torsdag 21 september 2017

ÄN BLOMMAR DET...

...även om många börjar prata om att det är höst redan!

Men som vanligt är jag motvalls kärring och säger att det är det inte, det är sensommar!!
*fniss*

Och det blommar bara inte, det är annat liv i trädgården också. som på bilden ovan där det både är en vacker fjäril och en - inte fullt så vacker - insekt. Vet dock inte vad dom heter, men dom liknar bärfisar!

Här i den blå nävan är det också en insekt...

...också här bland den dubbla tidlösan dör dom nästan slåss om plats. För att se dom 2 humlorna och getingen var jag dock tvungen att ta en riktig närbild som jag dessutom lekte lite med!


I växthuset börjar - äntligen - vindruvorna ta slut, fast det är en hel del kvar trots att jag igår gjorde "vindruvsgelé med chili". Blev hela 6 burkar, 4 små och två stora. Och gott blev det precis
som vanligt!


Det är kanske svårt att se hur växthuset ser ut inuti eftersom jag tog bilden utifrån och det blänker i glaset. Men - på den lilla bänken bakom stolarna har jag ställt mina orange växter istället för dom lila.
Man kan ju inte ha samma färg på samma plats hela tiden.....

Vid ingången och den lilla franska piedestalen med Clematis på har nunneörten nästan tagit över. Men jag vill inte rensa bort den eftersom klematisen blivit kal nedtill och nunneörten blommar
så fint!
Santos står och spanar ut mot vägen, dom löpande granntjejerna (tax och dvärgpudel) kan ju råka komma förbi! 
Vädret har - som synes - varit helt fantastiskt i hela två dagar. Men tyvärr har det varit så blött att inte mycket har blivit gjort därute. Skulle egentligen ha planterat vårlökarna jag fick hem, men då måste jag rensa den rabatten på ogräs samt gräva bort dom blommande sommarblommorna i den. Så jag har skjutit på det.....

Men i den här rabatten nedanför poolen/altanen så tänker jag inte sätta några lökar. Har faktiskt inga där tidigare, men jag vet precis varför. Det är en täckmatta under bark i den, så det kommer bli
jättesvårt att gräva ner lökar - men nästa år vill jag nog göra det i alla fall.
Men vilken färg ska jag välja och vilken typ av lökar!?
Men som rubriken utlovade; Det blommar faktiskt en hel del fortfarande och här följer ett collage med dagsaktuella rosor!

Susie

3 kommentarer:

Ingrid sa...

Den där insekten på första bilden är nog något slags stinkfly.
Visst är sensommarblomning fin och det gäller att njuta av den innan frostnätterna kommer.
Ha det så gott!
Kram, Ingrid

chica sa...

Encantadoras flores ,muito lindas! E o gato também! beijos, tudo de bom,chica

Agnetas sa...

Hej Susie
Visst finns sommaren kvar, det ser vi på dina bilder, härliga färgglada bilder och härligt med växthuset, där trivs blommorna länge.

Den vackra fjärilen som besökte den Röd Solhatt blomma heter vinbärsfuksen.

Kram
Agneta