torsdag 25 maj 2017

BLOMMANDE FREDAG - OVÄNTAT!

Något som för mig var totalt oväntat, det var att en massa växter skulle gå till dom "sälla jaktmarkerna" i år. Jag trodde faktiskt att det skulle bli tvärtom efter den extremt milda vintern.
Men där hade jag tydligen helt fel.....

 Om jag börjar med det som är närmast entrén, så är det en 3 meter hög rosenrips (Ribes sanguineum)som tidigare stod där den röda pilen visar. Den tog vi ner igår. Det fanns visserligen två små smala grenar kvar med liv och dom har vi sparat, men jag tvivlar på att dom överlever!
Mycket oväntat att en så tålig buske inte grejat den här hemska våren!!

Men å andra sidan så varför skulle jag bli förvånad när det dog en jättestor vingad benved (där den lila pilen visar) förra året. Där har jag nu istället planterat en liten gul & grönbrokbladig klätterbenved - och den verkar trivas än så länge!
Men alla buskar och träd i långrabatten verkar vara torra, så igår fick dom en 3-4 timmar lång bevattning. Trots bevattningsförbudet sen 15 april, men vi har brunn!

Sen var det så att vi hade en självsådd fjärilsbuske (Buddleja) som blivit över 4 meter bakom garaget. Den nådde över taknocken. Den beskar jag i februari. Det tillsammans med solen, kylan, blåsten och torkan verkar den inte tålt. Jag har beskurit den kraftigt varje år, men nu var den alltså död.
Roten som var enorm är också uppgrävd och allt är inlastat i bilen för att forslas till återvinningen.
Mycket oväntat!

Den här intorkningen kanske inte är lika oväntad. Det är trollpilen (Salix babylonica var. pekinensis)  vid rosenspaljén som äntligen har fått lite storlek och var så vacker förra året, ser inte heller glad ut precis. Här lever dock en del grenar så jag får väl ge den lite mer tid och sen ta bort det torra - och hålla tummarna!

Här är rabatten framför rosenspaljén där jag nu planterat dom 7 rosenskärorna blad dom 30 torra alunroten jag planterade för snart en månad sen. Dom får sitta kvar, chansen finns ju att några har tagit sig i alla fall! Inte ett dugg oväntat att dom skulle torka in som vårens väder varit!!
Däremot är det oväntat att flera av klängrosorna på spaljén bakom har dött. Ska försöka hinna med att klippa ner dom som lever idag. Men jag vet i alla fall att klängrosen Penny Lane, min favorit, den är stendöd!

Alla bilder är tagna igår kväll när jag gick en runda med Santos. När vi kom ut på vägen så såg jag ett antal buskar som ser döda ut, men jag har inte kollat dom på riktigt nära håll.
Här i mitten är det den första smällspirean (Physocarpus opulifolius ´Diabolo´) jag satt här och den som är/var störst. Har väl numera kanske uppåt ett tiotal och dom andra lever. Visserligen är dom rödbladiga senare än dom gulbladiga, men den ser oväntat torr ut!

Nästa buske som ser död ut är den gulbladiga perukbusken. Inte speciellt oväntat dock, den brukar  frysa ner lite varje år. Men inte så här mycket.....
Orkidéerna S:t Pers Nycklar däremot verkar trivas som bara den. I år har vi fått två små samlingar i diket!

Ute i "parken" har jag bara sett en enda växt som inte överlevt. Det var en liten gråbladig hängbarrväxt som jag måste gräva bort. Men...jag har inte hunnit gå runt och kolla in ALLA små träd och buskar. Kan vara några fler som inte gillat våren!
Annars verkar det som buskarna och dom små träden överlever i parken. Konstigt nog, för där är det torrt!  Och gräset med dom tusentals maskrosorna har naturligtvis också överlevt, så Rolle klippte halva parken igår, medan jag klippte innertomten! 

Men tillbaka till det oväntade och jättetrista. Det här lilla trädet vid växthuset, klotrobinia (Robinia pseudoacacia ´Umbraculifera`), som verkligen hade växt upp och var i perfekt storlek förra året, ser misstänkt torrt ut. Visserligen har den små, små knopp längst upp i kronan, men resten.....
Njae, vi får se!

Prydnaslöken - Allium -  som jag satt i höstas bredvid växthuset i den utvidgade grus/stenrabatten mitt emot trädet verkar dock trivas. Man får vara glad för det lilla, eller hur!?

Utsikten över "parken" och dess växtlighet är riktigt fin nu när Rolle fick bort det värsta av maskrosorna. Men dom finns ju inte bara där, utan har spritt sig till "innertomtens" alla rabatter. Tyvärr kommer jag inte hinna rensa bort dom, har alldeles för mycket annat att göra som går före! 

Nedanför altanen har jag i en stor kruka planterat dvärgbenveden jag köpte från Öland tidigare i vår. Men...det är tyvärr det enda som verkar klara sig. Dom andra växterna var frostskadade redan när dom kom hit, men jag ger dom lite extra tid att hämta sig innan jag kastar dom. Jag behöver naturligtvis inte heller betala för dom, Boel var medveten om att dom var skadade!

Måste ju avsluta med något vackert så det får bli dessa tulpaner som växer i "långrabatten" mot vägen. Mina favoriter!

Här följer en kraftig porrvarning! Tål du inte sånt,

avsluta bloggen genast!!


Det här såg för första gången igår kväll. Undrar vem som placerat dom små stackarna så öppet. Kunde dom inte fått lite mer privatliv! *fniss* 

För fler inlägg i Blommande Fredag gå till bloggen Bland Rosor och Bladlöss!

11 kommentarer:

Rosor och ruiner sa...

Det var oväntat, med ett Blommig fredagsinlägg så här på torsdagen...*fniss*
Vad trist att så mycket har frusit bort, ja det är ju inte bra med såna här vintrar och vårar tror jag... mer snö får vi nog önska oss till nästa år! Och mer regn....

Men nu blev jag orolig för min Robinia, som jag klippte ner så kraftigt, och sen kom ju frosten... undrar om det tar sig, nu minns jag att jag läst att det inte tål torka, och det som är så torrt! VI får hålla tummarna för våra Robinior!

Trevlig helg!
Gunilla

Ingrid sa...

Visst är det tråkigt när växter dör, men så är det. Vår Herre styr och ställer som han vill.
Det var väldigt vackra tulpaner på sista bilden!
Kram, Ingrid

Bosse Lidén sa...

Jag tål. Jag har ju också haft med något liknande. Fast de levde. :)
Det gäller alltid att vara glad åt det lilla. Men stackars Penny L. Skönt att ha egen brunn.
Kram Bosse

wiolettan sa...

Men ändå. Fast en del växter inte har lyckats överleva, vilket tyvärr händer, så har du en underbar fin trädgård.
Jag har suttit en stund och tittat på dina fina bilder av träd, buskar och blommor och njutit.
Förstår att du har fullt upp och mycket jobb med allt detta, men roligt är det säkert också.
Håller med dig om grodorna också.
Kram!

Mette i hagebloggen Furulunden sa...

Det er noe av det som er spennende hver vår. Hva kommer opp i år og hva har forsvunnet i løpet av vinteren. Men det er kjipt når man oppdager det som har vandret bort for alltid :) Men du har jo en fin hage uansett da :)

Carita och Bertel sa...

Det där med buskar och träd känner jag igen Dom ser jättekonstiga ut, vissa ser helt döda ut, en del har några grenar som får blad och resten ser dött ut, vissa ser ut som om halva busken lever och den andra är död.Vi låter dom stå ett tag till för torkan gör väl också sitt till. Ser dom likadan ut efter midsommar blir det många hål i rabatterna och plats för nya saker, om man törs plantera något nytt. Ska det bli sånt här väder i fortsättningen får man väl anlägga en ökenrabatt. Ha en fin helg. Carita

HWIT BLOGG sa...

Härligt inlägg och ja, jag blundade när jag såg sista bilder hi hi!!!
Kram från Titti

Trädgård i Torslanda sa...

Visst är det konstigt, varje vinter. man vet aldrig hur växterna klarar sig. Mina buddlejor dog också i vinter och det var oväntat, för de hade varit med om värre. Men det öppnar ju nya möjligheter.
//Helene

Carina sa...

Tråkigt med alla skador fast jag hade väntat längre med att gräva bort som jag vill ha kvar. Förra sommaren bröt mina skendöda rosor långt in i juni. I slutändan hade alla utom 1 överlevt.

Ha det gott! Carina

Maribel sa...

Så tråkigt när så många växter har gett upp. Fick ta bort mitt blåregn, det var helt dött. Men det var inte vintern, den vissnade helt plötsligt förra sommaren, den fick stå kvar, tills nu. Visste redan när jag köpte den att den nog inte skulle klara sig, men nu har jag provat. Synd om din fina fjärilsbuske, den var så stor och ståtlig.
Ha en fin helg /Marika

Ölandsvindar sa...

En kall natt mitt i lövsprickningen klarar nog de flesta av, men nu fick vi ju en hel radda med massor av minusgrader. Många rosor och annat hos mig, ser väldigt medtagna ut och frågan är väl om de orkar ta ny fart eller sakta tynar bort. Mest bekymrad är jag över min ullungrönn som inte alls mår bra längre. Får se hur det slutar!
Kram /Kerstin