söndag 26 mars 2017

LÖRDAGSNÖJE

Till att börja med så tycker jag Du ska gå in på bloggen Rosor & Ruiner som har en liten utlottning just nu.  Mycket trevligt! Bloggen är se- och läsvärd för övrigt också tycker jag!!


Eftersom jag ännu inte är bra och inte kan ta mig för så mycket, så passade vi på att åka på ett par loppisar igår. Rolle hittade en CD med klassisk musik, jag hittade 4 deckare samt 2 röda lyktglas till mina två små amplar på altanen. Vi la alltså ut 48:- på inköpen, en hel förmögenhet! *fniss*





Sen åkte vi till vår potatisleverantör i Follingbo och där såg vi hundratals underbara krokus!
Jag blev enormt avundsjuk!!

Väl hemma igen gick vi ut i växthuset. Jag tog med några av frösådderna; 4 plastkrukor med luktärt och en plastlåda med 6 småkrukor med tomatplantor. Resten har åkt ut idag. Plastlådan står i en liten lila trälåda som Rolle offrade sig och målade åt mig. Han vet att jag älskar lila.....

Och på tal om lila, så var jag lite besviken sist när jag visade en bild på mina hyacinter. Dom var så ljuslila...

...men WOW, dom har blivit otroligt fina nu när dom slagit ut ordentligt! Och doften är magisk!!

 
Sen gick jag ett litet varv med Santos ute i parken precis när det började mörkna...


...och upptäckte att den orangeblommiga hybridtrollhasseln Hamamelis x intermedia `Aphrodite´ ÄNTLIGEN hade slagit ut ordentligt!



Jag köpte den här när vi i järngänget (Trädgårdsentusiasterna) var hos Boel på B´Ströös Handelsträdgård första gången. Tror att det var 2010 ungefär.
Jag satt den vid infarten och då var den liten och blommade. Sen växte den otroligt och jag flyttade den för några år sen till parken. Sen dess har den inte blommat alls. Men i år har den kommit tillbaka! Skönt!!

7 kommentarer:

Ölandsvindar sa...

Bara slänga ut 48 kr så där! Nu blir det väl havregrynsgröt fram till nästa pension. Vilken vacker trollhassel! Det är guld värt med allt som blommar så här tidigt. Jag var alldeles nyss ute och hällde en kanna vatten på min magnolia. De ska vattnas på våren om det är torrt ute och det är det ju. Några fina, ludna knoppar såg jag så hoppas att de inte torkar bort. Ha nu en skön söndagseftermiddag!
/Kerstin

Rosor och ruiner sa...

Det är kul med något som blommar nu, här är det inte mycket förutom lite krokus och snödroppar, men snart så kommer det annat, väntar på magnolian och lite annat.
48 kr, ni är "galna" att kosta på er! :-)

Kram Gunilla

Anette sa...

Follingbo slog mig rakt in i hjärtat med känslor. Det var där sonen och hustrun bodde under alla de år de var på ön. Vi känner till varenda väg, avkrok och stig däromkring.
Det kommer att bli konstigt att komma till ön utan att familjen finns där.
Loppisar däromkring har vi besökt ofta. Bra priser är ju alltid en fördel.
/Anette

Ingrid sa...

Krokus är en härligt vårblomma och så tacksam för det blir bara fler och fler. Här har vi massor av små krokusar som sprider sig längs vägkanter och i gräsmattorna. De är jättesöta, men alla är inte så förtjusta i dem.
Dina hyacinter ser ljuvliga ut och jag kan tänka mig doften!!
Krya på dig!
Kram, Ingrid

HWIT BLOGG sa...

Ja himmel vad ni shoppade hi hi! Jag har också satt några lila hyacinter i växthuset BARA för doftens skull (ja sen är dom ju vackra också!)...
Sol och tisdag, det blir väl en bra dag :)
Kram från Titti

Martasrike sa...

Fin liten Hamemelis du har, härligt med all färg man kan få. Min Arnold Promise är på upphällningen nu.

Evas Kvarnaro sa...

Härligt vårligt hos dig Susie. Alltid kul att få prata med dig men inte kul för dig och benet-ryggen. Krya på dig och godnatt.
Kram/ Eva