onsdag 13 juni 2018

NYA GAMLA BEKANTA

Inte 17 har det kommit nåt utlovat regn idag inte! 

En del av "parken".
Igår, när vi absolut inte skulle få något regn enligt SMHI, fick vi 0,5 mm - alltså precis så det fuktade regnmätaren lite. Idag när det skulle regna, inte ens en enda droppe!
På grund av utebliven nederbörd börjar trädgården nu se ut som en torr savann eller öken med en pytteliten oas (innertomten) - därav den nya bakgrundsbilden med palmer!

Ovan en nyutsprungen ros i min "rosenfolly"; Klängrosen `Goldstern´.

Också en nyutsprungen ros i follyn; Klängrosen `Westerland´.
Idag har jag klippt gräs, eller rättare sagt Bellis (tusensköna), för dom och andra ogräs är faktiskt det enda som växer just nu i gräsmattan. Fast den oroar jag mig inte för, kommer det bara ett ordentligt regn så hämtar den sig direkt. Därför ville jag klippa ner ogräset, annars tar det över helt.

Ett silverkungsljus - Verbascum bombyciferum - framför en självsådd
 smällspireabuske -- Physocarpus opulifolius `Diabolo´
i "stenhörnan" på "innertomten".
Rolle har som vanligt varit jätteduktig. Han har rensat runt vår "döda" traktor i "parken". Det enda han inte tagit bort är en buske - som visade sig vara ett slånbär.

Det var mest smultronplantor här i gruset. Tyvärr nästan helt utan smultron och dom som fanns 
var inte goda - säger min gubbe!
Och det är väl OK att den får vara kvar, dom kan bli rätt snygga när dom blommar om man beskär dom - och när dom sen får bär kan man göra en fantastisk god likör!

Bakom smällspireabusken i stenhörnan så växer en perenn som jag faktiskt inte kommer ihåg vad det är. Satte den för
över 10 år sen, så det kanske är förlåtligt!?
Jag hade tänkt rensa och ta bort lite överblommat, det mulna vädret var perfekt för det. Men tyvärr tyckte både flugor och mygg det också. Trots att jag smörjt in mig ordentligt, så blev man naturligtvis angripen. Alltså övergick jag till att vattna - för det kan man ju göra hur länge och hur mycket som helst!

Nog den torraste platsen på hela tomten!
Hade först tänkt vattna här i parken, men det var alldeles för långt för mig att gå med 2 tunga vattenkannor. Så penséerna vi flyttade hit igår lär väl vara döda i morgon!


Det glesa rödbladiga trädet är en virginiahägg - Prunus virginiania `Shubert´ - som börjar som grönbladig, men som 
precis innan midsommar blir röd!
Anledningen till penséeplantering var att jag tog bort fyra plantor ur den stora  krukan vid ingången. Dom hade blivit långa, taniga och fula och det är inte så kul att visa upp det första man gör för sina gäster!

Det är faktiskt 4 småblommiga penséer i olika färger!
Nu växer såna här direkt i gruset på planen framför vårt hus, dessutom bland stenarna på ingången. Så jag tänkte testa om dom överlever att sitta i ren krossad bark och trävirke.
Vi hade en jättegran här förra året som togs ner, men vi har inte bytt ut marken till jord. Så nu blir det en riktig test av tåligheten hos penséerna! Jag har också slängt ut lite frön jag fått - också av "nästan" ogräs - som jag hoppas ska ta sig!

 Nu kommer vi till dom "nya gamla bekanta". Här ovan är det ett fransk kungsljus - Verbascum chaxii "någonting" som jag inte sett på ett tag. Nu är den här i en pallkrage igen.....


Den här hittade jag några blommor av idag i långrabatten under en buske när jag svischade förbi på åkgräsklipparen. Det är en småblommig tålig Gladiolus som jag inte har sett på massor av år!



Vädden ovan - Knautia macedonia `Mars Midget´ - har jag numer två plantor av i "långrabatten" trots att den skulle varit bortgrävd!

Den här färgglada stjärnflockan - Astrantia major "någonting" - är ett nytillskott i pallkragarna i år. Det är inte klokt vad mycket som spritt sig dit, dom verkar gilla att växa där. Ja, förutom löjtnantshjärtat som var jättestort förra året - i år är det helt borta!


Det som fick ersätta penséerna i den höga plåtkrukan vid ingången; En nyinköpt dahlia i en härlig aprikos nyans plus 2 stycken av mina egenuppdragna Zinnior. Dom senare har jag inte en aning om vilken färg det kommer bli på blommorna. Det stämmer inte mot reklamen på dom som börjat blomma.....

SUSIE

6 kommentarer:

chica sa...

Fotos muito lindas!Adorei as flores todas! beijos, chica

Anjas Hill sa...

Hej Susie!
Oj, vad torrt det ser ut hos dig! Hos oss öser det ner just nu. SMHI har lovat uppemot 40 mm!!! idag! Nu vill jag inte ha mer regn. Rosorna ser ut att trivas hos dig fint. Det är min erfarenhet också när jag har varit på Öland eller Kalmar att just i södra Sv. trivs rosorna och stockrosorna jättebra.

Att man glömmer något namn efter 10 år är förlåtligt ;-). Här har du en till som glömmer efterbara halva tiden mot dig ;-)!

Ha det super trots torkan.
Jag ska snacka med vädergudarna och säga att de kan gott visitera din trädgård ;-)!

/Anja

Maribel sa...

Hej Susie!
Ser fint ut hos dig, trots torkan. Trodde vi skulle få regn i natt, men det har inte kommit något ännu. Slånbär låter kul,vi brukade plocka slånbär, och göra likör, men det är längesedan. Det var stora taggiga buskar så man höll inte på att komma ut, om man kommit långt in, för att komma åt bären.
Verbascum är en favorit, har frösått dem i år, och det lyckades över förväntan.
Ha det fint /Marika

Anni sa...

Äntligen kom det en rejäl skur här i Stockholm, men hur mycket (litet) det egentligen var vet jag inte. Vi skulle också behöva några nätters ihärdiga regnande.
Nog är det konstigt hur en del växter bara dyker upp efter att ha varit försvunna?
Hoppas dina penséer tar sig, de ser lite bortkomna ut där mitt på fältet.

Jannibele sa...

Mye vakker blomstring, tross en lang tørkeperiode. Håper du får litt mer regn. Vi fikk i mengder denne uken og det gjorde så godt for hagen. Den brune plenen har begynt å få en grønntone allerede. Sjelden å lengte etter regn her i norden:)

Veronica sa...

Det är bedrövligt torrt även os mig. Det har bara kommit nån skur som är snabbt övergående.

Den där grekvädden är helt fruktansvärdt svårt att utrota. Ett riktigt ögräs är det. Men ett vackert :)

kram på dig!

//Veronica