vad i veckan fick dig att sakna något? Saknar socialt liv gör man varje dag!
  3. Vad i veckan gav dig lyckokänslor? Måste varit när min gubbe kom hem från Klintehamn/Coop och hade ett fång påskliljor med sig. Dom hade han plockat på en äng här i närheten. Förvildade påskliljor växer det nämligen överallt här på ön!
  4. Vad i veckan fick dig att fundera? Se vad jag svarat i början på blogginlägget innan frågorna!
  5. Vad i veckan fick dig att vilja testa något nytt? Samma svar som ovan - nu är det bara att hoppas att växten överlever!

*****************************************😁******************************************

Efter att Rolle varit till ICA i Hemse så var det dags för F1-träning och det var ju roligt. Tyvärr så somnade jag hela tiden - jag som älskar racing! Men vaknar man före fem så blir man fort trött och det är ganska typiskt för mig att somna till racing. Även hög bra rockmusik eller Rhytm & Blues - som jag också älskar - gör att jag somnar lätt. Mycket konstigt faktiskt.....


Här är en av benveden, en gulbrokig som växer nedanför den uppstammade lärken.
Och så råkar Santos vara med på bilden från våren 2020. Vi saknar honom enormt.....

Eftersom det var två F1-träningar idag så blev det inga mer jobb gjorda i trädgården. Jag hade tänkt klippa dom tre benveden på framsidan, men eftersom jag fortfarande har lite ont i handen så var jag inte så sugen på att göra det jobbet idag. Det är ju faktiskt en dag i morgon också.....då vädret dessutom ska vara betydligt bättre. Solsken och hela +10 grader har SMHI lovat samt framförallt - ingen vind att tala om!!!

SUSIE

4 kommentarer:

Ingrid sa...

det är ju tidningsbuden som levererar för Early Bird, så det vill till att man är tidigt uppe och hämtar in sin påse, så att ingen annan "tar hand om den". Det har varit lite skriverier på facebook om försvunna påsar.
Ha en fin helg!
Kram, Ingrid

Lena i Wales sa...

Tack för ditt mail. Jag har nu svarat.
Även om vi helst vill ha sol, så behövs också regnet för naturen, så det var ju skönt att det kom.
Vilken fin tanke av Rolle.
Skön söndag!

Geddfish ♥ sa...

Hej Suzie! Såg aldrig din blogg på Fem en fredag förut.
Sociala livet, ja det saknar jag också!
Bor själv här i Lidköping och har fyra barn utspridda, ingen bil.
Men det ska ljusna, blir bättre till sommaren!
Hoppas du mår bra.
Kram

Geddfish ♥ sa...

Hej! Jag menade att jag inte såg denna fredagens inlägg från dig hos Elisa!
Jag har kommenterat många gånger hos dig ;)
Kram!