tisdag 25 april 2017

EN MYCKET MÄRKLIG DRÖM...

Tidigt på morgonen brukar jag drömma en massa och så kommer jag ofta ihåg drömmarna ganska bra. Dom här drömmarna är ett sammelsurium av olika saker. Jag blandar hej vilt mellan olika platser, händelser och deltagare. Det finns ofta ingen som helst rim och reson i dom - men.....


Den här gången, alltså bara för några dagar sen, så drömde jag en mycket verklig dröm. Inga drömsekvenser i den alls, allt var mycket verkligt och helt korrekt. Det enda "konstiga" var att jag drömde om ett ställe som vi senast var på för 13-14 år sen - och jag har inte ens tänkt på stället sen dess. I drömmen eller på morgonen kom jag dock inte ihåg vad stället heter.
Jag berättade hela drömmen direkt för Rolle och påpekade att det var han och Penny som var med, alltså precis som det var då. Det var ett mysigt ställe att ta hundprommisar på, så som slutkläm sa jag; Det är ett ställe som jag vet att vi ALDRIG kommer till igen!

Rolle kom först inte ihåg vilket ställe jag menade, men när jag påpekade att det var därifrån vår huggkubbe kommer så kände han igen stället. Det var nämligen några gubbar som jobbade utmed en liten skogsväg som Rolle frågade om han kunde få en kubbe av att ha här på Gotland. Och det gick alldeles utmärkt. Numera står kubben under den "döda traktorn" i parken som stöd.

Eftersom jag har bra lokalsinne, men är urdålig på namn, så gick jag direkt till datorn och kikade på en karta över Södertörn - och hittade stället direkt; Norrga Kvarn!
Då kom Rolle också ihåg platsen och vi pratade lite om hur mysigt det brukade vara att gå där. Vi var väl där en 3-4 gånger under dom sista 5 åren i Stockholm.

Det här var alltså tidigt på lördagsmorgonen. På eftermiddagen hade Rolle hittat en liten skåpbil, en Peugeot Bipper 2014, han ville köpa på nätet. Han har letat ett tag, eftersom det var dags att byta ut vår gamla (från -96) Skoda Pickup.  Så han kontaktade firman och sen vände han sig till mig och sa:
På måndag åker vi på en blixtvisit till fastlandet!



Än så länge var det inget märkligt, man är ju van vid hastiga bilinköp eftersom vi hållit på med bilar hela vårt liv. Så det var bara att boka in sig på färjan till Nynäshamn. Det gick en klockan 07.15 på morgonen och sen kunde man åka hem 20.45 på kvällen. Vi bokade djurhytt så man kunde sova lite på överfarterna. 
Bilfirman visade sig ligga i Tullinge, alltså kunde vi ta vägen mellan Nynäs och Södertälje. Vi behövde inte ens åka in i Stockholm, skönt. Det som jag blev lite förundrad över när vi landat var dock att våren - som jag trodde hade kommit till fastlandet för länge sen - lyste med sin frånvaro. Det var bara brunt överallt, inga träd eller buskar hade börjat slå ut - och det fanns inga blommor någonstans!?

MEN...det är nu det märkliga händer. Från den här vägen vi skulle åka var det bara någon km till NORRGA KVARN!!!
Så vad hände igår; Vi åkte iväg klockan 05.00 hemifrån, landade i Nynäs 10.30. På vägen till Bilfirman i Tullinge hann vi sen besöka Ösmo Plantshop där det både fanns Bougainvilla och Camelia. Men...en pytteliten Bougainvilla kostade 345:- och en stor Camelia 790:-, alldeles för dyrt så jag avstod!
På vägen hem i Nynäs hittade jag dock två bägarrankor för 79:-/st så jag var nöjd ändå!
Efter inköpet av bil i Tullinge åkte vi - i varsin bil - till Café Rosenhill och åt lunch.

Precis där går den lilla skogsvägen till Norrga Kvarn. Så efter lunch begav vi oss ut i skogen.
Än så länge var vädret bra, men det började mörkna lite. Och på tillbakavägen mot Nynäs började det först regna, sen snöa och så blåsa hemskt!
Så hemresan spenderades liggandes i djurhytten, det är bra med egen kupé så man kan ligga ner om man blir sjösjuk. Det var 2 meter höga vågor och mellan 13-16 sekundmeters blåst, så när vi kom hem klockan 01.00 på natten så var jag helt slut.
Jag hade ovanpå allt annat också råkat ut för en förkylning. Något jag inte är van vid precis. Idag är jag jättedålig, men gläds åt att jag inte började känna mig riktigt risig förrän framåt kvällen igår. Hade inte varit kul annars!

Men...håll med om att det var en märklig dröm. Jag som inte tänkt på Norrga Kvarn på över 13 år, drömmer om stället - och säger att dit kommer vi aldrig igen. Så är vi där 2 dagar senare!
Mycket märkligt!!

7 kommentarer:

Marit sa...

Ja, det er merkelig hva en kan drømme om, og så oppleve etterpå :)
Litt av noen priser det var på Bogainvilla og Camellia der du var!
Forstår godt at du ikke kjøpte de.

God bedring med forkjølelsen!

Klem

Gunilla Teckenberg sa...

Vilken spännande historia men så äger du ju berättandets gåva också - kärnfullt var det!

..och våren på fastlandet låter vänta på sig, snöblask och kyla varje dag - men den kommer väl, någon gång.

Kram!

Evas Kvarnaro sa...

Nu ryser även jag, för jag sa till Maria i helgen att jag drömt om Rolle och Susie att ni skulle åka båt för att handla något m.m. Vi sov ju på hotell i Kalmar och det är länge sen vi sovit i samma rum. Hon tyckte jag pratade väldigt mycket på natten, för det säger Rolf också, jag sa till henne att jag fattar inte varför jag rörde till det med Rolle och Susie i min dröm. Så när jag nu läser om eran händelse blir jag ännu mera konfunderad ??? Märkliga drömmar som blir sanndrömmar, lite otäckt på något vis eller hur Susie. Tänk om man i framtiden kan filma sina drömmar . . . .
Jag håller med dig - mycket märkligt !!!
Krya på dig, varm mjölk med honung är bra./ Eva

Rosor och ruiner sa...

Ja, det var sannerligen en märklig dröm, tänk hur det kan bli ibland!
I morgon är det jag som åker iväg till fastlandet, hoppas det inte gungar för mycket...;)

Ha det gott!
Gunilla

Ölandsvindar sa...

Livet är ett äventyr....både i drömmarna och i verkligheten. Kul att läsa om era äventyrliga utflykter. Här tror jag att jag snart ska demonstrera...en sittstrejk i väntan på vårvärmen. Är så jäkla trött på de här temperaturerna omkring noll varenda morgon! Jag kommer snart inte in själv i trängseln i det lilla isolerade växthuset. Men det blir väl bättre tider....kanske.

Kram /Kerstin

Anjas Hill sa...

Wow, så spännande! Snacka om sanndröm! Själv minns jag inte om jag haft någon sanndröm,men kommer ihåg en dröm som betydde mycket: Hade gjort slut med en man som jag egentligen var väldigt förälskad i men jag insåg att det funkade inte. Då drömde jag att jag mördade honom (hur vet jag inte), men när den stackars mördade mannen låg livlös på marken/golvet började jag till och med hoppa på kroppen för att vara säker på att han var död. När jag vaknade hade jag blivit kvitt kärlekskvalen ;-) Gratis och fungerande terapi ;-)! Rekommenderas ;-) Med tanke på att jag är en väldigt fredlig person så var drömmen en riktig rysare ;-)!
Ha det gott!
/Anja

Bosse Lidén sa...

Kul att läsa om drömmen. :) Jag har alltid varit fascinerad av drömmar. Precis som du skriver är det de som ligger senare på natten jag kommer ihåg bäst. Mardrömmar kan jag gärna vara utan.
Hoppas du är bättre.
Kram Bosse