måndag 22 maj 2017

SENA NARCISSER, TIDIG PION

Efter att ha haft massor att roa mig med, så har allt återgått till det vanliga idag. Trist, men samtidigt välbehövligt. Trädgården ser helt vild ut!!


I skuggan ute i parken blommar dom sena narcisserna. Det slår ut nya namnsorter - av mig planterade med bortglömda - varje dag i värmen som varit. Och dom blommar över fort nu!

I rabatten jag grävde om - och planterade 30 alunrot i för ett antal veckor sen (se gammal bild ovan) - har det kommit upp lite lökar som slagit ut. Passande nog i rosa (och lila förstås) som jag har beställt lökar av Dix i och ska plantera där  i höst.

Däremot har alunroten verkat frusit eller torkat in, så man får väl ta bort dom och plantera nya. Det var alltså egna alunrot som jag delade och satt där. Jag har heller inte hunnit plantera rosenskärorna  jag köpte. Ska nog göra det idag.....

Det bästa med värmen - som nästan var i häftigaste laget - dom senaste dagarna var att den kom precis när kusinen Monica och hennes gubbe Tommy var här i helgen. Vi kunde alltså sitta ute och äta, både lunch och middag - men oj vad myggbett jag har nu! Benen är fulla!! 

Borreliaringen på armen är nästan helt borta, den jättestora och lilaröda ringen på ankeln har blekts och svullnaden har gått ner. Så jag håller tydligen på att bli bra. Det tråkiga var att någon skumpa eller gott vin inte kunde drickas med gästerna på grund av penicilllinkuren, men det är ju betydligt viktigare att bli helt frisk.

För flera veckor sen skrev jag om en pion som var så tidigt och som var så vacker och som jag trodde var en rosenpion - men som inte var det visade det sig! Hade fått fel namn!!

Så här såg den ut i går kväll, den hade nästan blommat över i helgvärmen. Så jag tog med mig kamera när jag gick ut med Santos.

Nu undrar jag om någon kan ge mig korrekt namn på den. T.ex. du Carina? Du visste ju direkt att det INTE var någon rosenpion. Du kanske istället vet vad det kan vara!?
I vilket fall som helst är det väldans vacker, så jag kanske får nöja mig med det.....

4 kommentarer:

Ingrid sa...

Så skönt att borrelian verkar ge med sig. Jag hade något som kliade på ryggen i dag och tror du inte att det var en sån där liten djäkel. Det var tur att den satt så till att jag kunde ta bort den. Nu får man hålla ögonen på bettstället. Jag fattar inte vad den kan ha kommit ifrån?!
Kram, Ingrid

Rosor och ruiner sa...

Ja, det var en otroligt tjusig pion, vore kul om du fick veta vad det är för sort!
Skönt att borelianfläcken börjar försvinna.
Värmen ja, puh jag gick här och svettades i lördags och orkade ingenting, gillar inte sån värme, nej då tyckte jag söndagsvädret var betydligt skönare!

Kram Gunilla

Evas Kvarnaro sa...

Hej Susie, tiden går fort och man har fullt upp med allt, trädgården och Ludde är de som dominerar mest nu. Det är roligt med båda men samtidigt jobbigt fast Ludde är väldig snäll lydig vovve MEN han kan också bli hal som en ål.
Ha ha ha . . . nu förstår jag dig när du beskrev hur jobbig Santos är när naglarna ska klippas, att han är hal som en ål och svår att hålla i styr.
Visserligen ska vi inte klippa Luddes naglar, bara hålla honom kvar i famnen när vi ska gå till bilen (han har en hund-transportbur). Vassa naglar har han ju som liten också, (hunduppfödaren klippte hans naglar innan vi tog han)
han vill snabbt ner på marken vill inte bli buren, - för just DÅ är han hal som en ål, då skrattar jag och Rolf för vi vet vad du sagt innan.
Ludde åker gärna bil somnar meddetsamma som tur, ännu vet vi icke hur det blir med Gotlandsresan, ringer dig nästa vecka så vi kan tala om saken.
Som du kanske vet åker jag och Maria 4 dar till Berlin nu till långhelgen,
hennes 50 års present från mig då ska vi ha kul tillsammans.
Maj månad har varit uppbokad med alla möjliga kalas, i helgen var vi på BB Linas konfirmation.
Vilket varmt fint väder vi fått, nästan för bra, eller hur. Några myggbett har jag icke fått ännu, men jag vet de kommer för de älskar mig, sen tål jag dem icke utan får värdens största bulor, hi hi . . .
Om vi får regn nu då kläcks larverna, sen är friden slut för mig . . .
Jag ser att ni har sol hela tiden, regn skulle ni behöva nu, måste Gotland spara på vatten i år också ? Här behövs rejäl omgång regn, gräsmattorna börjar bli torra, jag vattnar bara mina sådda frön m.m.

Jag blev mer eller mindre upprörd när jag läste om dina fästingbett Borelia är inte kul att få, att just du skulle råka få även detta, suck.
Tur och bra att det börjar försvinna, kolla noga varje kväll, Rolle får kolla noga med förstoringsglas, fniss
Sköt om dig och må väl kram/ Eva

Anonym sa...

Nu är jag ingen expert men jag har en svavelpion som liknar din pion men fullständigt namn kan jag ej tyvärr.