fredag 30 oktober 2020

FEM FRÅGOR & SVAR

 Det är fredag igen och Rolle har bestämt att vi ska göra en lång bilutflykt. Det är för att jag ska  få något annat att se på och göra än att bara sitta framför datorn, TV´n eller ligga och läsa. För det är det enda jag orkar.....


Det är Rolle som åker och handlar eller utför sånt som man måste göra ibland - åka till återvinningen t.ex. - det enda jag gör är att åka till VC eller sjukan i Visby. Två saker som inte är så speciellt tilltalande precis. Men innan vi åker är det dags för Elisas fem frågor så här följer dom:

  1. Nämn ett band/artist du gillar men aldrig har sett live

Det är väldigt många, men om jag ska välja svenskt så är det Björn Skifs, Nationalteatern, Tomas Ledin m.fl. m.fl.

  1. Vad är en maträtt du aldrig testat?

Har aldrig ätit surströmming - endast smakat på överblivet smör/tunnbröd/lök dagen efter en fest – och det var vidrigt! Fast det kanske inte kan kallas en maträtt.....iaf så smakade det inte som det!!

  1. Vilket land tror du att du aldrig kommer besöka?

Vimlar av såna länder, men för att välja ett som många besöker så är det nog Thailand.

  1. Vilken aktivitet tror du att du aldrig kommer testa?

Bungyjump eller fallskärmshoppning!

  1. Vad är något du gjort men innan trodde du aldrig skulle göra?

Som infödd Stockholmare trodde jag nog aldrig jag skulle flytta – och absolut inte till Gotland om det skulle inträffa (vi var på väg till USA på 60-talet, men Vietnamkriget satte käppar i hjulet). Men vilken fantastiskt lyckad flytt det blev!

💖

****************************


DAGBOK

Idag mår jag faktiskt riktigt bra och känner mig hyfsat pigg. Jag har ju ledigt från behandlingen den här veckan - skulle normalt skett igår - och det märks faktiskt skillnad. Nu har jag en hel vecka på mig att njuta av livet, tyvärr dock inte njuta av varken mat eller dryck. Mina smaklökar är helt utslagna, så allt smakar beskt och otäckt. Men det gör ju inte så mycket i mitt fall. Har ju lite att ta av.....

Igår när vi åt färsk marinerad torsk med örtsås (en favoriträtt) så kändes det dock lite trist. Fast Rolle, som mår hyfsat bra igen efter sina 7 dagar med diarré, var överlycklig. Han fick massor av fisk! Däremot har han inte fått svar på den covidtest han gjorde i tisdags. Hoppas det är ett bra tecken.....

Sen har jag - eller jag kanske ska skriva mina slemhinnor - fortfarande problem. Så om jag inte sprutar in vaginalsalva innan jag lägger mig så vaknar jag på natten med fruktansvärda smärtor i underlivet - inte så trevligt.  Men man får vara glad över att salvan fungerar! Ska bli intressant att se om det går över under den kommande veckan.....



Susie

11 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

nostalgi, minns faktiskt inte om jag lyssnat på Nationalteatern, Livet är en fest, tror det, de var ju verksamma i Göteborg.

Klimakteriehäxan sa...

Två bra illustrationer du bjuder på!!! Tror vi är många som med lätthet avstår bungyjump.

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Skönt att höra att Rolle tillfrisknat och att du mår rätt bra i varje fall i och med att du har uppehåll i behandlingen. Trist bara med maten som inte smakar något. Så fint av Rolle att muntra upp dig med en bilutflykt. Hoppas den blir riktigt bra. Kanske du till och med kommer hem med några bilder ...

Skrattade gott åt dina "skyltar".

Ha det nu så bra som det bara går Susie! Hoppas ni får en fin helg!
Kram Anita

http://kraka.moah.se sa...

Haha... Men nu är det vintervikt igen och genast gick man upp 10 kilo.

chica sa...

Que tenhas um ótimo fim se semana! beijos, chica

Robert W sa...

Prova att äta surströmming med någon som kan. Det är så jag har lärt mig att äta surströmming. Vi äter det en gång varje sommar.

Kina sa...

Skönt att höra att både du och Rolle mår bättre. Men jag tror ni skulle må ännu bättre om ni åt en rejäl Jag skojar bara! Men jag har ju lärt mig att äta surströmming, och älskar det verkligen. Ha en bra helg!

midtlivskrise sa...

Surströmming, eller sursild som vi sier her, er tydeligvis ikke en slager! Jeg kan spise det, men det er ikke akkurat en favoritt her heller. God bedring til deg.

Mrs Calloway sa...

det är mycket som blivit annorlunda än en tänkte sig. till exempel yrkesval och bostadsort. så mycket beror av tillfälligheter och omständigheter.

trist att tappa smaken. men den brukar komma igen. skönt att din man mår bra så han kan ta hand om det löpande. du behöver ju dina krafter till annat. trevligt med utflykt.

himla bra illustrationer. vågbilden skickar jag till min syster. hon och hennes man skröt ohejdat om hur många kilon de gått ner i vikt. sedan köpte de en ny våg. och vägde i ett huj 10 kilo mer1

Paula sa...

Hej på dej, surströmming är en delikatess jag lärde mig äta i Stockholm. Fast egentligen inte för då drack man så många snapsar till så man inte kände smaken. Numera äter jag det utan snaps, för att inte förstöra den goda smaken.
Är det cellgifterna som bråkar och gör att du får ont i underlivet? Jag fick vagifem för sköra slemhinnor och tycker de funkar bra. Men, jag har också lichen, en hudsjukdom i underlivet o den är mindre rolig. Försöker bli bättre med kortisonsalva och det hjälper peppar peppar. men jag har förstått att den är svårläkt.
Önskar dig en skön helg, så härligt att Rolle är på banan igen! Ta hand om varandra, kram från pörtet

Boklysten sa...

Bumgyjjummp är ingenting för mig heller!