fredag 10 januari 2020

FEM FREDAGSFRÅGOR & SVAR

Fredagen har "kastat" sig över oss - så det är alltså dags att svara på Elisas fem frågor. 

Men eftersom det inte händer så mycket den här månaden så blir det tyvärr ganska trista svar. Tur att man bara skulle använda sig av fem ord.....

😒

* Med fem ord, hur har din vecka varit?
Ganska normal.....

* Med fem ord, vad behöver du just nu?
En trevlig och kul upplevelse.....

* Med fem ord, hur är ditt humör?
Lite orolig inför kommande sjukhusbesök.....

* Med fem ord, hur ser ditt hem ut?
Ganska prydligt och väldans "ojuligt".....

* Med fem ord, vad gillar du med januari?
Att våren närmar sig.....

😷

Fy 17 vad trista mina svar låter, men just nu är jag faktiskt ganska låg. Inte deppig precis, men inte glad heller. Livet känns inte roligt alls. Och jag som brukar vara väldans glad för det mesta.....

Fortfarande "grön vinter"!
Men den här senhösten har varit så enormt trist med två vänners tragiska frånfällen och dessutom två till som är mycket allvarligt sjuka. 
På grund av det ovanstående, som gett mig en tankeställare, oroar jag mig för den koloskopi jag ska göra den 20:e. Det är visserligen bara en vanlig - om än otroligt obehaglig - kontroll som skall göras efter min canceroperation för några år sen. Men nu har alltså oron börjat smyga sig på mig - och det är inte lätt att bli av med den!

Allt är grått, både ute och inombords  - och har varit länge!

Förutom själva undersökningen, som på grund av en otroligt bra läkare, brukar gå jättebra så är det jag måste göra innan som oroar mig mest. 
Man ska alltså redan en vecka innan vara försiktig med vad man stoppar i sig, absolut inget med fibrer. Två dagar innan börjar man att äta bara flytande föda.


Nån marinerad torskrygg med kryddsås får man INTE äta på ett tag!
Dagen innan ska man mellan 18-20 få i sig 2 liter av den här osmakliga vätskan. Fruktansvärt jobbigt, men jag har fått en ny sort som jag hoppas har en bättre smak. Sen ska man dricka massor av vanlig klar dryck innan man går till sängs!

Inte heller Evas Polska Tomatsoppa - åtminstone inte med kräftstjärtar 
i - men kanske bara soppan. Måste kolla....!

På undersökningsdagen morgon ska man dricka 2 liter till - alltså den 3 och 4:e litern - på två timmar. Och det ska vara urdrucket till klockan 09.30!
Efter det får man dricka 3 dl klar dryck innan 2 timmar före undersökningen. Hur man nu ska få i sig det? Därefter är det klart med allt drickande.....

Bakad potatis med hemgjord räkröra- tror jag faktiskt att jag ska unna mig 
det nån dag EFTER undersökningen!

Har gjort det här tidigare och det har slutat med att jag kräkts på grund av den äckliga smaken och inte fått i mig all vätska!

Önska mig lycka till.....
SUSIE


17 kommentarer:

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Så tråkigt att du känner dig så låg. Men jag förstår när jag läser om dina vänner och din kommande undersökning. Vilken procedur innan. Två liter av en osmaklig vätska under två timmar, hu säger jag. Hoppas den nya inte är så osmaklig. Men jag förstår dig så väl, jag har jättesvårt att dricka olika saker typ Treo upplöst i vatten. Kväljer hela tiden. Det finns ju en ersättning man ska dricka om man haft magsjuka, Resorb, jag kan inte få i mig den. Och då är det bara ett glas.

Förlåt, den här kommentaren var ju inte så uppmuntrande. Men naturligtvis önskar jag dig lycka till. Och tänk på den 21 januari, då är undersökningen avklarad och du kanske kan fira med något riktigt gott att äta!

Styrkekramar
Anita

Hanneles bokparadis sa...

blir sugen på polsk soppa, prydligt... passar inte hemma hos mig :)

Mia Halvarsson sa...

STOR styrkekram till dig, har gjort koloskopi ett antal gånger så jag vet!! Önskar dig all lycka till, det kommer att gå bra <3

Marit sa...

Huff, jeg føler med deg! Ja, en kan jo bli deprimert av mindre. Jeg ønsker deg lykke til med innleggelsen!

Klem, Marit

Geddfish ♥ sa...

November och januari är ju såna tråkiga månader så humöret blir inte på topp! Vi vill ha ljuset!
Hoppas du mår bättre snart!

Paula sa...

Ujuj jag förstår att du grämer dig! Koloskopiundersökningen är inte kul, jag hade problem långt efter undersökningen, tarmarna ville inte lugna ner sig. Men försök se det som att det är bra att få ett kvitto på att allt är okej! All styrka till dig, hoppas du får en lugn och avkopplande helg

Märtha sa...

JAG önskar dig LYCKA TILL! inte för att en koloskopi är något jag vill utsättas för... Å andra sidan är det bra att få bli undersökt. Och, som Anita skrev, fokusera på 21 januari!
20 januari är jag hos naprapat för något jag känt i ryggen/vänster sida i snart två månaders tid. Besökte en läkare som formligen viftade bort det hela och sa att jag ju kan besöka fysioterapi... Naprapaten har hjälpt mig förr, hon brukar "bryta upp" ryggkotor som har fastnat i varandra och då förorsaka smärta i ryggen.
Min syster, en mycket god vän - brevvän, manlig - och min mans bror dog 2019, och förlusten av min syster känns mycket mer än jag kunde tro. Och då har jag ju också upplevt att min man har avlidit! Min nuvarande är min man nummer två.
Tre av mina bloggvänner är med i fem... en fredag. Alla har svarat att det bästa med januari är att det blir ljusare och ljusare!
Kramar från Borgå, -6,8 ute. Så kallt har vi inte haft på länge, länge...
Märtha

Klara Ovidia sa...

Tycker det är fullt tillåtet att inte vara helt på topp, livet är så!
Det blev en god soppa på kuppen och en introduktion till ditt kommande, jag önskar dig all lycka till. Gott du har bra doktores.
Hur som trevlig helg ska du ha :-)

Ölandsvindar sa...

Fy fasen, vilken pärs att få i sig allt det där! Och visst oroar man sig alltid för resultatet av undersökningar även när man vet att det görs i uppföljande syfte, inte på grund av nya symtom. När man dagligen läser om allt elände inom sjukvården, får man vara glad över att det över huvud taget finns tid och plats för efterföljande kontroller. Själv oroar jag mig redan för min årliga kontroll i februari därför att jag måste lämna ett blodprov då. Kan tyckas löjligt, men stick i armen är min största fasa. Nästan omöjligt för det mesta att få ut några droppar där. Äsch, nu tänker vi på något annat! Jag måste ut med en rulle nät idag för vårblommorna börjar lyfta upp den skyddande jordskorpan och högarna av rådjursspillning blir allt fler på gräsmattan. Det gäller att hinna först. Jag planterar lökväxter för att njuta av dem, inte för att mata de vilda djuren. Trevlig helg till er/ Kerstin

Mrs Calloway sa...

jag har gjort det där. en får bara kasta sig över uppgiften och inte tänka så mycket. det går, det vet jag. och det vet ju du också. en dl i taget och plötsligt är det klart. utlova en rejäl belöning! jag håller tummarna för dig!

Geddfish ♥ sa...

Jag önskar dig Lycka till och jag beklagar din avbitna kindtand!

Erkänner att jag inte läste hela ditt inlägg igår, de är ju så många, dessa svar... men förstår i din kommentar till mig.
Jag hade ett himla bra 2019 tills jag bet av en hel kindtand på Annandagskvällen. Just nu går jag med ett bandage och ska sätta dit en krona så småningom, dyrbart! Men världsligt om man jämför med hälsan i övrigt.
Alla mår nog inte toppen, livet är ju en labyrint, och själv fick jag tråkiga besked i början av 2020, men det skriver jag absolut inget om i min blogg, som läses av anhöriga.
Trevlig lördag!

midtlivskrise sa...

Har vært gjennom den underøskelsen, eller iallefall en jeg måtte drikke så mye på ganske kort tid. Ikke morro. Lykke til når den tid kommer. Håper du får en fin helg.

Rämmengården sa...

Det låter inte så roligt! Styrke kram Ha en fortsatt trevlig helg! Kram Nina

Sara Pepparkaka sa...

Det är jobbigt med undersökningar, speciellt kontroller efter cancer, jag är orolig varje gång, men koloskopi låter himla obehagligt det har jag inte behövt pröva.

Unknown sa...

Vill du vara medlem i Illuminati som kirurg som gör dig rik och berömd i världen och har makt att kontrollera människor på världens högsta plats. Är du affärsman eller kvinna, konstnär, politiker, musiker, student, fotbollsspelare eller bastket baller vill du vara rik, berömd, kraftfull i livet, gå med i Illuminati brödraskapet idag och få direkt en rik summa av 1 miljon dollar i en vecka, och en hemlös. Överallt du väljer att bo i denna värld och få 10.000.000 $ per månad som lön.
FÖRDELAR GIVA TILL DE NYA MEDLEMMARNA SOM GÅ MED I ILLUMINATI.
En kontant belöning på USD 500 000.
1. En ny övningsdrömbil värderad till 300 000 USD.
2. Ett drömhus köpt i det land du valt.
3. En månad semester (helt betalt) till din dröm turistmål.
5.Et ett års medlemskapspaket för golf.
5. En VIP-behandling i alla flygplatser i världen.
6. En total livsstilsförändring.
8. Tillgång till Citizen Grove.
9. Månadlig betalning av $ 5.000.000 USD på ditt bankkonto varje månad som medlem.
10. En månad reserverad möte med de 5 bästa världsledarna och de fem bästa kändisarna i världen.
Om du är intresserad av att gå med oss ​​i Illuminati Great Brotherhood
Kontakta oss via e-post: cavill612@gmail.com eller via whatsapp: +1 (717) 814-8461

Illuminati Temple sa...

MÖJLIGHET FÖR DIG I DAG MISSA INTE Gå med i den stora Illuminati idag och bli rik, berömd och rik på affärer, musik, politisk, social och ekonomisk värld och få också summan av 5 miljoner dollar med ett gratis hem som du väljer att bo, i världen. Och får också 500 tusen dollar som månadsinkomst och har också gett pengar för att starta ett företag efter eget val ... Om du är intresserad, fyll i följande information i det här e-postmeddelandet nedan (illuminatitemple@usa.com)
Fullständiga namn………………………………
Land…………………………………
Ursprungsstat……………………….
Födelsedatum………………………….
Sex……………………………………….
Adress……………………………….
ockupation.....................................
Telefon…………………………………..
E-postadress…………………
Bifoga skanna jag-kort, pass eller körkort som innehåller alla dina detaljer, berätta lite om dig själv och bifoga skanningskopia av ditt identitetskort Inga smutsiga mänskliga offer och inget ont ... det är en kult av Illuminati-gruppen av de framstående. vår e-post: (illuminatitemple@usa.com) eller kontakta oss via whatsapp +8616573430472

Adamsscott sa...

Kontakta Mr David Mark på e-post joinIlluminati1122@gmail.com eller Whatsapp +2348140101327, Hej alla, jag heter Adams scott, är från Italien jag ger ett vittnesbörd om hur jag gick med i Illuminati-brödraskapet, jag försökte gå med i denna organisation för så många år nu, jag blev lurad av en falsk agent i Sydafrika och Nigeria, jag var nere, jag kunde inte föda mig själv och min familj längre och jag försökte tjäna pengar med alla medel men förgäves, jag var rädd för att kontakta någon illuminati agent för att de har ätit upp mina pengar, en dag stötte jag på ett inlägg där någon gav ett vittnesbörd och tackade en man som heter David Mark för att han hjälpte honom att gå med i Illuminati-brödraskapet, sedan tittade jag på mannens e-post och telefonnumret som stod där. , Jag var rädd för att kontakta honom eftersom jag blev lurad många gånger av bedragare och gick iväg med pengarna sedan blev jag väldigt förvirrad så jag bestämde mig för att kontakta personen som fick vittnesmålet och jag ringde honom och jag kommunicerade med honom på telefonsamtal före e han började berätta sin egen historia för mig om när han ville gå med han berättade allt jag skulle göra, sedan bestämde jag mig och ringde agenten David Mark och han berättade allt jag skulle göra och jag blev initierad, överraskande nog fick jag min fördelen med att vara en ny medlem i det stora Illuminati-brödraskapet Jag blev så glad, för er som försöker gå med i denna organisation är detta er möjlighet för er att gå med KONTAKTA MR David Mark på e-post joinIlluminati1122@gmail.com eller WhatsApp-nummer +2348140101327