fredag 14 juni 2019

HÄR VAR DET SKÖNT IGÅR

Mycket kan man skriva om och som ”trädgårdsfreak” så blir det kanske lite väl mycket om väder och vind. Men igår både pratade vi med vänner i Småland som råkat illa ut och såg på nyheterna om dom hemska översvämningarna! Stackarna!!

P1030145
Nu är allt precis som det ska vara; Gräset är ganska nyklippt, långrabatten nästan färdigrensad och pallkragarna på gång att rensas. Sen återstår bara att rensa utmed pallkragarna och lägga på mer grus! OBS!! Pallkragar i mitten på gräsmattan.

 Här hos oss har det däremot var det ett perfekt väder igår. Efter blåsten i förrgår så var det med glädje man upptäckte i går morse att det var vindstilla – och 20 grader. 

P1030157
Krukan i vilken jag planterade 5-7 palettblad – som nån jä…a fågel krafsade upp. Nu är det salvia och nemesis.

Framåt eftermiddagen var det 25 och då tog jag mig ett dopp. Jag hade gjort lite nytta – i solen förstås – så trots att poolvattnet inte var mer än 26 så var det riktigt skönt.
Men det är konstigt, i havet badar jag med nöje ner till 18 grader och vid några tillfällen t.o.m. ända ner till 15 – men då är det ruggigt! I poolen tycker jag 26 är kyligt!?


P1030156
Orange pelargon på lilla altanen!

Min väninna Christina och jag är precis lika badtokiga, en gång badade vi en morgon när det bara var 9 grader i Sysne när vinden och strömmarna drev ut det varma ytvattnet. Men vi doppade oss iaf – och sen for vi upp på land med en otrolig fart.
Ett äldre par i badrockar på väg ner till havet från parkeringen frågade oss hur det var – och vi svarade naturligtvis; Riktigt skönt! Dom fick nog en liten chock….. *fniss*

P1030146
Första rosorna – en rugosa naturligtvis!

Nyttan jag gjort igår var att jag först och främst fixade till jorden på plätten där den sista pallkragen stått. Sen sådde jag gräs och vattnade. Nu är det bara att hoppas på att det här gräset kommer upp lite snabbare än det som såddes - med ett annat sorts gräsfrö som skulle vara extra bra - efter den första pallkragen vi tog bort. Där ser det fortfarande ut som fläcktyfus…..
Nedanstående är en del av blommorna i pallkragarna.
Sen passade jag på att rensa insidan av dom sista fyra pallkragarna. Utsidan av dessa ska jag ta alldeles strax. Först därefter tar jag – på båda sidor – dom fyra närmast ingången.

P1030147
Trädet i mitten – en amerikansk lind köpte jag redan första året vi bodde här. Det är alltså 16 år sen. Den såg exakt likadan ut i formen då som nu, men då var den bara 2,5-3 m hög. Jag föll för den för att den såg ut som ett färdigt träd, fast väldigt litet. Nu är trädet inte precis litet längre…..och större lär det bli!

När jobbet med det var klart var man alltså genomsvettig och då kändes det nästan skönt att sänka ner sig i 26 grader. Men jag ska nog ändra inställningen till 29 grader senare idag. Jag tror nämligen att där går min ”smärtgräns” – eller rättare sagt min ”njutargräns”!
SUSIE

3 kommentarer:

Rosor och ruiner sa...

Låter ljuvligt med ett dopp efter trädgårdsjobb! Och väder och vind, det tröttnar vi nog aldrig att prata om ;)

Ha det gott!
Gunilla

Lena i Wales sa...

Här i Wales har vi inte haft något större problem med att svettas för mycket. Däremot har vissa ställen drabbats av översvämningar, hemskt.
Du har det så fint i trädgården!
Njut och trevlig midsommar!

Marlise sa...

Trevlig midsommar - Frohen Mittsommer!
Kram Marlise