fredag 28 april 2017

BLOMMIG FREDAG - ARBETSINSATSER

Jaha, det var ju ett lämpligt ämne den här veckan. Typiskt! Nu har det nämligen gått snart 6 veckor utan att jag har kunnat göra några mer avancerade insatser!!
Så några penséer i min ställning på bodens vägg har inte kommit upp ännu. Bilden är från 2016, som alla andra bilder i det här inlägget.


Först berodde det på ryggskottet, sen på iskallt väder och nu sista veckan beroende på att jag har varit jätteförkyld. JAG som nästan aldrig är det. Sen vi flyttade hit har jag varit förkyld en enda gång
- alltså på 13 år.


I måndags på fastlandet fick jag dom första tecknen och sen dess har det bara blivit värre och värre. Nu är det femte dagen och idag MÅSTE jag vara hyfsat bra. Vi ska nämligen ner till södra Gotland och våra vänner där för att hämta mina beställda växter som kommit från B´Ströös på Öland. 



Det är en ovanlig bambu,  en dvärgbenved, tre agaphantus samt en pepparbuske. Tyvärr har dom tre agaphantusarna blivit lite frostskadade, så jag hoppas dom tar sig och överlever. Dom ska nämligen vara i en otrolig vacker färg; riktigt mörkt blå med nästan lite svarta schatteringar.


Men som sagt, arbetat i trädgården har jag nästan inte alls gjort i år. Ja, jo - jag hann ju rensa pallkragarna som tur var innan kylan slog till och långt innan dess hann jag bekskära lite buskar. Men det är faktiskt allt, så man har en del att göra.

För inlägg hos dom som verkligen gjort lite nytta, gå till Bland rosor och Bladlöss.

14 kommentarer:

Ingrid sa...

Hoppas att du blir av med förkylningen illa kvickt! Och lycka till med dina nya växter.
Ha en skön helg!
Kram, Ingrid

Marit sa...

Sånn er det her også, for i år har jeg bare så vidt fått begynt i hagen :(
Nå får vi håpe på bedre vær fremover!

God helg!

Anni sa...

Med det här "vår"vädret har du ju inte missat så mycket även om du inte heller mått bra av ryggskott eller förkylning.
Blir imponerad av din bollprimula - min nyplanterade har en enda boll och det vore ju underbart om den blev som din!
Önskar dig en friskare och skönare helg. Hälsa Storsudret!

Evas Kvarnaro sa...

Susie man får vara glad att man kan stå på benen ibland och sköta sin hygien själv, så tänker jag när det nån gång känns som värst. Sen kan du tacka vädrets makter att det inte är strålande sol med skön värme, april har varit helt galet trist sämre än mars.
Du behöver inte 'skämmas' för att du är inomhus, fler med dig har varit där mer än ute.
Tur du blev sjuk nu och inte på sommaren - tufft av er att brassa på i ilfart till fastlandet på 'affärsresa'. Sådant behöver vi inte tänka på att boka biljetter hit och dit m.m. om vi skulle behöva göra en sådan snabbis resa. Den som njöt mest med den utflykten var ju Santos. Vi ska vänja Ludde med att åka bil.
Tack för Ludde hälsning, vi längtar såååå med att få hem honom.
Ha en fin Valborg och 1 Maj, krya på dig kram/ Eva

Evas Kvarnaro sa...

Glömde nämna att Agaphantus är en underbar blomma, vilken lyckost du är som har dessa.
Hyr lyckas du med dem ? Självklart är det inte tur utan skicklighet.
Köpte hem dessa knölar-lökar när vi var på Maderia för 12 år sen, tyvärr blev det inget året därpå. Säkert inte det rätta klimatet hos mig och den fick säkert fel jordmån oxå.
Du skulle bara se hur de växte som ogräs vid vägkanterna, stora höga fantastiska och ögonen höll på att krypa ur hålorna av ögonfröjd. Det var likaså på Azorerna, helt magiskt vackert - och med dessa tillbakablicks-tankar vill jag nu göra en resa till bägge dessa blomster-öar.
Håhå jaja inte hinner jag med detta nu, hi hi . . . .

Anita sa...

Men vilket elände! Nu hoppas jag att förkylningen försvinner illa kvickt så du kan vara ute och njuta av värmen som dom lovar ska komma i nästa vecka. Och så blev jag sugen på Agapanthus. Jag såg dom vilda i Sydafrika och det var magiskt.

Krya på dig nu och ha en skön helg!

Kram Anita

Rosor och ruiner sa...

hihi, "inlägg hos dem som verkligen gjort nytta"... känner mig inte träffad, har ju varit så kallt så man inte har lust med nåt!
Jobbigt med förkylning, hoppas det släpper så du orkar med vad du vill, och att vi får lite mer värme snart!
Kram Gunilla
ps, nej det gungade inte farligt, jag låg en liten stund bara, sen var det ok!

Anette sa...

Du får krya på dig från förkylningen. Peppar peppar, första vintern på 30 år utan förkylningar, kan det bero,på att jag slutat jobba, att jobba som förskollärare hade sitt pris.
Nya växter är alltid lika roligt.
Trevlig helg
Anette

Unknown sa...

Jag har delat ditt öde de senaste dagarna, varit jätteförkyld jag med. Hoppas nu att det dröjer 13 år till nästa gång för oss båda...
Skrattade åt din kommentar på Bland rosor och bladlöss att ämnet är inget för dig.
Ha en bra helg
Marta

Carita och Bertel sa...

Hoppas förkylningen ger med sig snabbt. Jag förstår inte att man kan bli så trött och sjuk av ´bara´en förkylning men den tär på krafterna snabbt. Nu ska det väl ändå bli varmare snart så att man kan börja vara ute och fixa till krukor och rabatter. Ha en fin 1:a maj. Carita

Maribel sa...

Hej Susie!
Så mycket fint, och din hylla är ett riktigt blickfång.
Med lite värme ser det snart likadant ut.
Hoppas förkylningen ger med sig.
Ha en fin helg /Marika

Carina sa...

Tänker att arbetsinsatserna inte är konstanta - de går upp och ned. Låter som spännande växter och jag håller tummarna för Agapanthusen.

Krya på dig! Carina

Hällan Visningsträdgård/Ulrika sa...

Hoppas det vänder nu, att värmen kommer och att du blir frisk! Låter som trevliga plantor att hämta, kommer just ihåg mina Agapantusplantor som står i källaren, de ska upp nu.
Ha en skön helg!

Villrose sa...

Uffameg for dumt tidspunkt for forkjølelse!
Jeg har heller ikke kommet i gang med de store arbeidsinnsatsene, bare småpusling.
God bedring og god helg til deg!