KOMMENTAR

Klicka på KOMMENTARER under det aktuella inlägget. Din kommentar behöver inte vara lång Du kan bara säga HEJ och skriva ditt namn - då vet jag att Du varit inne och hälsat på!

Du måste dock - och det här gäller alla - markera rutan där det står att du inte är en robot, först därefter kan du skicka din kommentar.


VIKTIGT - har du inte någon egen blogg MÅSTE du klicka på ANONYM, då först publiceras den!

söndag 22 januari 2017

SUSIES VEGETARISKA POKÉ

Eftersom det inte finns så mycket växtlighet att skriva om just nu så jag tar tillfället i akt att berätta om en vegetarisk rätt jag gjorde härom dagen. 

Tyvärr blev det inga bilder, så jag har lånat dom från några polynesiska receptsidor.  



Men för att den här bloggen inta ska övergå till att bli en ren matblogg så lägger jag in lite bilder på växter också!

Jag läste i ICA´s tidning Buffé om en rätt dom kallade hawaiiansk poké, alltså en polynesisk "trendig" sallad. Eftersom vi bestämt att äta helt vegetabiliskt två gånger i veckan och det blir lite trist den här årstiden att bara äta kalla sallader eller wok, så gjorde jag en varm variant. Och utan marinerad fisk som det egentligen ska vara i den.


Dessutom är det ju så att man aldrig har hemma allts som dom här udda recepten föreskriver, alltså måste man improvisera och det här är en rätt som man verkligen kan - och faktiskt ska - göra det med. Som tur var blev den helt otroligt god och mycket mättande.


Jag började med att riva massor av spetskål och la hälften i en bunke, stänkte över lite vinäger och salt och lät det stå en halvtimme. Så blandade jag turkisk yoghurt med en aning majonnäs samt lite chili och rostade 2 msk sesamfrön som jag rörde ner i såsen. Därefter blandade jag såsen med vitkålen. Det här är en underbart god sallad som jag gör ofta. Alltså inget nytt för oss, men sen.....


Jag kokade lite ris och i det så skulle jag röra i mirin  - som man gör när man ska göra sushi - men den var naturligtvis slut. Alltså tog jag två msk vitt matlagningsvin och hade i en aning socker.
Därefter skar jag upp massor med broccoli, blomkål och spetskål i små bitar och stekte tillsammans med lite majs, zucchini samt några hackade salladsbönor.

Lite av grönsakerna sparade jag och använde sen råa. Likaså skar jag upp purjolök, salladslök, spetspaprika, kiwi samt en tomat i små bitar.
Därefter rörde ihop en "svart salladssås" av japansk soja, honung, vinäger, chili, matlagningsolja och lite limejuice.


Så tog jag fram två stora portionsskålar och klädde - alltså inte bara i botten utan också på sidorna - med varmt ris. Sen varvade jag färska grönsaker med varma stekta och så hällde jag några skedar av min "svarta salladssås" på, fortsatte med ett lager till och så avslutade jag det hela med att lägga en stor klick av vitkåls/sesamsalladen överst (istället för kimchi).


Sen serverade jag grönsaksskålarna. Och som sagt blev det underbart gott, så det är inte sista gången jag gör den rätten. Rolle, som gärna äter kall sallad, blev dock glatt överraskad över att den var varm och att man inte märkte så mycket av riset. Han är ingen risfantast precis.....

Min käre gubbe när det begav sig. Han var 20 och jag 15 och han var väldans lik James Dean - eller var det Marlon!?

1 kommentar:

Anja C. Hill sa...

Låter helt otroligt gott. Även jag äter gärna vegetariskt ofta utan att vara vegetarian - vilket jag skulle vilja egentligen vara. Men, det är två köttvaror jag skulle ha svårt att avstå ifrån helt och det är en salamisort och bacon. All annan kött kan jag avstå ifrån.
Spetskål använder jag ofta till sallad. Tillsammans med rucola, tunt skivad rödlök och finhackad vitlök är den ofta grunden till sallader. Mer mättande redan i grundstadiet än "vanliga" sallader.

Måste prova din recept en dag!

Ha det mys-mys! /Anja