torsdag 23 mars 2017

Blommig Fredag - Månadens Bild

Ännu en månad har gått och nu har den underbara tiden börjat när man kan ta massor av trädgårdsbilder. Och då kommer man få det jättesvårt att välja ut och bestämma sig för vilka man ska publicera! Snacka om lyxproblem!!


I veckan har jag lyckats ta lite bilder från trädgården, eftersom jag faktiskt klarat att gå runt ett par gånger. Fast ryggen är inte bra ännu, så jag får ta det lite lugnt. Tavlade mig lite härom dagen med att först vattna i växthuset, därefter vattna min fröodling som står i verkstan samt dona lite på altanen. Sen var den dagen förstörd.....

Dom här ljusblå scillorna som jag planterade för 12 år sen kommer fortfarande upp bredvid ingången under det japanska olvonet. Tråkigt att jag valde ljusblå - blommorna ser blaskiga ut - men då hade jag aldrig sett just den nyansen på scilla och blev sugen. Det var på ett höstmöte med Trädgårdsamatörerna som jag hittade dom.

Dom här våririsarna kan man dock inte beskylla för att vara "blaskiga", snarare tvärtom. Och lysande blå är verkligen i en favoritfärg - fast svår att få tag på blommor i!


När jag stapplade runt i trädgården så letade jag i första hand efter krokus. Har väl under årens lopp satt minst ett par tusen, men det är få som lever kvar längre än en säsong. Skogsmössen äter tydligen upp lökarna!
Dom här ljust gula "botaniska" (som jag köpte samtidigt med dom ljusblå scillorna) lever dock kvar. Måste vara nåt men blaskiga nyanser som gör att mössen inte äter upp just dom!?

Och av alla starkt färgade, både vanliga och mer ovanliga sorter av krokus, så är det bara dom här få gula som jag har några kvar av, konstigt!?

Vi har också väldans dåligt med snödroppar trots att jag försökt plantera in massor  både "in the green" och som nakna lökar. Dom verkar inte trivas här alls. Däremot såna här snöklockor, dom har vi på flera ställen TROTS att jag inte planterat en enda!

Det här befäster bara min inställning; Växter gör mer eller mindre som dom vill!!


Det är inte frost utan det är den japanska bambun som har vita torkade bladkanter året runt som är  mycket dekorativt. Men...varning, den är otroligt invasiv med utlöpare! Måste begränsas!!

För fler inlägg gå till Bland Rosor och Bladlöss!



14 kommentarer:

Rosor och ruiner sa...

Fina scillor tyckte jag, men jag gillar ju vita blommor så ;) Och de mörkblå var ju också läckra! Ja, nu börjar den härliga tiden när man smyger runt i trädgården med kameran! :)

Ha det gott och fortsätt att krya!
Gunilla

Agnetas sa...

Hej Susie
Härligt att se så många blommor och lökar som kommit igång i Er trädgård, nu är nog våren här på riktigt.
Krya på dig och ha det så skönt ute i trädgården.
Kram
Agneta

Carita och Bertel sa...

Underbara bilder och färger, i synnerhet den blå irisen. Vilken blå färg den har. Snöklockorna är så söta såna måste jag bara försöka få tag i. Ta det lugnt och ha en fin solig helg. Carita

Anette i Torsåker sa...

Fina småblommor du har blaskiga eller inte i färgen.
Får en känsla av porslinshyacint bara av färgen på dina scillor. Tycker inte det spelar så stor roll med färgen så här års är jag svältfödd och allt får duga.
Snöklockorna är läckra. Något jag saknar, men det går ju inte att ha allt, eller...
Hoppas din rygg orkar mera snart!
Trevlig helg!
/Anette

Rost och rädisor sa...

Vilken lycka med snöklockor som sprider sig. De kanske är lite mer kalkälskande än snödropparna för här är det tvärtom. Snödroppar överallt men inte lätt att få en snöklocka att trivas.
Ha det så gott
/Anette

Evas Kvarnaro sa...

Härliga underbara blommiga fredag hos dig och solen den skiner på höns och kaniner.
På hönsen hos mig och kaniner (rabbit) hos dig, förhoppningsvis inga rabbitar i din trädgård men jag vet att Santos gärna vill jaga dessa på era 'prommisar'.
Äntligen lite vårsol hos oss och man njuter för fullt (om jag hinner) för barnaskaran kommer till helgen uppdelade på lördag och söndag (fyller 69) hoppas på solig helg.
Vi vårstädat altanen nu flera gånger, den jäkla blåsten fört med sig sand m.m. in där.
I onsdags gräddade vi våfflor, sonen med familj + en vän till, då satt vi på altanen
och när solen till sist behagade att kika fram blev det över 20 gr varmt och skönt.

Sköt om dig Susie hoppas ryggskottet har gett sig i väg, jag förstår hur jävligt det är och man tänker alltid så himla onödigt och varför just nu . . . . eller hur.
Man får ändå tänka tacksamt att det kunde vara värre . . . .
Må väl kramar Eva

Jag fått en begagnat tangentbord av bb Wilhelm, men den fungerar perfekt och har lysande tangenter.

Trädgårdsvägen sa...

Jag måste gilla blaskiga nyanser för jag gillar både dina scillor och dina blekgula krokusar;-) Trevlig helg! /Charlotte

Anita sa...

Vilka härliga bilder! Men du får vara försiktig med ryggen. Skönt ändå att det går åt rätt håll. Häftig blå färg på våririsarna. Och vackert med de gula krokusarna som tittar upp bland stenarna. Gult och grått är snyggt. Den japanska bambun är verkligen snygg. Tänk att många snyggingar även envisas med att vara invasiva.

Ha en skön helg och ta det lugnt med ryggen!

Kram Anita

Carina sa...

Gillar alla vårlökar oavsett färg :)

Ha en fin helg! Carina

Maribel sa...

Hej Susie! Gillar dina "blaskiga" scillor, de är riktigt fina. Snödroppar har jag haft samma problem med, men fick färska förra året, och nu kommer de i alla fall upp. Snöklockan hade jag i några år men sedan försvann den. Den är helt fantastisk. Hoppas ryggen blir bra så du kan röra dig i trädgården.
Ha en fin helg /Marika

Villrose sa...

De lyseblå Scilla'ene ville nok passet bra sammen med de mørkeblå mine!
God helg!

Janicke sa...

Åh, snöklockor! Älskar dem. Fanns tidigare på min kolonilott men de har försvunnit.
Så många fina vårtecken hos dig! Själv har jag mest frusit i veckan som har gått och har inte ens varit inspirerad att leta. Men nu ska det bli varmare!

Anni sa...

Våririsens färg är en färg för mig - så härligt knalligt blå! men vilken lyx att snöklockorna trivs så bra hos dig. Det är bara att tacka och ta emot, Nog är det som du skriver, bara att gilla läget för det är växterna som bestämmer.

Hoppas du får ordning på ryggen snart, nu har det hållit i lite väl länge!

http://vardagsnjutning.blogspot.se/2017/03/med-dottern-pa-stockholms-tradgardsmassa.html

Lena i Wales sa...

Vad tråkigt att ryggen krånglar fortfarande. Önskar dej verkligen bättring.
Våren verkar vara på antagande på Gotland, ser jag. Härligt!
Såg att du skrev om Trädgårdsamatörerna, min väninna som just nu är hos oss i Spanien är väldigt aktiv där. Har bild på henne på bloggen och hon har tagit blombilderna.
Hoppas du får en fin söndag!