onsdag 18 september 2019

SOFFA & REGN

Regn och mer regn är vad vi har haft sista tiden. Alltså typiskt höstväder! Men det är det egentligen alldeles för tidigt för. Normalt brukar hösten inte inträffa förrän i början på oktober, nu kom den i början av september till min stora besvikelse. Ja, till dom flestas tror jag!!

Men vad ska man göra, vädret styr man ju inte över precis. Det är bara att acceptera och försöka hitta på nåt kul istället. Det vi har "roat" oss med är att kånka om kring en tung möbel här hemma. Vi har nämligen köpt en soffa, alltså bytt ut en stor fåtölj i vardagsrummet till en soffa - igen!
Vi har alltid haft två soffor, men när den senaste vi hade - en svart skinnsoffa - började se lite väl använd ut så köpte vi istället en ny stor fåtölj. Sen bytte vi sittplats, Rolle fick "min" soffa och jag fåtöljen. Men det har väl kanske inte riktigt fallit så väl ut.

"Min" soffas höga sidostöd!
Rolle som vill ligga och titta på TV kunde inte göra det i "min" soffa - den har höga smala sidostöd med en rulle som ligger som armstöd. Och trots att jag la dit massor med kuddar så var det inte alls skönt att luta sig mot dom tyckte han.
Själv satt jag väl hyfsat i fåtöljen men tyckte att jag åkte ner mot liggande, vilket inte var så bra för min onda rygg och ben. Så sista tiden bytte vi tillbaka, jag satt i min soffa och Rolle i fåtöljen - vilket han alltså egentligen inte gillade. 


Fåtöljen som nu måste säljas...

På på försommaren bestämde vi oss, vi skulle byta fåtöljen mot en ny soffa till Rolle. En i skinn - fast absolut inte till en svart den här gången. Och inte så vansinnigt stor. Vi hittade en dansk på nätet som såldes av en möbelfirma i Jönköping. Den var precis som Rolle ville ha den med extra låga armstöd - och den fanns i skinn i olika färger. Vi valde en diskret mörkt blå!

Den nya soffan på sin plats i vardagsrummet - fast utan kuddar eller skyddspläd! 
Vi skulle få soffan precis när vi var på semester, så vi bad istället om att få den i början på september. Den kom alltså igår efter flera veckors krångel med leveransen - eller rättare sagt med frakten hit till Gotland. Enligt fraktsedeln så levererades den till fraktbolaget Bring den 3/9 och vi fick den alltså först den 18/9! Hela 15 dagars fördröjning!!
Men så var den äntligen på plats och den trevlige chauffören hjälpte Rolle att få in den på verkstan´ igår. Det var ju risk för regn och även om den var ordentligt inplastad så vill man ju inte ha stoppade möbler stå utomhus. Men sen skulle vi två ha in soffan i själva huset!
Visserligen är det vi kallar verkstan´ ett tillbyggt dubbelgarage, så det är öppet hela vägen genom hallen in i köket - men det är inte rakt! Tvärtom - det är en liten vinklad smack mellan hall och kök. Och där tog det stopp. Hade det bara funnits ett par decimeter mer av utrymme så hade det gått. Men inte som det var nu.....


Santos trivs i "min" soffa!
Så vad skulle vi göra!? Det gick inte heller att ställa soffan på högkant för dörröppningarna både in i smacken och ut från den var alldeles för låga. Så det var "bara" att kånka ut soffan i hallen igen (vi drog den på filtar) och sen lyfta den över vår lilla trappa och lägga den på en kärra som Rolle har till sin trädgårdstraktor (gräsklippare). Sen drog vi kärran fram till trappan till lilla altanen och efter mycket om och men fick vi upp den och in genom altandörren. Sen var det ingen match, det var bara att dra den på plats i vardagsrummet med hjälp av en filt!

Den passade bra på sin plats och var riktigt  snygg även på baksidan!

Nu står den alltså på sin plats och Rolle och Santos har invigt den. Och båda verkar mycket nöjda. Själv är jag också mycket nöjd, men har sagt ifrån att det var nog den sista möbel jag kommer att hjälpa till att kånka in! Och t.o.m. Rolle har sagt att om vi skaffar nåt nytt nu så ska det ingå att vi får detaljen inburen på plats!! Han har nämligen fruktansvärd träningsvärk idag, för innan soffan kom hade han slipat och målat lilla altanens golv - alltså krupit på knä.

Kolla in hur trådgardinerna hänger, men det är ingen idé att ordna det innan det slutat blåsa. Men eventuella glasbitar som kan finnas kvar måste bort innan vi släpper ut Santos där!

Det var en mycket positiv sak i det hela, precis när vi fått in soffan så började det blåsa och ösregna - och då menar jag verkligen ÖSREGNA! Det var en klass ett varning utfärdad från SMHI, det kunde komma upp till 50 mm. Hur mycket vi fått vet jag inte, men allt över 7 mm är för mycket. Vi fick nämligen 16 mm härom dagen. Ska väl ut och tömma regnmätaren om ett tag så man får se.


Det blåser idag med!
Men det absolut mest negativa med vädret var att det blåste så vansinnigt att dom tre ljushållarna på stora altanens soffbord blåste ner och dom hade vindskydd av glas. Ett - det största till en lykta och naturligtvis mest värdefulla - gick sönder vilket grämer mig oerhört eftersom det var en present till oss. Men...vi var så upptagna med att kånka runt soffan att vi inte tänkte oss för! Jäklar!!

SUSIE


5 kommentarer:

Ingrid sa...

Den nya soffan ser ju riktigt liggvänlig ut, så den kommer säkert att bli poppis! Visst kan det vara besvärligt med transporter. Krister bodde under några år tre trappor upp utan hiss och han såg alltid till att transport ändå upp i lägenheten ingick i priset när han handlade stora tunga möbler, som för det mesta kom från Ikea.
Ha en skön onsdagskväll!
Kram, Ingrid

Anita sa...

Oj, det var ett rejält kånkande det. Låter klokt att betala för eventuell kånkning i framtiden. När vi köper stora möbler (händer som tur är inte så ofta) så brukar vi alltid köpa till att dom ska ställa dom på sin plats och även montera dom (om det inte är typ IKEA eller så förstås). Men soffan var snygg och ser väldigt liggvänlig ut.

Först när jag läste texten på bilden om trådgardinerna och glasbitarna fattade jag ingenting. Men förklaringen kom sedan, så himla trist med glaset som blåste sönder. Ja det har varit rejält blåsigt senaste tiden. Lite bättring lovar dom i varje fall till helgen. Här är det frostvarning natten som kommer så jag måste ut och täcka en del med fiberväv.

Ha det nu så bra som det går i blåsten!
Kram Anita

Rosor och ruiner sa...

Oj, vad ni har kämpat! Men nu kan ni väl ligga på soffan med gott samvete, speciellt med det här blåsvädret vi har, så är det ju ändå inget skönt att vara ute!
Ha det gott i soffan!
Gunilla

Ölandsvindar sa...

Slit och släp! Här funderar vi på att låta några skåp byta plats, men....vi får tänka lite till så vi inte ångrar oss. Min lilla TV-soffa är inte heller bra. Jag "tappar huvudet" när jag råka somna till (vilket sker ganska ofta).Nu,när vi har varit borta och sett andra miljöer, vill man helst ändra på allting men det går väl över om några dagar.

Lena i Wales sa...

Fin soffa och den ser skön ut.
Höst hos er, ser jag. Ja, vädret kan man inte gör något åt, regnar det, så regnar det.
Ha det bra!