måndag 20 november 2017

IGÅR & IDAG

Så kom den första snön till slut. Inte för att jag längtat efter den precis, men eftersom den normalt alltid kommer till Rolles födelsedag den 14:e november, så är den alltså ovanligt sen i år. Så man har ju undrat.....och hoppats att det skulle bli en sen och mild vinter i år igen!

Utsikt äver "parken"!
Men...nu är den i alla fall här, så det är väl så att man får göra det bästa av den. Numera när man varken åker skidor, skridskor eller pulka - och är livrädd för att halka - så betyder det att man får försöka hitta på nåt annat kul. Alltså sitter jag här framför datorn igen.....


Jag har roat mig med att sätta ihop bilder där motivet är taget från samma håll och vinkel. Det första collaget är en bild över det som tidigare kallades "gräs- & bamburabatten". Jag har väl mer eller mindre döpt om den till "poolrabatten" på grund av dess läge, men framförallt för att det är många perenner samt buskar i den numera. Så att den bara är en "gräs & bamburabatt" stämmer inte längre!















Fast det är klart, gräsen samt dom olika sorterna bambu är väl kanske det man ser i första hand - och
jag kan erkänna att den låga japanska bambun finns överallt och med säkerhet skulle ta över helt om jag gav den möjlighet. Alltså slutade att rensa bort den varje vår.




På framsidan ser man att kalhygget på andra sidan vägen fortfarande är helt snöfritt, men det är ganska mycket snö kvar framför huset som ligger helt i skugga. Dessutom är det isigt på vägen - och det gillar jag inte! Så nu får man ta dom korta rastprommisarna med Santos antingen runt huset (!) eller ut i kohagen bakom huset. Det senare är naturligtvis trevligare, men det blir väldans mörkt där på kvällarna.....

SUSIE

5 kommentarer:

Rosor och ruiner sa...

Jag är lite kluven till det där med snön... Det är vackert (kan vara i alla fall) det behövs mycket snö för vattennivån, det blir renare (hundarna) och ljusare.Men det är inte så kul att köra bil eller gå för den delen heller, när det är isigt och halt... Men hur man än vänder och vrider på det så kan vi ändå inte göra nåt åt det ;)

Kul med jämförelsebilder är det i all fall! ;)

Ha det gott!
Gunilla

wiolettan sa...

Vi fick lite snö i natt och det sägs ska komma mer, vi får se. Det blir så ljust och fint då det är vitt på marken, men, jag gillar inte halkan. I morse gick det bra, kommunen hade varit ute och sandat.
Jag tycker om att se dessa bilder, samma motiv, annan årstid. Så vackert och så roligt att titta på.
Hoppas att ni har det bra.
Varm kram!

Ölandsvindar sa...

Jag hatar det där med isiga vägar! Och det blir det nästan alltid här när vinden polerar marken. Jag har mätt upp att fyra varv runt tomten är lika med en kilometer. Så där kan jag knata runt utan risk att halka och ändå få en dos daglig motion.
/Kerstin

Anjas Hill sa...

Ja, tänk sån skillnad det blir med lite vitt på marken :-)!
Vi kommer att få en dm till i morgon - och sedan REGN och flera plus...:-(
Hur kul tror du att vägarna blir efteråt?

Ha det!
/Anja

Evas Kvarnaro sa...

Igår och idag blev två helt olika dagar, 'fniss'
Igår hade vi barmark och frost med -4 gr mitt på dagen, idag är det helt vitt på backen. Vi fick bråttom ut med Ludde för det var ju hans första möte med snön. Det var så kul att få iakttaga honom, undrar vad Ludde då tänkte, kallt vitt blött vad gör jag nu ? Jag försökte heja honom iväg på gården men han stod där en bra stund och funderade men till sist jagade jag iväg honom och jisses vilken fart han fick. Han hoppade studsade skuttade och benen var fulla av spring, som tur fick jag med allt på snapchat, då blir våran Tina glad som får hänga med på hans utveckling fast långt-borta hon bor.
Ludde ville knappt gå in så kul tyckte han det var, in en stund att värma tassarna sen ut igen, hi hi . . .
Hur är Santos när snön kommer, förvisso är han ju van, äldre och klokare.
Jag ville ut och göra en snögubbe till Ludde, ha ha . . . inte lönt att börja för regn kommer snart och det gjorde det. Så jäkla onödigt att halkan och snön kom när det ändå vänder från en timma till en annan.
Susie det behöver inte vara igår eller idag, hi hi . . .
Men hur är det denna dag då (onsdag) ?
Jag har bakat en saffranskaka det önskade Rolf sig och direkt efter lunchen slängde jag ihop en.
Nu ska jag klippa Rolf sedan mig och färga hårbotten, fick ingen tid till denna veckan fast jag ringt i tid och frågat tre frissor, skit i det då fixar själv och då får jag klaga till mig själv. Oftast klagar jag efter besök hos frissan, sen klagar jag till Rolf att fy fasen var dyrt att klippa sig. En av mina väninnor går frissan varje fredag stadigt, (tvätta föna och fixa) sådan lyx har jag icke råd till men jag gillar att fixa till mitt hår själv.
Du har ju en lättskött frisyr Susie som du passar bra i, men inte till mig.

Jo jag ser din väder prognos här intill, regn hos dig oxå.Det varit mörkt hela dagen, blää . . .

Sköt om er vänner ,kram/ Eva
Kul att få 'talas vid', men visst kan det bli för länge ibland, hi hi . . .