torsdag 25 juli 2019

GÅRDAGENS BLOMNING

Igår var jag riktigt duktig. Om det nu ska vara duktigt att egentligen jobba alldeles för hårt i trädgården!?
Så idag känns det i ryggen, fast både bra och dåligt faktiskt. Det som gör att det känns bra är att man har rört på sig riktigt ordentligt och inte bara suttit still för att man har haft ont. Man ska ju röra sig, fast ibland går det ju bara inte!
 Rolle har som vanligt gjort en massa nytta. Bl.a. så tömde han mitt trädgårdsskräp i vårt långa dike i parken mot kohagen – som vi använder som kompost! Sen kom han tillbaka och var lyrisk över en rosa blomma han sett i diket. Han brukar hitta en massa växter i diket,  bl.a. den blommande Hostan som är på headern (endast min blogg på Wordpress). Eftersom vi fyller diket med trädgårdsavfall så blir det en hel del växter som växer därute, men den här gången var det en vildväxande malva. Har såna i trädgården också, det hade han missat.  Trots att det är ogräs här, så är dom ju så vackra att man inte vill rensa bort dom!

P1030391
I långrabatten utmed vägen.

Det som var tungt att göra var att jag försökte rensa bort ogräs i rabatten nedanför poolen. Rolle började i förrgår och har fått till en bit på 1 m x 0,5 på ena sidan. Där växte det lågt prydnasgräs samt lågväxande japansk bambu som är fruktansvärd invasiv. Det   är otroligt svårt, nästan omöjligt att få bort den!

P1030388
Dagliljor och röd solhatt,`Magnus´ i en pallkrage.

Sen rensade han även på andra sidan av rabatten där jag i ett mycket svagt ögonblick – fick en planta av en väninna – hade planterat brokbladig malört. Nu täckte malörten, som är släkt med gråbo, c:a 2 kvm och fanns dessutom utspridda i över 5 kvm! Dom var dock ganska lätta att få bort!

P1030396
Dagliljor och höstflox i en pallkrage.

Att det är så enormt svårt att rensa bort ogräset i den här rabatten är att jag, när den anlades för c:a 8-10 år sen, var så ordentlig att jag la täckmatta med 15 cm täckbark över och sen skar jag upp hål för dom få växter jag planterade. Och det där med täckmatta är totalt värdelöst!!! Det som händer är att allt ogräs växer rätt igenom den om man inte rensar ett par gånger varje år. Vilket jag alltså inte gjort dom senaste åren…..

P1030389
Nyutslagen läckert färgad daglilja!

Men man lär sig en hel del av att tavla sig så enormt, det blir aldrig någon täckmatta mer i min trädgård. Nu har jag två ouppackade påsar ligger i boden, men man kanske kan använda dom till nåt annat!?

P1030390
Ytterligare en nyutslagen daglilja i en pallkrage.

Efter att ha jobbat i ett par timmar idag lyckades jag få bort hela 1 m x 0,5 m av biten med prydnasgräs och bambu. Hur 17 vi ska få bort resten har jag dock inte en aning om…..
Det kommer att ta veckor med konstant jobb hela dagarna att få bort mesta delen av ogräset – och det kan man ju inte hålla på med. Så idag försökte jag få tag på nån som hyr ut såna där pyttesmå grävmaskiner som man står bredvid och styr med ett joystick. Hittade ingen…..

P1030392
Lavendel, silverkungsljus med gulbladigt korstörne i bakgrunden.

Alltså får man ta till handkraft under resten av sommaren! Och under den här tiden tänker jag inte fota rabatten, iaf inte förrän den ser något så när presentabel ut!

P1030399
Klematisarna vid ingången blommar fortfarande.

Förutom allt tungt jobb vi ägnat oss åt så har vi naturligtvis badat. Rolle för första gången ensam – en av oss satt hela tiden och väntade på en leverans av en maskin. Alltså fick jag bada lite senare, vilket var helt OK. Jag är van att bada ensam!
Nu visade det sig att leveransen kunde ske först på fredag eller måndag mellan 09.00-15.00. Men på fredag fyller jag år och då ska vi göra en utflykt med krogbesök till lunch. Så Rolle fick vänta på sin maskin till på måndag!

P1030398
Den andra klematisen vi ingången!

Vilken krog vi ska äta lunch på har jag dock inte bestämt ännu. Jag är ute på nätet och kollar. Vi ska ju ha Santos med oss, så en krog/café med uteplats är ett måste – och så god mat förstås!

P1030387
Den röda klematisen nedtill och den blå upptill.

Nu ska jag strax släppa ut Santos för en sista liten kissrunda och sen går vi nog och lägger oss alla tre. Man är ju extra trött idag och dessutom har jag en bra bok jag vill läsa ett tag i; Återigen en av Jo Nesbö.
P1030393
SUSIE

2 kommentarer:

Rosor och ruiner sa...

Ja ogräs, suck det tar ju aldrig slut liksom...

Önskar dig en fin födelsedag i morgon!
Kram Gunilla

Anni sa...

Vilket evighetsjobb med bambun - hoppas ni kan få tag i en liten grävare som underlättar. Jag vill också få hit en, för jag vill minska spireahäcken från två meters bredd till en. Tänk så mycket mer tomt vi får då! Hoppas slippa för många rotskott om vi gräver med grävare, sedan kanske vi måste sätta någon form av kant ner en bit i jorden för att häcken inte ska sprida sig igen. Får se hur djupt rötterna tar sig.