fredag 20 september 2019

TRÄDGÅRDSFUNDERING

Allt verkar ha både positiva och negativa sidor. I alla fall när det gäller vädret!

Så här "kul" såg det ut när man klev ut genom ytterdörren i morse! Enligt termometern hade det varit 2 grader på natten och palettbladen är extra känsliga för kyla. Den här stora krukan som står utanför ytterdörren är också den som är mest utsatt, så dom vackra fina tjusiga färgstarka palettbladen där är inte så vackra längre! Nu måste jag hitta på nåt annat att ersätta dom med.....

Men...det positiva är att det har varit soligt och torrt väder trots att det bara varit 12/14 grader idag, så jag kunde äntligen klippa gräset. Både på "innertomten", i "förträdgården" samt bakom garage och trädgårdsbod. Och vilken skillnad det blev när alla ogräsruggar försvann!


När jag svischade runt i trädgården så ser man naturligtvis en massa saker som måste åtgärdas, men man har också tid till att fundera lite över en hel del. T.ex. det här med vad man egentligen har i sin trädgård. Jag började ju med en nästan helt orörd tomt och kunde sen välja mer eller mindre precis vad jag ville göra med den.


Det resulterade i att det blev fler och fler rabatter (utom i det vi numera kallar parken), men eftersom jag är mycket busk- och trädintresserad så blev det väldans många såna också. Jag började med att ta efter dom engelska trädgårdar jag sett. Alltså att ha stora rabatter med både små träd, buskar samt perenner och marktäckare. Fungerade väldans bra i ett tiotal år.....


Sen kom en tid när jag inte längre orkade med att sköta allt själv. Till att börja med började jag träna upp min käre gubbe, han som egentligen inte gillar trädgårdsjobb alls. Men nu var han tvungen att både rensa ogräs, att hjälpa mig att plantera och att gräva. Det sista hatar han faktiskt.....

Cikoria
Efter en - mycket lyckad - canceroperation läckte jag sårvätska (massor) i två år. Det var ungefär som om man kissade på sig, fast mitt på magen. Så att jobba i trädgården betydde att man efter en halvtimme var tvungen att byta alla kläder. Så det var bara att packa in sig så gott det gick och sen göra några få lätta saker varje dag. När det sen var läkt fick jag diskbråck, så nu när jag inte längre läcker så gör det ont! Skit!!

I växthuset blommar det...
Efter operationen hade jag varit smart och bjudit hem mina trädgårdsvänner på lunch. Sen lottade jag ut lite rabattbitar i min "långrabatt" (50 m) och så fick dom gräva upp alla perenner. Men...dom var också tvungna att rensa upp den bit dom blivit tilldelad. 
På så sätt fick jag rensat, dom fick en massa kul växter - och god lunch förstås - och nu var det bara små träd, buskar, bambu samt stora perenner kvar. Lättskött - trodde jag!

Massor med små blommor på mitt "fådda" Lime-träd!
Nu har alla mina buskar och små träd vuxit till sig och idag när jag åkte omkring på min åkgräsklippare så upptäckte jag att det var inte alls så praktiskt som jag hade tänkt mig. 
En del grenar sticker ut för långt, en del grenar har jag beskurit - men nu är dom stenhårda och hemska att köra nära. En del buskars grenar växer ända ner till marken och där kommer man inte åt med gräsklipparen utan att förstöra formen på buskarna osv. 
Tänk att det aldrig blir exakt som man tänkt sig! Det hade bergis varit mer praktiskt med bara perennrabatter som man garanterat hade kunnat köra ända fram till! Eller.....!?



Tre sorts tidlösa blommar i långrabatten (dom blev kvar vid uppgrävningen), den sista heter Waterlily!

SUSIE



2 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Susie!
Tycker ditt lotteri var en utmärkt idé.
Tidlösan ser helt fantastisk ut, måste se till att skaffa den.
Trädgården får sig ett riktigt lyft, när gräsmattan är klippt.
Ha en trevlig helg /Marika

Maggan sa...

Hej!
Vilken genialisk ide´ att ha ett lotteri med en bra vinst för din del.Det blir så fint i trädgården när gräsmattan är klippt då ser det så välstädat ut.Ha det gott/Margareta