söndag 28 maj 2017

VILKEN HELG!

Sista dagarna har varit både omväxlande, lite annorlunda och riktigt härliga. Vädret har ju varit exceptionellt bra - kul som omväxling mot den tidigare kyliga våren - även om jag personligen gärna skulle se att det kom lite regn nu! Genast!!

Ute i parken blommar vildapeln helt otroligt i år!
Vädret har också inneburit att man varit "tvungen" att göra en massa nytta i trädgården, men idag visste jag att det skulle bli över 25 grader så jag gick ut redan klockan sex och satte igång.
Det första man måste göra nu är att vattna. Först i alla krukor jag har överallt - hade för mig att jag hade minskat på antalet i år, men det verkar inte så. Sen i växthuset där tomaterna redan slokade!
Klockan nio gick jag in i svalkan igen!!

Trädet i sig är ganska fult även om jag försökt göra det vackrare med beskärning, men när det blommar uppväger det allt!
Dessutom satte jag på vattenspridaren på baksidan och kopplade in droppslangen i "långrabatten" på framsidan, TROTS att vi har bevattningsförbud sen 15 april. Men vi har förutom vanligt kommunalt vatten också en egen brunn som tur är. Vid torka så räcker vattnet där till 4 timmars bevattning, sen får man vänta till nästa dag. Och jag måste ju försöka få alla dom kvarvarande växterna att överleva!

Igår tog Santos och jag en noggrann inspektionstur i parken och hittade tre små buskar som inte har överlevt våren!
Men den trevliga helgen började alltså redan sent i torsdags kväll på Gotlandsmarknaden på Facebook. Där la jag in en annons om att vi skulle sälja vår Skoda Pickup. Jag uppgav alla data om bilen samt  publicerade två bilder, sen talade jag om att vi skulle ha visning och provkörning på fredagen och på lördagen.
Hade inte testat det här stället tidigare, men wow vad många svar det kom. Dessutom dök det upp två män redan på torsdagskvällen! Men...dom hade inte riktigt fattat det här med "högstbjudande" utan trodde dom skulle få bilen!?
När dom till slut efter lite språkförbistringar fattade att vi ville ha betalt för den, då bjöd dom 2500:-. Men till det priset får man ingen fräsch pickup!

En granne med två tikar, vilka Santos är väldans förtjust i. Men igår löpte dom inte och dom var totalt ointresserade!
Däremot så var det en tjej som frågade en del om bilen och när hon fått dom svar hon ville ha på Messenger, då skrev hon att hon ville ha bilen. Jag lovade att vi skulle hålla den till klockan två på fredagen då visningen skulle börja, så ville hon ha den borde hon komma till oss då. Med kontanter.....
Vi hade en hel del andra intressenter också - alla män - men dom fick beskedet att höra av sig efter 14.30 - och då fick alla höra att pickisen redan var såld!

Förutom att Ingela - i mitten längst fram - köpte bilen direkt, så var hon otroligt trevlig. Ja, dom andra tjejerna också. Så vi fann varandra direkt och hade en riktigt trevlig stund.
Ingela driver en loppis i Tofta, men dom öppnar inte förrän efter midsommar. Vi har blivit ditbjudna  på fika och ska helt klart åka dit.
Det hon gjorde just nu var att på något sätt vara inblandad i inspelningen av en film. En Maria Waern-deckare.....

Tror att det här är spansk klockhyacint.
Det allra bästa med att just Ingela köpte bilen - förutom att hon är kvinna och jättetrevlig - var att hon blev lika förtjust i den som vi har varit. Hon var också riktigt imponerad över att den var så fin och kunde inte tro att den var så gammal! Vadå gammal, bara 21 år - det skulle man ju önska att man
var igen!!

En clematis med två färger på blommorna!
Sen fortsatte helgen med att vi åkte iväg på lite ärenden och så  blev det naturligtvis grillning och så glodde vi på TV.

Gårdagen innebar också lite trädgårdsjobb först och sen så åkte vi iväg för att besöka några loppisar och jag "lyckades" hitta ett jättesött stort rosa handblåst glas för 10:- . Jag som inte ska ha några mer prydnassaker! Men vem kan motstå konstglas för endast en tia!?
Rolle kom som vanligt hem med böcker och musik. Vi gjorde av med den otroliga summan av
35:- totalt, men vi hade väldans trevligt. Det är ju kul att se nåt annat än sin tomt och kanske framförallt göra något annat än att trädgårdsjobba.....

Dom vita blommorna dök upp för bara nåt år sen, tidigare var det bara blå!
När vi kom hem satte vi oss i skuggan på altanen och drack lite kallt körsbärsvin. Sen blev det också lite vitt vin till grillningen. Men eftersom vi hade kört hårt och varit uppe tidigt så gjorde två glas vin att man blev hemskt trött och slocknade onormalt tidigt.
Fast vi hann se Björn Skifs innan vi la oss, han är helt klart en stor favorit. Han har en otrolig pipa, men dessutom är han naturlig och inte ett dugg tillgjord. Han bor granne med en väninna till mig i Haninge och är tydligen precis så där trevlig i verkligheten, inte bara på TV!

En av mina otaliga Allium - prydnaslök!


8 kommentarer:

Rosor och ruiner sa...

Smart drag att gå upp så där tidigt när det är så här varmt! Måste helt enkelt ställa klockan inser jag.... visserligen har vi ju en valp som piper vid den tiden, men det är ju husse som går upp då ;) Jag "hör" ju liksom inte det...;)

Puh, det har ju varit lite för varmt för mig, men i kväll kom det plötsligt regn! Men det roliga varade ju bara i fem minuter typ, så det blev till att vattna med kanna ändå... typiskt!

Kram Gunilla

Unknown sa...

Hej Susie. Din trädgård ser väldigt grön och fin, träden blommar, synd att det har regnat så lite i vintern så vattningsförbudet redan trätt i kraft. Jag befinner mig just nu på semester på Gran Canaria, här är det torrt inga gröna träd ute på landet bara brun vulkansand, däremot blommar bogianvillan väcker överallt i trädgårdar. I morgon ska vi åka buss ut till ett naturreservat, spännande och se hur stigarna ser ut där. Kram. Agneta

wiolettan sa...

Förstår att du går ut tidigt i trädgården och pysslar och jobbar, då det är så där varmt.
Idag är det lite svalare, i alla fall här hos oss.
Du har en så´n fin trädgård och en mängd vackra blommor och buskar och jag förstår att det är en massa jobb bakom.
Nu vet jag lite mer om hur det ser ut på Gotland, det är ett mycket vackert landskap. Synd att jag hade slagit i svanskotan så att jag inte kunde njuta fullt ut. Jobbigt att stiga in och ut ur bilen.
Roligt detta med bilen, som ni sålde. Förstår din känsla där. Man vill ju att ens klenod ska få det bra.
Vi såg också Björn Skifs, ett trevligt och fint program. Han är så duktig och verkar "enkel och vanlig". Min mysing har nyligen gjort ett program med Björns låtar och berättat om hans liv, på SPF, vår pensionärsförening.
Ha det bra och roligt att se hur fint du har det i din trädgård.
Kram!

Evas Kvarnaro sa...

Vilket intressant inlägg med lite av varje. Det blommar ock växer för fullt hos dig. ja nog behövs det regn alltid.
En otrolig långhelg för oss i Berlin.
Kram vi hörs/Eva

Evas Kvarnaro sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Carita och Bertel sa...

Det ser fint och grönt ut trots torkan. Vi har också bevattningsförbud men jag måste vattna så jag bär kannor i stället, jag törs inte at till slangen. Nu väntar vi på regn som SMHI pratar om hela tiden men kommer det här. Men i kväll eller morgon ska det regna, tror det när jag ser det. Nu har det blivit kallt också , ca 14 grader har vi idag. Ha det fint. Carita

trädgårdsdrömmar sa...

Bra att gå upp så tidigt och jobba ute.Vaknar ofta vid 5-6 tiden och brukar gå upp vid halv 7.Den gångna helgen hade vi besök av både son och dotter med familj.Dom hjälpte till att sätta upp växthuset så nu är det bara en halv dörr kvar att skruva ihop.Och min dagbädd är på väg fick maddrassen i går.Fattar inte varför dom inte skickade båda delarna samtidigt.Men kommer ju i veckan.Vi har fått lite regn åskan mullrade härom kvällen och då kom det 12 mm och idag har vi nog fått en 4-5 mm.Men fy så kallt det blev.
Kram/Gunsan.

Lena i Wales sa...

Tänk att vädret aldrig får bli svenskt lagom!
Trevlig historia med bilen!
Ha en fin kväll!