torsdag 23 februari 2017

Blommig Fredag - Månadens bild

Ärligt talat tycker jag inte att vädret är speciellt bättre eller sämre än det var för en månad sen även om solen skiner just idag - men det blåser isande vindar och är bara +3/4 grader. Däremot tycker jag att månaden sen det förra inlägget gått fort, otroligt fort!

 Så här som på bilden ovan såg det alltså ut idag, torsdagen den 23 februari klockan 12.00.
Bilden är tagen från entrén och dom få snöfläckar som fanns i januari (se nedan) är helt borta nu. Men...som du ser, det är en annan stor skillnad till förstås; Den torkade döda rödbarriga tujan till
vänster är borta! Yes!!
Den tog vi bort grenarna på i tisdags. Jag visste att det skulle bli regn på eftermiddagen så jag
rusade ut tidigt och började kapa grenar med min japanska såg och med en sekatör.
 Dom verktygen räckte dock bara till dom allra svagaste grenarna - eller rättare sagt, jag orkade inte!

Så efter en kort stund kom Rolle ut med tigersågen och tog resten, samt snedkapade stammarna
som jag ville ha kvar. Dom allra tunnaste grenarna la jag i min lövkorg, men den räckte inte till. För gissa om det blev MASSOR av ris! Det hade behövts 10 lövkorgar för att få plats med allt!!
Som tur är har vi vår lilla Skoda pickup så när allt var klart lastade Rolle den smockfull och så åkte vi till återvinningen. Själv gick jag in och fixade till mig lite så man kunde visa sig i matvaruaffären
i Hemse. Bra uppdelning av jobb!

Så här ser alltså tujan ut nu; Tre stammar som är sned- och nedkapade med korta grenstumpar kvar.  Anledningen är att precis så här gjorde vi i Stockholm. Rolle laserade sen stammarna och jag planterade jag en klätterväxt nedanför och det blev faktiskt riktigt snyggt med tiden!
Men fråga mig inte vad det var för klängväxt jag använde .....har jag glömt!

Alltså ska jag göra likadant här. Men...jag vet faktiskt inte vad jag ska sätta för klängväxt.
Jo några plantor, för i morgon ska jag så dom luktärtsfrön jag fick i julas av Marlise & Brigitte i Tyskland. Några av dom plantorna tänker jag ha här, för det är både bra jord och stekande sol.
Alltså kommer dom att få klänga upp på grenstumparna och trivas. Jag har mycket stora förväntningar.....

Men jag vill också ha något som är årligt återkommande. En klättrande perenn eller något ved-
eller örtartat. Det enda jag kommit på är alpklematis (som jag har och som nog blir lite för stora)
eller den polska blomsterkaprifolen ovan (Lonicera x heckrottii Gold Flame) som tyvärr inte blommar förrän under juli-sept. 

Och så tjatar Rolle om att han vill ha murgröna, Gotlands landskapsväxt som jag har ett antal av tidigare. Och jag kanske ska ge mig när det gäller det. Den kan visserligen lätt bli jättestor, men är lättbeskuren. Och så kommer allt blommande göra sig bra mot den. OK, den blommar inte med speciellt vackra blommor så jag får väl sätta fler vår- och sommarlökväxter nedanför istället.


Så vad tycker du? Vad ska jag välja!? Har du sen tips om en vår- eller försommarblommande kläng/klätterväxt som passar ihop med spräckliga luktärtor - och som gillar kalkhaltig jord så är du hjärtligt välkommen med det!!

För fler inlägg i veckans tema gå till Bland Rosor & Bladlöss!

16 kommentarer:

Carita och Bertel sa...

Det ser ut som rena våren hos er. Här blev det vinter igen. Vi har haft sol och blå himmel idag men en isande vind trots att det var 0-gradigt. Jag kan inte gå ut i trädgården och göra något så nu blir det innejobb i stället, t ex städning, men fy så tråkigt det är. Ha det fint. Carita

Evas Kvarnaro sa...

Tittar in och skriver god natt.
Eva

Marlise sa...

Da hatte ihr ja viel Arbeit
mit dem schneiden der Bäume.
Viel Erfolg mit den neuen Kletterpflanzen
Bin gespannt, ob die Wicken auf Gotland wachsen :-)
Schönes Wochenende

Eftersom du hade en hel del arbete ja
med skär av träden.
Lycka till med nya Klättrare
Låt oss se om de söta ärtor växer på Gotland :-)
ha en trevlig helg.....Kram Marlise

Villrose sa...

Ja, fort går det! Men her var det -10 denne morgenen. Heldigvis varmer solen fort opp....
Så moro å planlegge klattreplante! Det er jo så mye fint! Jeg går selvfølgelig for klatreroser og klematis ;)

Marit sa...

Så vårlig det er hos deg! Herlige bilder :)

God helg!

Carina sa...

Härlig vårvintersol! Låter som en bra idé för klätterställning - vet inte om jag har någon bra idé för växt. En clematis men en sort som inte klättrar så högt eller kraftigt hade jag nog valt.

Ha en trevlig helg! Carina

Anni sa...

En lagom kraftigt växande ros, kan det vara något? Det ser ju inte ut som om du kan ha något som växer sig för högt. Äh, det står helt still i huvudet hos mig. Har du inga foton från din gamla trädgård så du kan se vad du hade för växt där?
Trevlig helg!

Marlise sa...

Mein Vater war Förster.
Er ist schon verstorben.
Aber bei dem neuen Förster können wir das Holz im Wald holen.
Es werden Eichen gefällt,
die dicken Stämme werden verkauft
und im Wald bleibt die Baumkrone übrig.
Das können wir holen und müssen die Menge (Raummeter) bezahlen.
Ich hoffe, das wird richtig übersetzt???

Min far var en skogvaktare.
Han är redan död.
Men med den nya Ranger kan vi få virket i skogen.
Det finns ekar sågat,
de tjocka stammarna säljs
och i skogen, förblir trädkronans .
Vi kan välja och få beloppet (kubikmeter) betala.
Jag hoppas att detta är rätt översatt ???
Kram Marlise

Maribel sa...

Grönt och fint hos dig, här är det vitt av snö. Kommer bli fint med någon klätterväxt, murgröna var inget dåligt förslag.
Ha en fin helg /Marika

lavendia sa...

Vilka fina bilder. Här är också rätt fint och ingen snö. Jag pysslar om mitt lilla smultronträd, som vuxit dåligt, men nu fått några nya blad i toppen.
I år ska jag lyckas med klockranka, det har jag bestämt mig för varje år, men i år då ska det... De är så vackra o lila! / Britt

Ingrid sa...

Luktärtor är jättefint, så det blir säkert bra mot de där grenstumparna. Du som har växthus kan säkert få igång dem tidigt.

När jag var barn hade vi en uteplats bakom huset och ut mot trädgården hade pappa satt upp ett högt gunnebonät som vind- och insynsskydd och där hade mamma alltid luktärtor. Hela nätet täcktes av de vackra väldoftande blommorna. Jag hr också odlat luktärtor, men aldrig lyckts speciellt bra med dem.

Ha en skön lördag i kylan!
Kram, Ingrid

Trädgård i Torslanda sa...

ja det man hinner nu har man igen sedan när det blir mer att göra ute. Det ser väldigt ljust och vårlikt ut hos er.
//Helene

Anita sa...

Vilken bra ide, att använda stammarna som klängstöd. Det kommer nog att bli jättesnyggt. Och så slipper man jobbet med att gräva upp roten också. Ska bli spännande att se vad det blir för växt. Här har vi massor av snö (kom mer inatt) men nu är det i varje fall plusgrader så jag hoppas det tar på snötäcket.

Ha en fin söndag!

Kram Anita

Veronica sa...

Vet du Sisie,
Jag läste ditt inlägg i förmiddags när mannen var på väg att såga ner Tujan och sprang ut och skrek... STOP!
Ta bort grenarna istället moch ta av den halvvägs!!

Tack för det för här ska planteras murgröna och nåt blommande :)

Kram

//Veronica-SandaCottage

Janicke sa...

Den där polska kaprifolen, så tjusig! Nåt senblommande har jag saknat på min lott, denna hade varit perfekt.

Här i Stockholm har vi fått mer snö, ordentligt kallt är det igen.
Av olika skäl har jag inte plåtat så mycket på senaste men en månadsbild blev det i alla fall.

Anjas Hill sa...

Hej Susie

Så gör jag också - dvs låter "skelettet" vara kvar som ett klätterställe. Många gånger snyggare än de tillverkade.
Oftast är det väl så att januari och februari är rätt lika. Det som kan skilja dessa två månader kan synas på markplan om det sticker upp lite tidig vårblomning.
Ha en supervecka!
/Anja