onsdag 20 juni 2018

MINA GULA BLAD

Efter några jobbiga dygn när Rolle varit magsjuk - och fortfarande är, men det har börjat styrslat till sig lite - så har jag börjat vänja mig vid att ha MASSOR att göra!

Gulbladig schersmin
Det är; Laga dietmat, åka till apoteket, ta prommisar med Santos, åka och handla, agera passopp, vattna alla krukor och lite träd & buskar i trädgården som håller på attt dö (vilket tar längst tid) samt försöka hinna med att se lite på fotbollen - och ta ännu fler prommisar med Santos!

Gulbladig perukbuske
Men - jag har faktiskt lyckats med att hålla mig vaken på kvällarna och se alla matcherna. För dom flesta har ju varit riktigt bra (speciellt Spanien/Portugal - Ronaldo vilken lirare) och lite nöje måste man ju unna sig. Det tråkiga var att jag missade Sveriges match eftersom jag då var tvungen att åka till apoteket i Klintehamn. Men tydligen var den dock inte speciellt kul att se......!?

Gulbladig smällspirea
Hann med att bada i poolen en enda gång på söndagsförmiddagen, sen har varken lusten eller tiden varit med mig. Annars är vädret fortfarande perfekt för badning, men trädgården lider. Nu pratar "folk" om att det blir regn på midsommarafton, vilket jag både hoppas och INTE hoppas på. Vi ska ha lunchgäster då - om Rolle är frisk!

Gulbladigt korstörne - med lavendel framför
Idag skulle han t.ex. ha besökt distriktssköterskan på vårdcentralen för en helt annan grej, men jag fick ringa återbud åt honom. Han kan inte sitta uppe nån längre tid och prata i telefon.....

Gulbladig dvärgschersmin i rosenfollyn

Men det kan jag, så strax ska jag ringa mina kusiner Monica och Fredde och berätta om vad min läkare på kirurgen så till mig igår när jag skulle få besked efter min datortomografi och mitt cancerblodprov jag tog för 3 veckor sen.
"Allt såg bra ut", sa läkaren, "men....." Då fick jag ståpäls!

Gulbladig japansk gyllenlönn
Direkt han sagt det så berättade han att kontrastmedlet som sprutats in antingen hade missat ett ställe - eller också klumpat ihop sig. I min upprördhet så missade jag exakt vad han sa!
Men i nästa andetag så sa han att både dom på röntgenavdelningen och han själv kunde lova mig till 99,9% säkerhet att det inte var något! Yes!!
Dock fick man enligt reglerna inte nonchalera det, utan jag måste göra en ultraljudsundersökning. Och det gör jag ju gärna. Hellre en undersökning för mycket än en för lite!

Gulbladigt (på grund av torkan) prydnaskörsbär 
Så nu kan man se framåt mot en trevlig midsommarhelg - om det nu blir nån lunch och nån utflykt vi planerat. Det beror helt och hållet på hur Rolle mår. Än är han ganska dålig, men nyss lyckades han ta sig upp ur sängen, ta på sig och gå ett mycket kort varv med Santos. Men...nu är han dålig igen!
Dom starkast gula är alltså dom här två. Korstörnet ovan som är ett litet träd som har dragning åt lime och perukbusken nedan som är nästan guldfärgad.
Jag gillar båda väldigt mycket, men det är korstörnet som drar blickarna åt sig. Båda växer mot vägen och korstörnet som är spretigt, oansat och ser ganska "vilt" ut har gjort att flera stannat sina bilar och frågat vad det är för växt.
Men ni ska inte tro att dom här är alla gulbladiga jag har, det finns några fler.....får dock ta dom en annan gång. Nu ska jag pyssla om gubbn min!

SUSIE

5 kommentarer:

Anita sa...

Men sicket elände med magsjuka. Man kan vara matt länge efter sådana pärser. Hoppas att Rolle hinner krya på sig till midsommar. Förstår att du blev förskräckt när det kom ett ... men ... från doktorn. Men allt verkar ju ändå vara ok, puh!
Jag satt och läste din text och glömde titta på bilderna så nu har jag gått tillbaka och gjort det. Jag gillar gulbladiga växter. Gulbladigt korstörne med lavendel framför var snyggt! Och den gulbladiga smällspirean och perukbusken är jätteläckra. Gulbladig schersmin var en nyhet för mig. Var tvungen att titta i Zetas katalog och där är den klassad som utsökt!
Och jodå, regn till midsommar spås här också, dessutom kyliga vindar. Men hur än vädret blir så hoppas jag att Rolle hinner krya på sig och att ni får en riktigt skön midsommarhelg!

Kram Anita

Ingrid sa...

Stackars Rolle som fått magsjuka! Hoppas att det går över så att han får njuta av midsommaren och all din goda midsommarmat.
Och så behövs han ju i trädgården så att du inte blir totalt utarbetad.
Kram, Ingrid

Lena i Wales sa...

Hoppas Rolle kryat på sig. Inte kul med magsjuka.
Det verkar ju också som dina prover ska gå bra.
Härligt att du hann med ett dopp, förstår att du haft mycket att stå i.
Vill önska er en mycket trevlig midsommar!

Ölandsvindar sa...

NU håller jag tummarna för att ni båda två håller er friska och krya och att regnet inte kommer precis på samma gång som midsommardansen. Sedan kan det gärna ösa ner någon vecka så att allting i trädgården återhämtar sig. Nästan så det skulle vara trevligt att få rensa ogräs igen. Till och med det har ju torkat bort. Det enda gulbladiga jag har är en liten alunrot, men det är fint med kontraster mot allt grönt. Hoppas nu att ni får en riktigt trevlig midsommar!
Kram från Kerstin

Carina sa...

Tråkigt med magsjuka men trösten är att det trots allt går över.

Gulbladiga växter går inte över och de är väldigt vackra planterade på rätt ställe...

Hoppas ni får en härlig midsommar! Carina