onsdag 22 januari 2020

SEMESTERPLANER

Eftersom jag i måndags blev så enormt glad (se förra inlägget) att det håller i sig och det idag känns som vår ute - solen skiner och det är blå himmel - så kom jag osökt att tänka på vår fastlandssemester i år.



För 3:e gången har vi hyr ett hus och otroligt nog blev det i Skåne igen, trots att vi bestämt att vi INTE skulle välja det. Fast den här gången är det på gränsen till Halland, på Hallandsåsen faktiskt!




Stället ligger mitt ute i skogen, det är 500 m till närmaste granne som tydligen är uthyraren. Fast vi har bokat stället genom Novasol som vi använt tidigare och som vi har god erfarenhet av.




Det här med "inga nära grannar" gillar vi, det är en av dom viktigaste faktorerna när jag letar hus. Dessutom behöver vi inte ha nära till hav/sjö. Vi kan bada innan vi åker och när vi kommit hem. 
Det allra viktigaste är dock att man får ha hund - annars går det ju inte!




Ett annat är naturligtvis att alla faciliteter finns. T.ex. bra uteplats - helst så man kan ha Santos lös utan att behöva oroa sig för en lösspringande hund i skogen. Här kan man lätt spärra av den enda in/utgång till altanen som finns!




Ett fullt utrustat kök är naturligtvis väldigt viktigt, samt gärna ett badrum med tvättmaskin och torktumlare. Och det finns det här, dessutom finns det ett jacussibadkar. Även en  bastu, men den är ingen större risk att vi kommer använda.....




Det enda vi egentligen inte gillar, det är att all inredning är i trä. En stil som inte alls är vår, men det passar ju i en "sportstuga" och det gäller ju bara en veckas semester - så det står man väl ut med!



Inredningen verkar annars vara helt OK, så vi kommer nog att trivas. Det finns både parabol, storbildsTV och DVD-spelare, men jag hoppas ju på att det blir så pass fint väder att vi kan sitta på altanen på kvällarna och njuta!




Sen kanske vi är iväg nånstans och äter middag, så parabol kanske inte var det allra viktigaste för oss. Men blir det så pass varmt - vilket det blivit dom andra gångerna vi hyrt hus - så man inte kan sitta ute, utan måste gå in och stänga dörrarna kan det vara bra!



Det finns ett dubbelsovrum och så finns det ett loft med sängplats för två - dit vi garanterat inte kommer klättra upp. Rolle klättrar inte längre och jag har ju höjdskräck!
Semesterhus - Munka-Ljungby, Sverige - S01802 1


Som  jag skrev ovan ligger stället på Hallandsåsen och det är nära ner till kusten och både Örkelljunga, Båstad och Ängelholm - så brist på utflyktsställen blir det inte. För vi brukar ta bilen och åka iväg till nåt kul ställe på dagarna. 
Sen har man själva åsen med all natur som vi naturligtvis måste kolla in ordentligt. Så det blir nog en härlig fastlandssemester i år igen.....

SUSIE

6 kommentarer:

Marlise sa...

Schönes Haus und gute Werbung für Novasol.
Ich buche da auch immer. Ist gut.
Vielleicht treffen wir uns wieder in Skane?
Gratulation, das die Untersuchung gut war.

Trevligt hus och bra reklam för Novasol.
Jag bokar alltid där. Det är bra.
Kanske träffas vi igen i Skåne?
Grattis, utredningen var bra.
Kram Marlise

Mia Halvarsson sa...

Det ser ju jättetrevligt ut ja förutom allt trä förstås, det håller jag med om men ok en vecka går ju :) Skönt att det ligger avsides, lite lugn och ro är inte fel, sen är det som du säger en massa utflyktsmål rätt nära! Det där det blir nog toppen det!! Ha det fint, kram

Märtha sa...

Hoppas ni får en trevlig semester - vi har inga planer ännu. Jovisst, förresten. Men vår vistelse i Nyslott med opera "bara" tre kvällar i rad känns inte såå mycket. Glömde kommentera igår, allt verkar ju ha gått bra! Skönt - jag tror jag hade mera ont hos naprapaten! Hon konstaterade att mitt onda hänger på bindväven på olika ställen, så hon jobbade på några "linjer", verkligt intressant! Men där låg jag och småsvor åt henne: "Och det här betalar jag dig för! Fy fasiken så ont det gör!" Och så står hon där och skrattar. Dessutom är hon gammal klasskamrat med min tandläkare, som inte heller alltid gör mig så "gott". På måndag igen... Ha det gott, du! Märtha

Lena i Wales sa...

Skönt att din hälsa är bra!
Sr ut som ett trevlig sommarställe och bra läge. Förstår att du ser fram emot detta.
Ha en fin dag!

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Det ser ju jättetrivsamt ut ... fast det var verkligen väldigt mycket trä :)
Skönt i varje fall att det finns så pass bra ställen att hyra där hund är tillåten. Vi funderar faktiskt på att ta en slottsweekend på Häringe slott. Där är hundar välkomna till och med i matsalen (även om man får sitta lite avskilt). Det finns andra ställen där hunden är välkomna men då måste hon stanna på rummet när vi går och äter och det vill vi inte. Visserligen kan hon vara ensam några timmar men det är ju här hemma där hon känner igen sig.

Nu är det dags att göra soppa. Potatis och purjolökssoppa står på menyn!

Kram Anita

Bosse Lidén sa...

Rid du vidare på det beskedet från läkaren, ända in i våren genom de trista blåsiga veckorna.
Det är kul att planera semestrar. Häftigt att ni hamnar i våra gamla hemtrakter igen - men ett annat håll. När det begav sig var jag runt överallt på åsen och omkring det. Allt i en kombination av jobb & skoj. Ni har många trevliga sevärdheter, som du skrev, på relativt nära avstånd. Perfekt för Santos att roa sig på egen hand. Självklart ska ni sova på loftet. ;)
Kram